Filozofia sztucznej inteligencji 2700-M-API-D1FSI
Tzw. rewolucja SI, która rozpoczęła się 2022 roku, zmienia nie tylko podejście do SI, ale przede wszystkim sposób mówienia o niej. Wiele kwestii, dotąd teoretycznych, w sposób nagły zmaterializowało się na naszych oczach i nie zostało jeszcze w pełni rozpoznanych.
Dlatego zajęcia będą miały niezbędny komponent praktyczny: eksperymentowanie (to jest chyba najlepsze słowo) z wachlarze wolno dostępnych aplikacji typu GenAI.
Namysł nad SI rozpoczniemy od stworzenia słowniczka niezbędnych pojęć. Potem zajęcia podzielą się na trzy równoległe nurty. 1. Teorie i prognozy, czyli omawianie literatury teoretycznej starającej się opisać SI oraz przewidzieć jej dalsze losy; 2. Wizje, czyli starsze, ale i bardzo nowe literackie obrazy SI, w tym autonomicznych robotów oraz 3. Praktyki, czyli wspólne korzystanie z aplikacji korzystających z algorytmów generatywnej SI.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Student zapoznaje się z wybranymi koncepcjami dotyczącymi systemów informacyjnych w różnych środowiskach ICT w kontekście rozwoju AI (K_W06)
Student poznaje społeczne i kulturowe konteksty budowania produktów i usług informacyjnych opartych o AI oraz dylematy z tym związane (K_W08)
Student umie dobierać właściwe źródła i informacje z nich pochodzące oraz dokonywać ich krytycznej analizy i prezentacji, w zakresie problemów, zdając sobie sprawy z uwarunkowań prawa autorskiego oraz nowych kwestii z nimi związanych, wynikłych z powszechności AI (K_U03)
Student potrafi wypowiadać się prowadzić, również w poetyce dyskusji n atematy związane z zajęciami (K_U07)
Student jest nieustająco gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy (K_K01)
Student jest przygotowanych przestrzegania zasad etycznych w działalności informacyjnej, szczególnie w obliczu nowych wyzwań etycznych związanych z rozwojem AI (K_K05)
Student poznaje współczesne filozoficzne podstawy działania sztucznej inteligencji (K_W12)
Kryteria oceniania
Ocena ciągła: aktywność, terminowe składanie indywidualnych i grupowych zadań.
Literatura
1. Teorie, prognozy (we fragmentach)
Crawford, Kate, Atlas sztucznej inteligencji. Władza, pieniądze i środowisko naturalne, Wydawnictwa UJ 2024.
Searle J., Umysł. Krótkie wprowadzenie, Rebis 2010.
Penrose R., Nowy umysł cesarza: o komputerach, umyśle i prawach fizyki, PWN 2000.
Przegalińska, A., Oksanowicz P., Sztuczna inteligencja. Nieludzka, arcyludzka, Znak 2023.
Suleyman M., Bhaskar M., Nadchodząca fala. Sztuczna inteligencja, władza i najważniejszy dylemat ludzkości w XXI wieku, Szczeliny 2024.
Wybrane odcinki podcastu "Alexa Stage".
2. Wizje (wybór)
Kuttner H., Próżny robot (opowiadanie)
Wells M., Kroniki Mordbota
Chambers B., Psalm dla zbudowanych w dziczy (nowela)
Reynolds A., Zima Blue (opowiadanie)
Chiang T., Wydech (opowiadanie)
Scalzi J., The AI Are Absolutely Positively Without a Doubt Not Here to End Humanity, Honest (opowiadanie ze zbioru Miniatures)
Zajdel J., Paradyzja (krótka powieść)
Kritzer N., Better Living through Algorythms (opowiadanie)
Lem S., Formuła Lymphatera (opowiadanie)
Lem. S., Cyberiada (wybór)
Wybrane odcinki serialu "Miłość, śmierć i roboty".
3. Praktyki
Aplikacje typu chat (ChatGPT, Claude, Perplexity, Copilot/Bing), aplikacje tłumaczące i parafrazujące (Quillbot, DeepL), aplikacje tworzące obrazy (Midjourney), aplikacje tworzące muzykę (Suno), aplikacje wspomagające pracę naukowców (Elicit, ResearchRabbit).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: