Proseminarium 2700-M-API-D1PROS
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi teorii architektury informacji oraz związanymi z prowadzeniem badań w nauce o informacji.
Zdobyta na zajęciach wiedza będzie przydatna nie tylko w toku studiów, ale także w życiu zawodowym. Zajęcia pozwolą na zapoznanie się z teorią i praktyką: oprócz zagadnień teoretycznych, podstaw metodologicznych prowadzenia badań oraz analizy danych, studenci zapoznają się z zasadami redakcji tekstu naukowego, tworzenia bibliografii, a także narzędziami do zarządzania bibliografią.
W trakcie zajęć poruszane będą następujące zagadnienia:
- Klasyfikacja dziedzin i dyscyplin nauki
- Zasady systematycznego przeglądu literatury
- Redakcja tekstu naukowego (struktura IMRaD i styl APA)
- Etapy procesu badawczego
- Wybrane metody i narzędzia wykorzystywane w badaniach ilościowych
- Wybrane metody i narzędzia wykorzystywane w badaniach jakościowych
- Analiza danych jakościowych i ilościowych
- Zarządzanie bibliografią
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student/-ka zdobędzie podstawową wiedzę nt. teoretycznych podstaw architektury informacji oraz narzędzi, technik i metod badawczych stosowanych w nauce o informacji oraz naukach pokrewnych.
Student/-ka dowie się o: zasadach redagowania teksu naukowego oraz zarządzaniu bibliografią.
UMIEJĘTNOŚCI:
Student/-ka posiada podstawowe umiejętności badawcze, potrafi sformułować i przeanalizować problemy badawcze.
Student/-ka potrafi krytycznie ocenić metodologię badawczą zastosowaną przez innych badaczy.
Student/-ka potrafi posługiwać się programem do zarządzania bibliografią.
KOMPETENCJE:
Student/-ka ma świadomość, jak ważny jest wybór właściwej metodologii do potrzeb własnych badań.
Student/-ka jest przygotowany/-a do seminarium magisterskiego: wyszukiwania literatury i zarządzania bibliografią, prowadzenia badań własnych oraz zredagowania pracy magisterskiej.
Kryteria oceniania
Przygotowanie do zajęć (lektura zadanych tekstów), aktywny udział w dyskusji na oraz wykonywanie zadań na zajęciach (60%); praca indywidualna - dwie prace zaliczeniowe (40%).
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Babbie, E. (2013). Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN (BUW, IBUK Libra).
Pickard, A. (2017). Research methods in information. London: Facet Publishing (WDIB, BUW, Academic Research Source Books, EBSCO Książki elektroniczne)
Resmini, A., & Rosati, L. (2011). A Brief History of Information Architecture. Journal of Information Architecture, 3(2). Retrieved from http://journalofia.org/volume3/issue2/03-resmini/
Rosenfeld, L., Morville, P., Arango, J. (2017). Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Gliwice: Helion (BUW) cz. I: R. 1-4.
Skórka, S. (2011). Architekt informacji : kreator przestrzeni informacyjnych. Przegląd Biblioteczny, (1), 47–61.
Skórka, S. (2016a). Architektura informacji. In: Nauka o informacji (pp. 555–576). Warszawa: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich.
Skórka, S. (2016b). Nowe wyzwania architektury informacji. Biblioteka Nostra, (2), 10-22.
Skórka, S. (2021). Nauka o architekturze informacji: koncepcja dyscypliny naukowej. ZIN 59 (1), 7-28.
Tomaszczyk, J., Matysek, A. (2020). IA, UX, UID, UxD – analiza terminów i pojęć. ZIN 58 (1), 121-143.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: