Kompetencje informacyjne w miejscu pracy 2700-M-API-D2KIMP
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami analizy i identyfikacji kompetencji informacyjnych pracowników różnego typu organizacji oraz z metodami organizacji szkoleń w tym zakresie.
W trakcie zajęć poruszane będą następujące zagadnienia:
- kompetencje informacyjne - podstawowe definicje
- kompetencje informacyjne w miejscu pracy - ich rola i ważność
- wiedza i kompetencje międzykulturowe w miejscu pracy
- diagnozowanie poziomu kompetencji informacyjnych w miejscu pracy
- projekty szkoleń rozwijających kompetencje informacyjne w miejscu pracy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza [zna]:
K_W04: koncepcje zarządzania informacją i wiedzą oraz metody badawcze, w tym właściwe dla analizy i projektowania strategii i narzędzi zarządzania informacją w podmiotach z różnych sektorów
K_W07: metody badawcze właściwe dla informatologii, wykorzystywane w analizie potrzeb i zachowań informacyjnych użytkowników, w tym ich interakcji z cyfrowymi produktami i usługami informacyjnymi, a także ocenie i kształceniu ich kompetencji informacyjnych
Umiejętności [potrafi]:
K_U02: wykorzystać metody badawcze nauk o komunikacji społecznej i mediach, w szczególności właściwe dla informatologii, do analizy potrzeb i zachowań informacyjnych użytkowników, w tym ich interakcji z cyfrowymi produktami i usługami informacyjnymi, a także oceny i kształcenia ich kompetencji informacyjnych
K_U03: dobierać właściwe źródła i informacje z nich pochodzące oraz dokonywać ich oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji, w zakresie problemów właściwych dla architektury informacji, z poszanowaniem prawa, w tym prawa autorskiego
K_U05: formułować i analizować problemy badawcze nauk o komunikacji społecznej i mediach, w szczególności w obszarze informatologii oraz prezentować i interpretować wyniki badań własnych
K_U07: prowadzić debaty na tematy z obszaru architektury informacji i zagadnień powiązanych, w tym dotyczących społecznych, ekonomicznych i kulturowych kontekstów zasobów, produktów, usług i środowisk informacyjnych
K_U09: współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach, w tym poprzez kierowanie pracami zespołu
K_U11: dobierać właściwe metody i narzędzia, w szczególności zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, do definiowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów w obszarze systemów zarządzania informacją i wiedzą w podmiotach z różnych sektorów
Kompetencje społeczne [jest gotów do]:
K_K02: uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych właściwych dla architektury informacji oraz właściwego doboru ekspertów i zasięganiu ich opinii w przypadku trudności w samodzielnym rozwiązaniu problemu
K_K03: wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego oraz inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
K_K06: odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych i uwarunkowań technologicznych
Kryteria oceniania
Aktywny udział w dyskusji na oraz wykonywanie zadań na zajęciach (20%); praca indywidualna (40%); praca grupowa (40%).
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Cheuk, B. (2008). Delivering Business Value Through Information Literacy in the Workplace. Libri, 58(3), pp. 137-143.
Lloyd, A. (2010). Information Literacy Landscapes. Information literacy in education, workplace and everyday contexts. Oxford, Cambridge, New Delhi: Chandos Publishing.
Meyer, E. (2016). The Culture Map. Decoding How People Think, Lead, and Get Things Done Across Cultures. New York: Public Affairs.
Szydło, J. et al. (2020). Management of Multicultural Teams. Białystok - Cluj Napoca: Oficyna Wydaw. Politechniki Białostockiej.
Weiner, S. (2011). Information Literacy and the Workforce. A Review. Education Libraries, 34(2), pp. 7-14.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: