Usługi mobilne w nowych mediach 2700-L-LM-Z6UMNM-ZTM
Przedmiot obejmuje przedstawienie studentom zasobów, metod oraz narzędzi niezbędnych do funkcjonowania usług mobilnych. Narzędzia prezentowane studentom nie wymagają znajomości programowania poprzez pisanie kodu w językach programowania, zamiast tego pokazują, jak przy użyciu edytorów wizualnych wykonać proste aplikację lub funkcjonalne strony. Studenci poznają zasoby darmowych edytorów aplikacji mobilnych oraz stron www. Podczas zajęć studenci wykonują prototyp swojej własnej aplikacji lub strony funkcjonalnej (w znaczeniu: interaktywnej). Druga część przedmiotu pokazuje złożoność zaplecza niezbędnego do funkcjonowania usług mobilnych w tym uwarunkowania prawne oraz niezbędne informacje na temat plików multimedialnych oraz funkcjonalnych. Dynamiczne zamiany w ifosferze powodują, że znajomość zasobów sieciowych jest bardzo ważna, w tym tych, które wspomaga sztuczna inteligencja. Podczas zajęć studenci zapoznają się z zapleczem usług mobilnych, tworzą proste aplikacje i strony unkcjonalne/interaktywne, poznają uwarunkowania i podstawy pracy z systemami sztucznej inteligencji, studenci wykonują proste zaplecze usługi mobilnej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA:
Po ukończeniu przedmiotu student:
Posiada wiedzę o złożoności procesu tworzenia aplikacji na urządzenia mobilne zarówno od strony front-end jak i back-end.
Zna i wie jakie znaczenie ma User Experience (UX) przy tworzeniu aplikacji/ strona www, w połączeniu z User Interface (UI), tj. z interfejsem użytkownika.
Zna podstawowe zasady programowania
Zna funkcjonalność języków programowania, których zadaniem jest przetwarzanie danych, wykonywanie obliczeń i algorytmów oraz kontrolowanie/obsługa zewnętrznych urządzeń, np. drukarek, robotów itd.
Zna przeznaczenie języków programowania umożliwiających wydawanie poleceń maszynom.
Na poziomie podstawowym zna konstrukcje składniowe języków programowania, które związane są z manipulowaniem strukturami danych oraz zarządzaniem przepływami sterowania.
Zna na poziomie ogólnym teorię obliczeń klasyfikujących języki programowania według rodzajów obliczeń i zbiorów algorytmów
Zna teoretyczne podstawy działania sztucznej inteligencji i machine learningu
Zna podstawowe zasady związane z możliwością naruszenia praw autorskich,
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi wykonać zaplecze prostej usługi dla urządzeń mobilnych oraz prototyp prostej aplikacji/strony mobilnej/interaktywnej
Potrafi zlokalizować w sieci i skorzystać z niezbędnych narzędzi ułatwiających tworzenie aplikacji i stron internetowych, narzędzi ułatwiający agregację i pozyskiwane treści.
Potrafi wyszukiwać w Internecie treści Creative Commons, public domain i loyality free.
INNE KOMPETENCJE:
Podstawowa umiejętność obsługi MIT App Inventor
Podstawowa umiejętność obsługi Adobe XD
Podstawowa umiejętność obsługi Adobe Premiere
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się:
- Obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności - usprawiedliwienia wg zasad i regulaminów przyjętych na UW).
50% Projekt: przygotowanie funkcjonalnej aplikacji lub strony interaktywnej z określonymi założeniami
Dwie oceny cząstkowe:
25% funkcjonalność aplikacji/strony i zrealizowanie założeń
25% estetyka, łatwość działania, przyjazny UI
(możliwość realizacji projektu w grupach maksymalnie 3 osobowych)
50% Egzamin końcowy: wykonanie dwóch bardzo krótkich filmów (ok. 60 – 120 sekund), z tych samych materiałów dla wszystkich studentów w grupie, według ściśle określonych założeń.
Trzy oceny cząstkowe:
- BDB – 1 materiał wykonany według założeń
- BDB – 2 materiał wykonany według założeń
- Ocena dodatkowa za jakość, estetykę oraz wykorzystane możliwości aplikacji do montażu filmów
Programy Adobe są na licencji uczelnianej, jednak jest możliwość pracy na własnym komputerze/laptopie po akceptacji wykładowcy.
Ocena może być podwyższona lub obniżona w oparciu o aktywność i zaangażowanie studenta na zajęciach, w tym wykonywanie projektów cząstkowych lub prezentacji.
Ocena końcowa przedmiotu stanowi ocenę średnią ważoną z ocen cząstkowych.
Brak możliwości poprawy oceny pozytywnej.
Zaliczenie zajęć wymaga pozytywnego zaliczenia wszystkich części zajęć i projektów.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Literatura podstawowa:
"Adobe XD CC. Projektowanie interfejsów" , Daniel Schwarz, 2019 , Wydawnictwo Helion
"Adobe XD CC. Szybki start" Daniel Schwarz, 2019, wydawnictwo Helion
„Bezpieczeństwo aplikacji mobilnych. Podręcznik hakera”, Chell Dominic Erasmus Tyrone Colley Shaun Whitehouse Ollie, 2017, Wydawnictwo Helion
"Adobe Premiere Pro CC. Szybki start" Jan Ozer, 2019, Wydawnictwo Helion
„Adobe Premiere Pro CC. Podręcznik użytkownika", Jan Ozer, 2019 , Wydawnictwo Helion
"Adobe Premiere Pro CC. Ćwiczenia praktyczne", Jan Ozer, 2019, Wydawnictwo Helion
„Adobe Premiere Pro CC For Dummies”, J. Carucci, 2022, Wydawnictwo John Wiley&Sons
„Flutter i Dart 2 dla początkujących. Przewodnik dla twórców aplikacji mobilnych.”, Alessandro Biessek, 2021, Wydawnictwo Helion
"Flutter. Tworzenie aplikacji mobilnych", Piotr Świerczewski ,2020, Wydawnictwo Helion
"Czysty Kod. Podręcznik dobrego programisty", Robert C. Martin, 2019, Wydawnictwo Helion
W. Gogołek „Technologie informacyjne mediów”; 2005, Wydawnictwo: Instytut Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego
W. Gogołek „Komunikacja Sieciowa. Uwarunkowania kategorie i paradoksy”, 2012, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR
Literatura uzupełniająca:
Życie 3.0. Człowiek w erze sztucznej inteligencji, Tegmark Max, 2019, Prószyński Media
Superinteligencja. Scenariusze, strategie, zagrożenia, Bostrom Nick, 2021, Wydawnictwo Helion
Sztuczna inteligencja. Nowe spojrzenie. Tom 1, Russell Stuart Norvig Peter, 2023, Wydawnictwo Helion
Sztuczna inteligencja. Nowe spojrzenie. Tom 2, Russell Stuart Norvig Peter, 2023, Wydawnictwo Helion
Człowiek na rozdrożu. Sztuczna inteligencja 25 punktów widzenia, Brockman John (red.), 2020, Wydawnictwo Helion
Sztuczna inteligencja we współczesnych organizacjach. Jak autonomiczne systemy mogą wpływać na firmy, modele biznesowe i rynki? Andrzej Wodecki, 2021, Wydawnictwo Naukowe PWN
„Informatyka XXI wieku – wyzwania i dylematy Nowe spojrzenie”, pod redakcją: Jacek Wołoszyn, Agnieszka Molga, 2021, Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu
„Informatyka XXI wieku – wyzwania i dylematy”, pod redakcją: Jacek Wołoszyn, Agnieszka Molga, 2021, Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu
„ŚWIAT NOWYCH TECHNOLOGII. CZY SZTUCZNA INTELIGENCJA ZDOMINUJE ŻYCIE CZŁOWIEKA?”, pod redakcją Danuta Morańska, Jadwiga Stawicka, Wacław Kubies; 2019, Oficyna Wydawnicza "Humanitas"
„Sztuczna inteligencja w prawie własności intelektualnej”, Adrian Niewęgłowski; 2021, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości
„Sztuczna Inteligencja. Nieludzka, arcyludzka”, Aleksandra Przegalińska-Skierkowska, Paweł Oksanowicz, 2020, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
„Sztuczna inteligencja, blockchain, cyberbezpieczeństwo oraz dane osobowe : zagadnienia wybrane”, pod redakcją: Kinga Flaga-Gieruszyńska, Jacek Gołaczyński, Dariusz Szostek; 2019; Wydawnictwo C.H. Beck
eBook Współczesne narzędzia cyfryzacji organizacji Piotr Czerwonka, Witold Bartkiewicz i Anna Pamuła, Łódź 2020, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Digital Business Models: Concepts, Models, and the Alphabet Case Study, Bernd W. Wirtz, Springer Cham 2019
Blockchain. Zaawansowane zastosowania łańcucha bloków, Imran Bashir, Gliwice 2019, Wydawnictwo Helion.
Prawo sztucznej inteligencji, Luigi Lai, Marek Świerczyński [red.], 2020, Wydawnictwo C.H.Beck
Homo deus. Krótka historia jutra, Harari Yuval Noah, 2018, Wydawnictwo Literackie
Broń matematycznej zagłady, O'Neil Cathy, 2017, Wydawnictwo Naukowe PWN
Nadchodzi osobliwość. Kiedy człowiek przekroczy granice biologii, Kurzweil Ray, 2018, Kurhaus Publishing
Philosophy and Theory of Artificial Intelligence, Vincent C. Müller, 2012, Springer
Risks of Artificial Intelligence,Vincent C. Müller, 2016, Chapman and Hall/CRC
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: