Metody optymalizacji 2700-L-LM-Z2MEOP
Celem wykładu i ćwiczeń jest wypracowanie umiejętności rozwiązywania i analizy typowych problemów decyzyjnych oraz praktycznego posługiwania się aplikacjami wykorzystywanymi w procesie podejmowania decyzji.
Drugim celem identyfikacja właściwego narzędzia do rozwiązywania i analizy typowych problemów decyzyjnych w przedsiębiorstwie medialnym oraz interpretacja i analiza otrzymanych rozwiązań.
Trzecim celem wypracowanie umiejętności praktyczne zastosowania poznanych metod i modeli decyzyjnych w zarządzaniu przedsiębiorstwem medialnym.
1. Rozwiązywanie zadań optymalizacyjnych z użyciem pochodnej.
2. Metoda Hellwiga.
3. Jednocelowe zadania programowania liniowego
a) zagadnienie asortymentu produkcji, algorytm simpleks
c) zagadnienie przydziału, algorytm węgierski
d) zamknięte zadanie transportowe
e) otwarte zadanie transportowe
4. Zagadnienie komiwojażera.
5. Optymalny rozdział zasobu.
a) Maksymalizacja zysku i przychodu.
b) Minimalizacja kosztu.
6. Podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka. Zagadnienie gazeciarza.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie:
Wiedzy – Student zna i rozumie:
1. Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji decyzji, rozpoznaje formalną strukturę problemu decyzyjnego oraz dobiera właściwe metody badawcze do analizy i prezentacji danych ekonomicznych
Umiejętności – Student potrafi:
1. Student potrafi zapisać w formie matematycznej problem decyzyjny i zinterpretować dane wynikające z programowania matematycznego oraz posiada umiejętność konstrukcji algorytmów poszukiwania optymalnych decyzji z punktu widzenia przyjętych kryteriów i ograniczeń z użyciem dodatku Solver w programie Excel.
Kompetencji społecznych – Student:
1. Identyfikuje uwarunkowania i podaje własne rozstrzygnięcie problemu decyzyjnego oraz posiada kompetencje do określania priorytetów przy realizacji postawionego zadania decyzyjnego
Kryteria oceniania
Jedno kolokwium na koniec semestru oceniane na punkty. Przedmiot zaliczają studenci, którzy zdobyli przynajmniej 50% maksymalnej sumy punków zdobytych z wykonanych zadań.
Poszczególne oceny końcowe są wystawiane według poniższej skali:
0-49% - niedostateczny
50%- 65% - dostateczny
66%-74%- plus dostateczny
75%-84% - dobry
85%-94% - plus dobry
95%-100% - bardzo dobry
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Anholcer M. Gaspars - Wieloch Helena: Badania operacyjne z Excelem, Materiały dydaktyczne Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu 2012.
2. Anholcer M. Gaspars H, Owczarkowski A.,: Przykłady i zadania z badań operacyjnych i ekonometrii. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu 2005
3. Kukuła K.(red): Badania operacyjne w przykładach i zadaniach (wydanie VI), Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014.
4. Ignasiak E.: Badania operacyjne. PWE, Warszawa 2001
5. Trzaskalik T.: Wprowadzenie do badań operacyjnych z komputerem, PWE, Warszawa 2003
Literatura uzupełniająca:
1. Męczyńska A., Mularczyk A. (red.), Metody statystyczne i optymalizacyjne w arkuszu kalkulacyjnym MS Excel. Statystyka i badania operacyjne. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2011.
2. Guzik B.: Elementy ekonometria i badań operacyjnych dla studiów licencjackich, AE w Poznaniu, Poznań 2006
3. A. Stanisz Przystępny kurs statystyki Tom 1. Wydawca: StatSoft Polska, Kraków 2006, ISBN-10: 83-88724-18-5
4. A. Stanisz Przystępny kurs statystyki Tom 2. Wydawca: StatSoft Polska, Kraków 2007, ISBN: 978-83-88724-30-5
5. A. Stanisz Przystępny kurs statystyki Tom 3. Wydawca: StatSoft Polska, Kraków 2007, ISBN: 978-83-88724-19-0
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: