Retoryka tekstów użytkowych 2700-M-API-D1RTU
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z kluczowymi zagadnieniami konstruowania czytelnych komunikatów językowych adresowanych do różnych grup odbiorców. Studenci przyswajają zasady retoryki i dostosowania komunikacji do jej kontekstu społecznego, kulturowego i technologicznego.
W trakcie zajęć poruszane będą następujące zagadnienia:
1. Klasyfikacja tekstów nieużytkowych.
2. Podstawy retoryki.
3. Twórcze pisanie.
4. Retoryka tekstu.
5. Retoryka wizualna.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1. Student/-ka zna i rozumie terminologię z dziedziny retoryki.
2. Student/-ka ma pogłębioną wiedzę na temat kultury języka polskiego, stylistyki, komunikacji językowej w internecie.
3. Student/-ka zna cechy gatunkowe tekstów medialnych i nieliterackich.
4. Student/-ka zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące teorii wpływu społecznego, perswazji, agitacji, manipulacji.
5. Student/-ka zna i rozumie wzajemne powiązania nauk o komunikowaniu z szerszym kontekstem nauk humanistycznych i społecznych, umożliwiające interdyscyplinarne podejście w badaniach: retorycznych metod interpretacji strategii tworzenia komunikatów perswazyjnych.
6. Student/-ka ma świadomość perswazyjnego charakteru znaków w sztuce.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Student/-ka potrafi posłużyć się wiedzą z zakresu teorii retoryki i wykorzystać ją do analizy tekstów kultury i użytkowych.
2. Student/-ka potrafi analizować i interpretować komunikaty perswazyjne w przestrzeni medialnej, w obszarze sztuki i komunikacji społecznej oraz formułować krytyczne sądy.
3. Student/-ka potrafi twórczo uczestniczyć w kulturze współczesnej, mając świadomość zmieniających się form komunikacji.
KOMPETENCJE:
1. Student/-ka ma świadomość swoich umiejętności pracy z wybranymi gatunkami tekstów.
2. Student/-ka wie, gdzie szukać informacji, które pozwolą udoskonalić jego/jej warsztat redakcyjny i pogłębić wiedzę teoretyczną.
Kryteria oceniania
Przygotowanie do zajęć (lektura zadanych tekstów), aktywny udział w dyskusji na oraz wykonywanie zadań na zajęciach (60%); praca indywidualna (40%).
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Wybrane fragmenty z:
Ambrose, G., Harris, P. (2007). Twórcze projektowanie. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN.
Barłowska, M., Budzńska-Daca, A., Wilczek, P. (2009). Retoryka. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN.
Barry, P. (2010). Pomysł w reklamie. Idee, strategie i kampanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bergström, B. (2009). Komunikacja wizualna. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN.
Bogołębska, B., Worsowicz, M. (2016). Retoryka i jej zastosowania : podręcznik dla studentów dziennikarstwa i innych kierunków humanistycznych. Łódź: Wydaw. UŁ.
Foss, S. (2009). Rhetorical criticism. Exploration and Practice. Long Grove: Waveland Press.
Kuypers, J. (ed.) (2016). Rhetorical criticism. Perspectives in action. Lanham [etc.]: Rowman & Littlefield Publishers [Kindle ed.].
Nastri, J., Peña, J., Hancock, J.T. (2006). The Construction of Away Messages: a Speech Act Analysis. Journal of Computer-Mediated Communication, 11(4), 1025–1045. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2006.00306.x
Sieja-Skrzypulec, H. (2018). Twórcze pisanie na gruncie polskim. Tradycje normatywne a wyzwania współczesności. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Szczepaniak, E. (2019). Sztuka projektowania tekstów. Jak tworzyć treści, które podbiją Internet. Gliwice: Wyd. HELION.
Trojanowski, M. (2019). Prezentacje i wystąpienia w biznesie. Istota, uwarunkowanie, badania. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN.
Wilcz-Grzędzińska, E., Wróblewski, T. (2011). Pisać skutecznie. Strategie dla każdego autora. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: