Proseminarium metodologiczne 2700-L-PW-D4PM
W czasie zajęć, poza zapoznaniem się z poszczególnymi etapami procesu badawczego, podstawowymi założeniami przyjmowanymi w nauce, celami warunkującymi uprawianie nauk społecznych przedstawione zostaną różnorodne definicje metodologii, podkreślona i wyjaśniona jej rola oraz reguły stosowania.
Poza prezentacją metod, technik i narzędzi związanych z bibliotekoznawstwem studenci zapoznają się z podstawowymi metodami i technikami badawczymi pokrewnych nauk humanistycznych oraz ekonomicznych, wykorzystywanymi w bibliologii.
W ramach zajęć rozważane będą podstawowe problemy występujące przy pisaniu prac licencjackich/magisterskich ze szczególnym uwzględnieniem sporządzania przypisów, bibliografii załącznikowej etc.
Ponadto rozważane będą m.in. metod ysporządzania róznego rodzaju kwerend, doboru narzędzi do potrzeb badawczych, skutecznego uczenia, właściwego sporządzania notatek z wykładów, sposoby utrwalania wiedzy, przygotowywania się do zajęć, egzaminów, zasady pracy grupowej w perspektywie różnych zadań naukowych, kwestie motywacji i planowania badań.
Rodzaj przedmiotu
proseminaria
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Posiada wiedzę ogólną w zakresie bibliologii i informatologii
Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie bibliologii i informatologii oraz dyscyplin właściwych dla bibliotekoznawstwa i informacji naukowej
Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie bibliologii i informatologii
Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla bibliologii, bibliotekoznawstwa i informatologii w typowych sytuacjach profesjonalnych
Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania w zakresie bibliologii i informatologii, z wykorzystaniem oglądów innych autorów oraz formułowania wniosków
Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla bibliologii i informatologii, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i obcym dotyczących zagadnień szczegółowych bibliologii i informatologii z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Kryteria oceniania
egzamin ustny poprzedzony dwiema pracami śródsemestralnymi
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Bibliologia. Problemy badawcze nauk humanistycznych, red. D. Kuźmina, Warszawa 2007.
T.Pilch, Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1995
Babbie E. Podstawy badań społecznych PWN, 2008
Silverman D. Proawdzenie badań jakosciowych, PWN
Bokszański Indywidualizm a zmiana społeczna, PWN
Miles M.B. Huberman A.M. Analiza danych jakosciowych, Trans Humana, 2000
Kvale S. InterView. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, Trans
Humana
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: