Globalne środowisko informacyjne 2700-L-LM-Z1GSIN
Konwersatorium poświęcone jest kompleksowemu zrozumieniu współczesnego środowiska informacyjnego w kontekście globalizacji, platformizacji oraz rozwoju technologii cyfrowych i ich wpływu na zmiany w przestrzeni komunikacyjnej. Głównym celem jest wykształcenie umiejętności dotyczących identyfikacji i oceny kluczowych trendów, ryzyk oraz instytucjonalnych odpowiedzi na zachodzące zmiany w środowisku informacyjnym. W trakcie zajęć będą poruszane takie zagadnienia jak:
1. Teoretyczne aspekty środowiska informacyjnego
2. Środowisko informacyjne w dobie globalizacji
3. Współczesne trendy w przestrzeni informacyjnej
4. Wpływ mediów społecznościowych na współczesne procesy komunikacyjne
5. Kluczowe zagrożenia dla środowiska informacyjnego
6. Platformizacja przestrzeni medialnej
7. Wpływ rozwoju sztucznej inteligencji na globalne środowisko informacyjne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po zaliczeniu zajęć zna kluczowe koncepcje dotyczące środowiska informacyjnego, w tym wpływu platformizacji oraz sztucznej inteligencji na zachodzące zmiany. Potrafi krytycznie ocenić działanie algorytmów i mechanizmów platform w kontekście tworzenia i rozpowszechniania informacji. Rozpoznaje mechanizmy dezinformacji oraz potrafi ocenić odporność informacyjną poszczególnych instytucji i społeczności. Rozumie etyczne konsekwencje użycia rozwiązań opartych o AI i algorytmy w systemach informacyjnych.
Kryteria oceniania
- dyskusja
- analiza literatury
- realizacja zadań grupowych i indywidualnych
- egzamin
Literatura
• Rębisz, S. (2024). Infosfera jako wieloaspektowe środowisko informacyjne. W: M. Wojtkowiak (red.), Młodzież w infosferze (s. 11–44). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
• Kirkpatrick, C.; Lawrie, L. (2024). TikTok as a Source of Health Information and Misinformation for Young Women in the United States: Survey Study JMIR Infodemiology (4)
• Babik W. (2014), Ekologia informacji, Kraków, Wydawnictwo UJ
• Strawińska, A. (2020). Glokalizacja. Próba kulturowej definicji zjawiska. Białostockie Archiwum Językowe, (20). Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, s. 285-302
• Kreft, J. (2011). Schyłek starych mediów i ekspansja nowych mediów jako element ewolucji społeczeństwa informacyjnego. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 651(68).
• Reuters Institute (2025). Digital News Report 2025. Online: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2025-06/Digital_News-Report_2025.pdf
• IAB Polska (2024). Short social video. Online: https://www.iab.org.pl/baza-wiedzy/typ-dokumentu/poradniki/short-social-video
• Helmond, A. (2015). The Platformization of the Web: Making Web Data Platform Ready. Social Media + Society, 1(2).
• Humphreys, L. (2013). Mobile social media: Future challenges and opportunities. Mobile Media & Communication, 1(1), 20-25.
• James, R.; Meredith, D. (2025). Technology Affordances, Social Media Engagement, and Social Media Addiction: An Investigation of TikTok, Instagram Reels, and YouTube Shorts. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 28(5).
• Pew Research Center (2024). Social Media Fact Sheet. Online: https://www.pewresearch.org/internet/fact-sheet/social-media
• Bhandari, A.; Bimo, S. (2022) Why’s Everyone on TikTok Now? The Algorithmized Self and the Future of Self-Making on Social Media, Social Media + Society, 8(1), s. 1-11.
• Cunningham, S.; Craig, D. (2019b). Creator Governance in Social Media Entertainment. Social Media + Society, 5(4).
• Fuchs, C. (2021) Social Media: A Critical Introduction. (3rd ed). Londyn: SAGE.
• Siuda, P. (2012). Kultury prosumpcji. O niemożności powstania globalnych i ponadpaństwowych społeczności fanów. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.
• Gillespie, T. (2018) Custodians of the Internet: Platforms, Content Moderation, and the Hidden Decisions That Shape Social Media. New Haven: Yale University Press
• Poell, T.; Nieborg, D.; van Dijck, J. (2019). Platformisation. Internet Policy Review, 8(4).
• Dragomir M., Rúas-Araújo J., Horowitz M. (2024), Beyond online disinformation: assessing national information resilience in four European countries. Humanit Soc Sci Commun 11, 101
• Horowitz M. (2019), Disinformation as Warfare in the Digital Age: Dimensions, Dilemmas, and Solutions, Journal of Vincentian Social Action: Vol. 4 : Iss. 2, 6-21
• Sultan O. (2019), Tackling Disinformation, Online Terrorism, and Cyber Risks into the 2020s. The Cyber Defense Review, 4(1), 43–60
• NASK and PAP (2023), Wojna informacyjna 2022-2023. Przebieg i wnioski.
• Fundacja Digital Poland (2024), Dezinformacja oczami Polaków, https://digitalpoland.org/publikacje/pobierz?id=70f40c4e-3fe1-4abd-9a32-02a26c324f18
• Nasir, T.; Azeema, N.; Irum, M.; Siraj, S. (2025). Influence of AI and Digital Media Trends, Algorithms and Big Data on Agenda Setting and Narrative Building of Media Students: A Case Study of Universities in Islamabad. Review Journal of Social Psychology & Social Works, 3(2), s. 161–175.
• Campos-Freire F., Rodríguez-Castro M., & Blasco-Blasco O. (2020). Public service media’s funding crisis in the face of the digital challenge. In Advances in Intelligent Systems and Computing: Vol. 1137 AISC (pp. 671–680).
• Horowitz M., Cushion S., Dragomir M., Manjón G. S., Pantti M. (2022). A framework for assessing the role of public service media organizations in countering disinformation. Digital Journalism, 10(5), 843–865
• Urbán Á., Polyák G. (2023), How public service media disinformation shapes Hungarian public discourse. Med. Commun. 11, 62–72
• Doyle, G., Barr, K., & Boyle, R. (2025). Public service media as critical media infrastructure for the digital era. Media, Culture & Society, 47(6), 1132-1149. https://doi.org/10.1177/01634437251330119
• Johnson, C., et al. (2025) Public Service Media in the Age of Platforms: Challenges and Recommendations for the Future. Report.
https://eprints.whiterose.ac.uk/id/eprint/231490
• de-Lima-Santos, MF., Yeung, W.N. & Dodds, T. (2025), Guiding the way: a comprehensive examination of AI guidelines in global media. AI & Soc 40, 2585–2603. https://doi.org/10.1007/s00146-024-01973-5
• Batool, A.; Zowghi, D.; Bano, M. (2025). AI governance: a systematic literature review. AI and Ethics, 5, s. 3265–3279
• Romeo, G.; Conti, D. (2025) Exploring automation bias in human–AI collaboration: a review and implications for explainable AI. AI & Soc, 25(3)
• Reuters Institute. (2024b). What does the public in six countries think of generative AI in news? Online: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/what-does-public-six-countries-think-generative-ai-news
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: