Logistyka i zarządzanie łańcuchem dostaw 2700-L-LM-Z4LZLD
1. Rys historyczny początków logistyki w działaniach starożytnych formacji militarnych - zakres i znaczenie optymalizacji planów działania.
2. Dynamika wzrostu znaczenia rozwoju logistyki na świecie w wojennych i gospodarczych uwarunkowaniach XX wieku.
3. Korzenie logistyki w Polsce - Karol Adamiecki i jego naukowa teoria harmonizacji pracy jako oryginalny wkład do rozwoju logistyki.
4. Współczesne małe i wielkie systemy logistyczne: pozyskiwania surowców, transportu, magazynowania, przetwarzania, dystrybucji oraz łączności i przepływów informacyjno-decyzyjnych.
5. Logistyka przestrzeni publicznej.
6. Nieproduktywne procesy działania pochodne czynnikom postaw ludzkich, stanom techniki oraz uwarunkowaniom więzi organizacyjnych.
7. Psychospołeczne aspekty indywidualnych zachowań logistycznych jako fundament logistycznej sprawności całej organizacji.
8. Analizy procesów działania pod kątem eliminacji marnotrawstwa czasu, sił i środków - przestojów, spiętrzeń i oczekiwań, nieproduktywnych czynności, itp.
9. Poszukiwanie czynników przewagi konkurencyjnej w grze rynkowej poprzez optymalizowanie procesów działań organizacji gospodarczych.
10. Logistyka przedsiębiorstwa wytwarzającego na zamówienie.
11. Logistyka przedsiębiorstwa wytwarzającego pod prognozowany popyt.
12. Koncepcja maksymalizacji wykorzystania zdolności wytwórczych.
13. Zarządzanie przedsiębiorstwem w systemie "just in time".
14. Wielość definicji i koncepcji działania "łańcucha dostaw".
15. Cechy charakterystyczne dla działania w "łańcuchu dostaw" oraz konsekwencje jego zalet i wad.
16. Systemy efektywnej obsługi klienta.
17. Współzależności w zarządzaniu logistycznym i marketingowy
Efekty kształcenia
- Świadomość celów i zasad postępowania zgodnego z logistyką.
- Umiejętność klasyfikacji systemów zarządzania procesami działania organizacji.
- Świadomość istoty znaczenia dodawania wartości w procesach wytwórczych i wielu innych działaniach.
- Możliwość podejmowanie się analizowania procesów pracy, a także szerzej procesów działania i eliminowania z nich czynników nie przyczyniających się do ich optymalizowania.
- Umiejętność dostosowania systemu logistyki do koncepcji działania przedsiębiorstwa lub grupy przedsiębiorstw.
- Świadomość potrzeby ciągłego weryfikowania celowości działań oraz ustawicznego optymalizowania ich.
Kryteria oceniania
Część wykładowa przedmiotu jest zaliczana na ocenę w oparciu o egzamin. Cześć ćwiczeniowa jest zaliczana na podstawie aktywności i obecności na zajęciach oraz realizacji zadań zleconych przez prowadzącego.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Szymonik A. (red.), Zarządzanie zapasami i łańcuchem dostaw, Wydawnictwo Difin S.A., Warszawa 2013
2. Liker J.K., Droga Toyoty, Wydawnictwo MT Biznes Sp.z o.o., Warszawa 2005
Skowronek C., Sarjusz-Wolski Z., Logistyka w przedsiębiorstwie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2012
3. Milewscy B. i D., Just in time, Wydawnictwo profesjonalnej szkoły biznesu, Kraków 2011
4. Podstawy logistyki (praca zbiorowa), Wydawca Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań 2008
5. Abt S., Zarządzanie logistyczne w przedsiebiorstwie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1998
6. Baka Ł., Zachowania kontrproduktywne w pracy, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszwa 2017
7. Hollins B., Shinkins S., Zarządzanie usługami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2009
8. Blaik P., Logistyka. Koncepcja zintegrowanego zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: