Innowacje, odkrycia i wynalazki 2700-M-API-D4IOW
Zajęcia mają za zadanie uzasadnić ogromną rolę wydarzeń z przeszłości w kształtowaniu dzisiejszego obrazu świata, podkreślając przy tym zadziwiającą przedsiębiorczość i „skłonność do innowacyjności” mieszkańców Europy i Ameryki Północnej. Punktem wyjścia do rozważań są dzieje cywilizacji europejskiej w ostatnich pięciu stuleciach (początek epoki nowożytnej) i rola innowacji, odkryć i wynalazków dokonanych w tej epoce w kształtowaniu otaczającej nas rzeczywistości. Kilkanaście wybranych z tak wielkiego zakresu przekrojowych tematów ma uświadomić współzależność rozwoju cywilizacyjnego różnych części globu (starożytnej Mezopotamii, Egiptu, Chin, Grecji i Rzymu, prekolumbijskiej Ameryki), ukazać wędrówkę idei i kumulację dorobku. Problematyka zajęć nie ogranicza się do kwestii nauki i techniki, obejmuje także zagadnienia społeczne, gospodarcze i kulturalne. Zjawiska prezentowane na zajęciach będą miały charakter problemowy, przekrojowy, według terminologii Fernanda Braudela „strukturalny”, a więc z naciskiem na kategorię ”długiego trwania”, z uwzględnieniem kontrowersyjnych kwestii i historiograficznych sporów, a także spraw związanych z przeszłością stanowiących właśnie temat publicznej dyskusji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Student orientuje się w podstawowych zagadnieniach dziejów cywilizacji (ze szczególnym uwzględnieniem roli Europy)
- rozumie współzależności historyczne w czasie i w przestrzeni oraz główne koncepcje historiozoficzne i antropologiczne usiłujące je opisać
- zna przykłady zjawisk „długiego trwania” i dostrzega ich rolę w kształtowaniu dzisiejszego obrazu świata
Umiejętności:
- jest w stanie przygotować i poprowadzić dyskusję na temat specyfiki największych cywilizacji w dziejach świata z uwzględnieniem różnorodnych punktów widzenia
- potrafi zaprezentować syntetyczne omówienie znaczenia wybranych innowacji, odkryć i wynalazków dla rozwoju cywilizacyjnego w szerokiej perspektywie dziejowej
Kryteria oceniania
Obecność (dopuszczalna maks. 1 nieobecność) i aktywność na zajęciach.
Literatura
Wybrane fragmenty z:
- N. Davies, Europa, Wydawnictwo Znak, Kraków 1999
- P. Rietbergen, Europa. Dzieje kultury, Książka i Wiedza, Warszawa 2001
- A Briggs, P. Clavin, Europa dwóch stuleci 1789-1989, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 2000
- R. Cameron, Historia gospodarcza świata, Książka i Wiedza, Warszawa 2001
- D.J. Boorstin, Odkrywcy. Dzieje ludzkich odkryć i wynalazków, Książka i Wiedza, Warszawa 2000
- H. Samsonowicz, Północ-Południe, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 1999
- P. Kennedy, Mocarstwa świata: narodziny, rozkwit, upadek. Przemiany gospodarcze i konflikty zbrojne w latach 1500-2000, Książka i Wiedza, Warszawa 1995
- K. Sójka-Zielińska, Drogi i bezdroża prawa, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 2000
- J. Baszkiewicz, Władza, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 1999
- J. Żarnowski, Społeczeństwa XX wieku, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 1999
- M. Howard, Wojna w dziejach Europy, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 2007
- B. Orłowski, Technika, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 1999
- B. Orłowski, Powszechna historia techniki, Mówią Wieki, Warszawa 2010
- H. Chołaj, Kolumb, Europa i świat, Książka i Wiedza, Warszawa 1995
- J.-P. Vernant, Źródła myśli greckiej, wyd. „Słowo-Obraz-Terytorium”, Gdańsk 1996
- H.G. Gadamer, Dziedzictwo Europy, Wyd. Spacja, Warszawa 1992
- T. Bieńkowski, J. Dobrzycki, Kierunki rozwoju nauki, PWN, Warszawa 1989
- R. Temple, Geniusz Chin, Ars Polona, Warszawa 1994
- D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Zysk i S-ka, Poznań 1999
- Kłoskowska, Kultura masowa, PWN, Warszawa 1980
- L. Benevolo, Miasto w dziejach Europy, Volumen, Warszawa 1995
- A. Gurevich, Jednostka w dziejach Europy, Volumen, Warszawa 1995
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: