Elementy psychologii poznawczej w architekturze informacji i UX 2700-M-API-D2EPPAI
Na zajęciach są omawiane i analizowane wybrane teorie psychologiczne i ich zastosowanie w kształtowaniu architektury informacji serwisów informacyjnych i procesów interakcji między użytkownikiem i systemem informacyjnym oraz testowaniu wrażeń użytkowników. Studenci poznają podstawowe informacje i teorie wyjaśniające, dotyczące procesów spostrzegania, pamięciowych i myślenia, cech osobowości, zasad podejmowania decyzji, komunikowania perswazyjnego, skutecznej i uczciwej interakcji online, krytycznej analizy otoczenia społeczno-kulturowego dla cyfrowych usług informacyjnych.
W cyklu 2023L:
Celem przedmiotu jest zapewnienie studentom podstawowej wiedzy z zakresu psychologii poznawczej i behawioralnej, która umożliwia rozumienie zachowania użytkowników serwisów i aplikacji informacyjnych oraz czynników wpływających na to, jak użytkownicy wchodzą w interakcje z interfejsem usług cyfrowych. Na zajęciach są omawiane i analizowane wybrane teorie psychologiczne i ich zastosowanie w kształtowaniu architektury informacji serwisów informacyjnych i procesów interakcji między użytkownikiem i systemem informacyjnym oraz testowaniu wrażeń użytkowników. Studenci poznają podstawowe informacje i teorie wyjaśniające, dotyczące procesów spostrzegania, pamięciowych i myślenia, cech osobowości, zasad podejmowania decyzji, komunikowania perswazyjnego, skutecznej i uczciwej interakcji online, krytycznej analizy otoczenia społeczno-kulturowego dla cyfrowych usług informacyjnych. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza - absolwent
- zna metodologię badawczą psychologii poznawczej w zakresie właściwym dla architektury informacji
- zna główne tendencje rozwojowe psychologii poznawczej w zakresie właściwym dla architektury informacji
- zna w pogłębionym stopniu teorie psychologii poznawczej wykorzystywane w projektowaniu aplikacji i usług informacyjnych właściwe dla architektury informacji
- zna metody badawcze psychologii poznawczej wykorzystywane w analizie potrzeb i zachowań informacyjnych użytkowników właściwych dla architektury informacji
Umiejętności - absolwent
- umie wykorzystywać metody badawcze psychologii poznawczej wykorzystywane w projektowaniu aplikacji i usług informacyjnych, właściwym dla architektury informacji
- umie wykorzystać metody badawcze psychologii poznawczej w badaniu potrzeb i zachowań informacyjnych użytkowników, w tym ich interakcji z cyfrowymi produktami i usługami informacyjnymi
- umie prowadzić debaty na tematy z zakresu psychologii poznawczej związane z obszarem architektury informacji
- umie samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie
Inne kompetencje - absolwent
- jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, w tym jej braków, oraz krytycznej oceny odbieranych treści
Kryteria oceniania
Wykład konwersatoryjny, projekty zespołowe, dyskusje grupowe.
Na ocenę końcową z konwersatorium składa się ocena uzyskanej z prezentacji projektu zespołowego (80%) i z aktywności w dyskusjach grupowych na zajęciach (20%). Dopuszcza się jedną nieobecność w semestrze.
Przedmiot kończy się egzaminem ustnym.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Keltner, Dacher, Oatley, Keith, Jenkins, Jennifer (2021). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN
Nahai, Nathalie (2018). Sieci wpływu. Psychologia perswazji online. Warszawa: PWN
Nęcka, Edward, Orzechowski, Jarosław, Szymura, Błażej, Wichary, Szymon (2020). Psychologia poznawcza. Wydanie nowe. Warszawa: PWN (iBUK Libra)
Weinschenk, Susan M. (2021). 100 rzeczy, które każdy projektant powinien wiedzieć o potencjalnych klientach. Wyd. II. Gliwice: Helion
Yablonski, Jon (2021). Prawa UX. Jak psychologia pomaga w projektowaniu lepszych produktów i usług. Gliwice: Helion
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: