Ekonomika wydawnicza książki i prasy 2700-L-PW-D4EWKP
W ramach przedmiotu omawiane będą następujące zagadnienia: definiowanie rynków wydawniczych i nisz rynkowych; przedsiębiorstwo wydawnicze; e-książki; e-prasa; zarządzanie poszczególnymi etapami produkcji wydawniczej: rynek autorski i czytelniczy; zamawianie tytułów i polityka budżetowania; rozwój produktu wydawniczego, produkcja wydawnicza i design; technologie cyfrowe w zarządzaniu i produkcji wydawniczej; marketing i sprzedaż, badania rynku, plan marketingowy, public relations; kanały sprzedaży; charakterystyka rynkowa wybranych sektorów wydawniczych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
najważniejsze zagadnienia i pojęcia związane z ekonomicznym funkcjonowaniem podmiotów rynku wydawniczego oraz zarządzania nimi; zmiany dokonujące się w świecie technologii komunikowania oraz ogólne procesy rozwojowe, takie jak globalizacja, fragmentacja popytu, koncentracja kapitału; znaczenie twórczości, wpływu reklamy i nowych technologii na funkcjonowanie systemów komunikowania (K_W02, K_W04,K_W06, K_W07)
Absolwent potrafi:
wskazać wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania działalności podmiotów rynku książki i prasy; analizować dane marketingowe i wskaźniki badań rynkowych; kształtować postawę dla pracy w instytucjach rynku książki prasy ze zrozumieniem ich zadań ekonomicznych i komercyjnych (K_U01, K_U03, K_U07, K_U08, K_K09)
Absolwent jest gotów do:
rozwoju zawodowego na różnych poziomach kierowania i organizowania firmy lub przedsięwzięć wydawniczych (K_K01, K_K03)
Kryteria oceniania
Metoda seminaryjna, metoda projektowa.
Obecność na zajęciach, lektura tekstów i uczestniczenie w dyskusji o tekstach. Przygotowanie projektu z zakresu produkcji wydawniczej/rynku książki
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Giles Clark, Angus Phillips, Inside Book Publishing, Routledge 2020.
John B. Thompson, Book Wars. The Digital Revolution in Publishing, Polity Press 2021.
Rynek książki w Polsce, Biblioteka Analiz 2016, t.1-4
Ruch wydawniczy w liczbach, Biblioterka Narodowa (aktualne raporty)
T. Woll - Jak osiągnąć zysk w wydawnictwie, BMR 2000
J.B. Thompson, Merchants-of-Culture-The-Publishing-Business-in-the-Twenty-First-Century, Plume 2012.
R. Towse, Ekonomia kultury,Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: