Problemy badawcze czytelnictwa 2700-L-PW-D5PBC
Zajęcia projektowe, realizowane dwutorowo:
część konwersatoryjno-teoretyczna dotyczy m.in. problemów złożoności interpretacyjnej czytelnictwa jako interdyscyplinarnego pola badawczego. Omówiona zostanie metodologia wykorzystywana w badaniach czytelniczych, główne kierunki rozwoju czytelnictwa, przykłady projektów badawczych.
Część projektowa to przygotowanie i przeprowadzenie krótkich badań czytelnictwa (w zespołach) na wybranych grupach społecznych, z zastosowaniem różnych narzędzi badawczych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- zna i rozumie specyfikę przedmiotu, teorię i metodologii badań czytelnictwa (K_W01, K_W04),
- zna i rozumie zasady działania instytucji realizujących badania czytelnicze (K_W07),
- zna i rozumie problemy i wyzwania związane z kształtowaniem postaw i zachowań czytelniczych (K_W08),
- potrafi zaprojektować i przeprowadzić proste badanie czytelnictwa wybranej grupy, pracując w zespole (K_U02, K_U04, K_U08),
- rozumie potrzebę prowadzenia badań czytelniczych z perspektywy wydawcy (K_K03, K_K04).
Kryteria oceniania
Metody:
- dyskusja
- elementy wykładu
- praca w grupie
- praca projektowa
Kryteria oceniania:
Udział w zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności - niezależnie, usprawiedliwione czy nie).
Aktywność na zajęciach.
Udział w pracy zespołowej.
Realizacja i przygotowanie (w zespole) raportu z projektu badawczego.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Najnowszy dostępny raport z badań czytelnictwa Biblioteki Narodowej (społeczny zasięg książki w Polsce).
Raport z badań czytelnictwa Polskiej Izby Książki, 2013-2016.
Dostępna aktualna literatura anglojęzyczna dotycząca czytelnictwa lub korzystania z bibliotek.
Wybrana literatura (polska i anglojęzyczna) dotycząca badań biometrycznych reakcji odbiorców na komunikaty tekstowe i/lub audiowizualne.
Wybrana aktualna literatura dotycząca badań czytelnictwa prasy (polska, anglojęzyczna).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: