Metody badań medioznawczych 2700-M-DM-D1MEBM
Zajęcia poświęcone metodom badania produkcji, recepcji i efektów oddziaływania mediów. Przedstawione będą podstawy metodologii badań społecznych oraz sposoby badania prasy, radia, telewizji, filmu i internetu, wykorzystywane zarówno w Polsce, jaki na świecie. Na zajęciach studenci zapoznają się z przykładami prowadzonych badań oraz ze szczegółami metodologicznymi – obserwacji, badań wtórnych, etnografii, ankiety, wywiadu, fokusa, analizy zawartości, badań biometrycznych i behawioralnych. (zob. http://www.lbm.uw.edu.pl/)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu (wykładu) student::
WIEDZA:
–zna podstawy teoretyczne badań społecznych i medioznawczychj;
zna podstawowe metody i techniki stosowane do badania mediów w Polsce
KOMPETENCJE:
potrafi się posługiwać różnymi metodami badawczymi;
potrafi analizować i interpretować wyniki badań zwłaszcza uwzględniając błąd statystyczny (błąd próby);
potrafi zinterpretować wyniki badań zwłaszcza oglądalności, słuchalności iczytelnictwa0
INNE KOMPETENCJE:
orientuje się w sposobach organizacji i przeprowadzania badań
rozumie użyteczność badań medioznawczych dla celów poznawczych i praktycznych
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny. Dwa terminy (czerwcowy i wrześniowy) - nie ma zerówki. Nie ma możliwości poprawiania pozytywnych ocen
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
• M. Lisowska-Magdziarz: Analiza zawartości mediów. UJ. 2004
• P.B. Sztabiński i inni (red.): Nowe metody, nowe podejścia badawcze w naukach społecznych. IFiS PAN. 2004.
• K.T. Konecki: Studia z metodologii badań jakościowych. PWN. 2000.
• R.D.Wimmer, J.R.Dominick: Mass media: metody badań. WUJ. Kraków 2008.
• E. Babbie: Badania społeczne w praktyce. PWN. 2000
• T. Gackowski, M. Łączyński, Metody badania wizerunku w mediach, Warszawa 2009.
Zob. http://www.medioznawca.com/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: