Podstawy typografii 2700-L-PW-Z1PT
Zajęcia poświęcone typografii w ujęciu historycznym i współczesnym, podczas których omawiane są różne definicje typografii oraz zasady
kształtowania publikacji od problematyki makrotypografii (projektowanie układu publikacji, jej formy i materiał) po typografię detalu
(mikrotypograficzne wyposażenie książki), aż do procesów przygotowania publikacji do druku. Podejmowane będą także zagadnienia
morfologii książki.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
zjawiska i procesy dotyczące rynku książki na przestrzeni dziejów, a zwłaszcza zagadnienia związane z zasadami tworzenia estetycznych i funkcjonalnych publikacji w ujęciu historycznym i współczesnym (K_W01, K_W03, K_W05);
Absolwent potrafi:
stosować reguły i narzędzia typograficzno-edytorskie w zakresie kształtowania publikacji; rozpoznać oraz krytycznie analizować i interpretować zrealizowane edycje pod kątem ich społecznego i kulturowego statusu (K_U02, K_U03, K_U09)
Absolwent jest gotów do:
rozpoznania i rozstrzygania dylematów zawiązanych z zawodem wydawcy oraz różnymi praktykami wydawniczymi; identyfikuje się z potrzebą tworzenia wysokich standardów w działalności wydawniczej, postrzega ją jako element ochrony i wzbogacenia dziedzictwa kulturowego (K_K02,K_K03, K_K04)
Kryteria oceniania
Metody oparte na słowie: wykład, opowiadanie, opis, dyskusja, praca z tekstem.
Metody oparte na praktycznej działalności studentów (samodzielne wykonywanie prezentacji, projektów).
Metody aktywizujące: burza mózgów, dyskusja nad zagadnieniami problemowymi.
Student otrzyma aktualistyczną ocenę końcową na podstawie egzaminu pisemnego lub ustnego obejmującego wiedzę zdobytą przez niego w trakcie
zajęć.
Student będzie także podlegał ocenie dyspozycyjnej, która wyrażać będzie jego przygotowanie do zajęć i gotowość krytycznej analizy
omawianych problemów.
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszczone są co najwyżej dwie nieobecności).
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Lektury obowiązkowe
Tomaszewski A., Architektura książki dla redaktorów, poligrafów, grafików, autorów, księgoznawców i bibliofilów, Warszawa 2018.
Bierkowski T., O typografii, Gdańsk 2008.
Hochuli J.: Detal w typografii. Kraków 2009.
Houston K., Książka. Najpotężniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski. Kraków 2017.
Jury D., Co to jest typografia?. Warszawa 2021.
McLuhan M., Galaktyka Gutenberga, przeł. A. Wojtasik, Warszawa 2017.
Mitchell M., Wightman S., Typografia książki. Podręcznik projektanta, Kraków 2012.
Mrowczyk J. Niewielki słownik typograficzny. Gdańsk 2008.
Repucho E., Bierkowski T., Typografia dla humanistów : o złożonych problemach projektowania edycji naukowych. Warszawa 2018.
Repucho E., Wewnętrzne i zewnętrzne ograniczenia w projektowaniu książki – wybrane aspekty, „Acta Poligraphica” 2013, nr 2, s. 35-48, [online] http://www.cobrpp.com.pl/actapoligraphica/uploads/pdf/AP2013_02_Repucho.pdf
Słownik wydawcy, oprac. B. Kalisz, Warszawa 1997.
Socha K., Na czym polega piękno książki? Estetyczne podstawy projektu typograficznego, [w:] O miejsce książki w historii sztuki, pod red. A. Gronek, Kraków 2015, s. 379-390.
Socha K., Publikacje dotyczące typografii wydane w języku polskim na początku XXI wieku – przegląd subiektywny, „Acta Poligraphica” 2013, nr 2, s. 49-75, [online] http://www.cobrpp.com.pl/actapoligraphica/uploads/pdf/AP2013_02_Socha.pdf
W poszukiwaniu odpowiedniej formy: rola wydawcy, typografa, artysty i technologii w pracy nad książką, pod red. M. Komzy, Wrocław 2012
Angielsko-polski słownik terminów poligraficznych. Warszawa 2010.
Lektura uzupełniająca:
Ambrose G., Harris P., Layout- zasady, kompozycja, zastosowanie, Warszawa 2008.
Ambrose G., Harris P., Pre-press. Poradnik dla grafików, Warszawa 2010
Ambrose G., Harris P., Typografia, Warszawa 2008.
Bieńkowska B., Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa 2005.
Elam K., Geometria w projektowaniu. Studia z proporcji i kompozycji. Kraków 2019.
Elam K., Siatki, czyli zasady kompozycji typograficznej. Kraków 2019.
Febvre L., Martin H.J., Narodziny książki, Warszawa 2014.
Felici J., Kompletny przewodnik po typografii. Zasady doskonałego składania tekstu. Gdańsk 2007.
Głombiowski K., Książka w procesie komunikacji społecznej, Wrocław, 1980.
Heller S., Ilić M., Anatomia projektu. Współczesne projektowanie graficzne – wpływy i inspiracje, Warszawa 2008.
Kolesár Z., Mrowczyk J., Historia projektowania graficznego, Kraków 2018.
Magdzik S., Jakucewicz, Podstawy poligrafii, Warszawa1997.
Malinowska T., Syta L., Redagowanie techniczne książki, Warszawa 1981.
Marszałek L.: Podstawowe wiadomości z edytorstwa i księgarstwa. Warszawa 1988.
Pizarro F.G., Stwórz i złóż : wprowadzenie do typografii, Kraków 2019.
Poligrafia: procesy i technika / J. Panák [et al. ; tł. Dorota Paciukanis, Teresa Piotrowska-Małek, Mirosława Sulima]. Warszawa 2005.
Projekt Książka, „Dwutygodnik.com”, [online] http://www.dwutygodnik.com/cykl/10-projekt-ksiazka.html
Richaudeau F. : Podręcznik typografii i łamania kolumn czyli sztuki drukarskiej. Warszawa 1997.
Trzaska F., Podstawy techniki wydawniczej, Warszawa 1987.
Trzaska F., Poradnik redaktora, Warszawa 1976.
Voelker U., Porządek w projektowaniu : siatki w projektowaniu graficznym - teoria i praktyka. Kraków 2020.
Willberg H. P., Forssman F., Pierwsza pomoc w typografii. Poradnik używania pisma, tłum. M. Szalsza, Gdańsk 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: