Podstawy budowy i eksploatacji sprzętu teleinformatycznego 2700-L-LM-D5PDED-ZTM
Wykład:
Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje między innymi, w ujęciu historycznym, użytkowym oraz perspektywicznym kilka bloków tematycznych. Wykłady mogą mieć charakter mieszany, w zależności od zagadnienia kilka bloków tematycznych może pojawić się w treści wykładu.
Główne bloki tematyczne to:
Hardware:
W sekcji poświęconej urządzeniom teleinformatycznym oraz wykorzystywanym w otoczeniu mediów studenci przyjrzą się sieciom komputerowym, omówimy podstawowe pojęcia związane z sieciami komputerowymi, takie jak protokoły komunikacyjne, adresacja IP i topologie sieci. Studenci dowiedzą się także o budowie komputerów, urządzeń multimedialnych. Dowiedzą się, jak działają komputery, monitory, kamery i aparaty cyfrowe, sieci komputerowe, łączność satelitarna i jakie są ich zastosowania.
Software:
W sekcji dotyczącej oprogramowania, studenci zapoznają się z różnymi systemami operacyjnymi, takimi jak Windows, macOS i Linux, podstawowe oprogramowanie komputera oraz użytkowe. Przedyskutujemy funkcje oprogramowania, interfejsy, główne rodzaje plików (z naciskiem na pliki multimedialne i graficzne) oraz porównamy zalety i wady. Studenci dowiedzą się o podstawach programowania, zdobędą wiedzę na temat kluczowych koncepcji programowania, takich jak zmienne, pętle i instrukcje warunkowe. Na ćwiczeniach nauczą się tworzenia prostych programów i stron internetowych, a także podstawowej wiedzy o tworzeniu plików multimedialnych.
Bezpieczeństwo komputerowe:
W bloku tematycznym dotyczącym bezpieczeństwa komputerowego, studenci zdobędą podstawową wiedzę, jak zarządzać hasłami, oprogramowaniem antywirusowym i o działaniu zapór ogniowych (firewall’ów). Nauczą się, jak chronić swój komputer przed zagrożeniami z sieci. Poznają zasady kryptografii, która stoi na straży bezpieczeństwa danych.
Technologie cyfrowe:
W tej sekcji omówione będą różne zagadnienia związane z multimediami, komunikacją elektroniczną, chmurami obliczeniowymi, sztuczną inteligencją i uczeniem maszynowym. Studenci dowiedzą się, miedzy innymi jakie technologie stoją za Dużymi Modelami Językowym (w rodzaju czata GPT) oraz jakie są ich zastosowania i wpływ na społeczeństwo i gospodarkę.
Etyka i prawo:
W tym bloku omówione zostaną kwestie związane z etyką w informatyce i technologiach cyfrowych. Poruszymy tematy, takie jak przestępstwa komputerowe, naruszanie praw autorskich, fake newsy, prywatność danych, cyberprzemoc i odpowiedzialność za treści w sieci.
Trendy:
W tej sekcji omówione zostaną najnowsze osiągnięcia w dziedzinie informatyki i technologii cyfrowych. Studenci dowiedzą się, jakie są perspektywy na przyszłość w tych dziedzinach. Ta sekcja umożliwi także zarówno w trakcie wykładów, jak i ćwiczeń możliwość omawiania aktualnych wydarzeń w strefie informatyki, teleinformatyki, cybernetyki.
Ćwiczenia:
Tematyka przedmiotu obejmuje kilka obszarów, zarówno pod względem historii, praktycznego zastosowania, jak i przyszłych perspektyw. Ćwiczenia przewidziane w ramach tego kursu będą różnorodne, a wybór konkretnych bloków tematycznych będzie zależał od konkretnego problemu do rozwiązania.
Główne obszary tematyczne, które będą poruszane, to:
Hardware:
W sekcji dotyczącej urządzeń teleinformatycznych i ich roli w mediach, studenci będą zgłębiać wiedzę na temat sieci komputerowych. Omówione zostaną kluczowe pojęcia związane z sieciami, takie jak protokoły komunikacyjne, adresacja IP i różne topologie sieci. Ponadto, studenci zdobędą wiedzę na temat budowy komputerów oraz urządzeń multimedialnych, a także zrozumieją zasady działania komputerów, monitorów, kamer, aparatów cyfrowych oraz sieci komputerowych. W ramach tych zajęć zostanie również omówiona łączność satelitarna oraz praktyczne zastosowania tych technologii.
Software:
W sekcji poświęconej oprogramowaniu, uczestnicy ćwiczeń będą wprowadzeni do różnych systemów operacyjnych, takich jak Windows, macOS i Linux, oraz podstawowego oprogramowania komputerowego. Omówione zostaną funkcje oprogramowania, interfejsy użytkownika, a także główne rodzaje plików, ze szczególnym uwzględnieniem plików multimedialnych i graficznych. Ponadto, kurs skupi się na porównywaniu zalet i wad różnych oprogramowań.
Studenci zdobędą także wiedzę na temat podstaw programowania, w tym istotnych koncepcji, takich jak zmienne, pętle i instrukcje warunkowe. Praktyczne ćwiczenia pozwolą uczestnikom nauczyć się tworzenia prostych programów i stron internetowych, a także zdobycie podstawowej wiedzy dotyczącej tworzenia plików multimedialnych.
Bezpieczeństwo komputerowe:
W ramach sekcji poświęconej bezpieczeństwu komputerowemu, uczestnicy ćwiczeń zdobędą fundamentalną wiedzę na temat zarządzania hasłami, działania oprogramowania antywirusowego oraz zapór ogniowych (firewall'ów). Nauczą się, jak skutecznie zabezpieczyć swój komputer przed potencjalnymi zagrożeniami pochodzącymi z sieci. Dodatkowo, uczestnicy otrzymają wprowadzenie do zasad kryptografii, która pełni kluczową rolę w ochronie danych.
Technologie cyfrowe:
W ramach tej sekcji zostaną przedyskutowane różnorodne kwestie związane z multimiediami, komunikacją elektroniczną, usługami chmurowymi, sztuczną inteligencją oraz uczeniem maszynowym. Studenci zdobędą wiedzę na temat technologii wykorzystywanych w Dużych Modelach Językowych, takich jak ChatGPT, oraz zrozumieją ich praktyczne zastosowania oraz wpływ na społeczeństwo i gospodarkę.
Etyka i prawo:
W tej sekcji dokładnie rozważone zostaną aspekty etyczne związane z dziedziną informatyki i technologii cyfrowych. W trakcie naszych rozważań przyjrzymy się zagadnieniom takim jak przestępstwa komputerowe, naruszenia praw autorskich, rozpowszechnianie fałszywych informacji (fake newsów), ochrona prywatności danych, zjawisko cyberprzemocy oraz kwestie związane z odpowiedzialnością za treści publikowane w sieci.
Trendy:
W tym bloku zajmiemy się najnowszymi osiągnięciami w obszarze informatyki i technologii cyfrowych, przybliżając perspektywy na przyszłość w tych dziedzinach. Zarówno na wykładach, jak i w trakcie ćwiczeń, studenci będą mieli okazję dyskutować bieżące wydarzenia i trendy związane z informatyką, teleinformatyką i cybernetyką, co pozwoli im na bieżąco śledzić rozwijające się technologiczne innowacje i ich wpływ na przyszłość.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu cyklu dydaktycznego studenci zdobędą nową wiedzę, kompetencje i umiejętności:
WIEDZA:
Studenci zdobędą wiedzę na temat różnych systemów operacyjnych, takich jak Windows, macOS i Linux, oraz oprogramowania komputerowego, w tym podstawowego oprogramowania użytkowego. Przedyskutują funkcje oprogramowania, interfejsy oraz zalety i wady różnych systemów operacyjnych.
Nauczą się podstaw programowania, zdobędą wiedzę na temat kluczowych koncepcji programowania, takich jak zmienne, pętle i instrukcje warunkowe. Będą mieli również podstawową wiedzę o tworzeniu prostych programów i stron internetowych oraz tworzeniu plików multimedialnych.
Zostaną wprowadzeni do pojęć związanych z sieciami komputerowymi, takich jak protokoły komunikacyjne, adresacja IP i topologie sieci. Zdobędą także wiedzę o budowie komputerów, urządzeń multimedialnych oraz o działaniu różnych urządzeń teleinformatycznych.
Zyskają podstawową wiedzę na temat bezpieczeństwa komputerowego, taką jak zarządzanie hasłami, oprogramowanie antywirusowe i zasady działania zapór ogniowych. Dowiedzą się, jak chronić swój komputer przed zagrożeniami z sieci oraz o zasadach kryptografii.
Dowiedzą się o różnych technologiach cyfrowych, takich jak multimedia, komunikacja elektroniczna, chmury obliczeniowe, sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe. Zdobędą wiedzę na temat zastosowań tych technologii i ich wpływu na społeczeństwo i gospodarkę.
Omówione zostaną również kwestie związane z etyką w informatyce i technologiach cyfrowych, takie jak przestępstwa komputerowe, naruszanie praw autorskich, prywatność danych, cyberprzemoc i odpowiedzialność za treści w sieci.
Studenci będą śledzić najnowsze osiągnięcia w dziedzinie informatyki i technologii cyfrowych, co pozwoli im zorientować się w perspektywach rozwoju tych dziedzin.
UMIEJĘTNOŚCI:
Studenci zapoznają się z różnymi systemami operacyjnymi, takimi jak Windows, macOS i Linux, oraz podstawowym oprogramowaniem komputerowym. Będą dyskutować na temat funkcji oprogramowania, interfejsów, głównych rodzajów plików (ze szczególnym uwzględnieniem plików multimedialnych i graficznych) oraz porównywać ich zalety i wady. Uczniowie zdobędą podstawową wiedzę na temat programowania, taką jak zmienne, pętle i instrukcje warunkowe. Na ćwiczeniach nauczą się tworzyć proste programy, strony internetowe i podstawy tworzenia plików multimedialnych.
Studenci przyjrzą się sieciom komputerowym, omówią podstawowe pojęcia związane z sieciami, takie jak protokoły komunikacyjne, adresacja IP i topologie sieci. Dowiedzą się również o budowie komputerów, urządzeń multimedialnych oraz działaniu komputerów, monitorów, kamer, aparatów cyfrowych, sieci komputerowych i łączności satelitarnej. Zdobędą wiedzę na temat zastosowań tych urządzeń.
Studenci zdobędą podstawową wiedzę na temat zarządzania hasłami, oprogramowania antywirusowego i działania zapór ogniowych (firewalli). Nauczą się również, jak chronić swoje komputery przed zagrożeniami z sieci oraz poznają zasady kryptografii, która odpowiada za bezpieczeństwo danych.
DODATKOWE KOMPETENCJE:
Dzięki temu przedmiotowi studenci zdobędą szeroką wiedzę z zakresu oprogramowania i sprzętu komputerowego. Nauczą się obsługiwać różne systemy operacyjne, jak Windows, macOS i Linux, oraz korzystać z podstawowego oprogramowania komputerowego. Będą mieli również okazję zrozumieć podstawy programowania, takie jak zmienne, pętle i instrukcje warunkowe. Studenci nauczą się tworzyć proste programy, strony internetowe i pliki multimedialne.
W ramach tego przedmiotu studenci zdobędą podstawową wiedzę na temat sieci komputerowych. Będą omawiać pojęcia takie jak protokoły komunikacyjne, adresacja IP i topologie sieci. Dowiedzą się również o budowie komputerów, urządzeń multimedialnych oraz zastosowaniach sieci komputerowych, łączności satelitarnej i innych aspektach technologicznych.
Studenci zdobędą podstawową wiedzę na temat zarządzania hasłami, oprogramowania antywirusowego i zapór ogniowych (firewall). Będą uczyć się, jak chronić swoje komputery przed zagrożeniami z sieci oraz poznać zasady kryptografii, która odpowiada za bezpieczeństwo danych.
Wszystkie te dodatkowe kompetencje będą wspierać studentów w rozwijaniu umiejętności technologicznych, zrozumieniu działania systemów komputerowych, korzystaniu z różnych narzędzi informatycznych oraz świadomego i bezpiecznego korzystania z technologii cyfrowych.
Kryteria oceniania
Wykład:
Na ocenę końcową składa się:
- Test – kilkadziesiąt (50-60) pytań jednokrotnego wyboru (zakres: wiedza z wykładów). Kryterium: minimum 60% poprawnych odpowiedzi. /Test zawsze ma przedstawiony zakres liczby punktów na konkretną ocenę/.
- Możliwość zaliczenia oprócz kolokwium pracy nad semestralnym projektem realizowanym w zespołach (wtedy 25% projekt / 25% test)
Ocena może być podwyższona lub obniżona w oparciu o aktywność i zaangażowanie studenta na ćwiczeniach, w tym wykonywanie projektów cząstkowych lub prezentacji.
Ocena końcowa przedmiotu stanowi ocenę średnią ważoną z ocen cząstkowych.
Brak możliwości poprawy oceny pozytywnej.
Zaliczenie zajęć wymaga pozytywnego zaliczenia wszystkich części zajęć i projektów.
Poszczególne elementy składają się na ocenę końcową.
Ćwiczenia:
Na ocenę końcową składa się:
- Obecność (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności);
- Test – kilkadziesiąt (50-60) pytań jednokrotnego wyboru (zakres: wiedza z wykładów). Kryterium: minimum 60% poprawnych odpowiedzi. /Test zawsze ma przedstawiony zakres liczby punktów na konkretną ocenę/.
- Możliwość zaliczenia oprócz kolokwium pracy nad semestralnym projektem realizowanym w zespołach (wtedy 25% projekt / 25% test)
Ocena może być podwyższona lub obniżona w oparciu o aktywność i zaangażowanie studenta na zajęciach, w tym wykonywanie projektów cząstkowych lub prezentacji.
Ocena końcowa przedmiotu stanowi ocenę średnią ważoną z ocen cząstkowych.
Brak możliwości poprawy oceny pozytywnej.
Zaliczenie zajęć wymaga pozytywnego zaliczenia wszystkich części zajęć i projektów.
Poszczególne elementy składają się na ocenę końcową.
Literatura
Literatura podstawowa:
Doug Lowe, Sieci komputerowe dla bystrzaków, tłum. Tadeusz Zawiła i Tomasz Walczak (Wydawnictwo Helion, 2019).
Adam Chabiński i Bartosz Danowski, Montaż komputera PC (Wydawnictwo Helion, 2010).
Russ White i Ethan Banks, Sieci komputerowe: najczęstsze problemy i ich rozwiązania, tłum. Lech Lachowski i Witold Woicki (Wydawnictwo Helion, 2019).
Adam Barnes, Build your own gaming PC (Haynes Publishing UK, 2019).
W. Curtis Preston, Using SANs and NAS. (O’Reilly Media, Inc., 2009).
Janusz Antoni Wójcik, Chłodzenie procesorów PC (Wydawnictwo Helion,
2020).
Literatura uzpupełniająca
Życie 3.0. Człowiek w erze sztucznej inteligencji, Tegmark Max, 2019, Prószyński Media
Superinteligencja. Scenariusze, strategie, zagrożenia, Bostrom Nick, 2021, Wydawnictwo Helion
Sztuczna inteligencja. Nowe spojrzenie. Tom 1, Russell Stuart Norvig Peter, 2023, Wydawnictwo Helion
Sztuczna inteligencja. Nowe spojrzenie. Tom 2, Russell Stuart Norvig Peter, 2023, Wydawnictwo Helion
Człowiek na rozdrożu. Sztuczna inteligencja 25 punktów widzenia, Brockman John (red.), 2020, Wydawnictwo Helion
Sztuczna inteligencja we współczesnych organizacjach. Jak autonomiczne systemy mogą wpływać na firmy, modele biznesowe i rynki? Andrzej Wodecki, 2021, Wydawnictwo Naukowe PWN
Literatura uzupełniająca:
„Zarządzanie-Technologie-Informatyka”, pod redakcją: Anna Górska, Karolina Szwedzka, Rafał Stachyra, 2022, Wydawnictwo Naukowe ArchaeGraph Diana Łukomiak
„Informatyka XXI wieku – wyzwania i dylematy Nowe spojrzenie”, pod redakcją: Jacek Wołoszyn, Agnieszka Molga, 2021, Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu
„Informatyka XXI wieku – wyzwania i dylematy”, pod redakcją: Jacek Wołoszyn, Agnieszka Molga, 2021, Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu
Quantum Computing and Other Transformative Technologies, Ahmed Banafa, Published 2023 by River Publisher
„Bezpieczeństwo aplikacji mobilnych. Podręcznik hakera”, Chell Dominic Erasmus Tyrone Colley Shaun Whitehouse Ollie, 2017, Wydawnictwo Helion
eBook Współczesne narzędzia cyfryzacji organizacji Piotr Czerwonka, Witold Bartkiewicz i Anna Pamuła, Łódź 2020, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Digital Business Models: Concepts, Models, and the Alphabet Case Study, Bernd W. Wirtz, Springer Cham 2019
Blockchain. Zaawansowane zastosowania łańcucha bloków, Imran Bashir, Gliwice 2019, Wydawnictwo Helion.
Modele biznesu w Internecie. Teoria i studia przypadków polskich firm / redakcja naukowa Tymoteusz Doligalski, Warszawa 2014, Polskie Wydawnictwo Naukowe
Information Technology for Management: Advancing Sustainable, Profitable Business Growth, Efraim Turban, Linda Volonino, Gregory Wood, 9th Edition, Wiley 2013
Prawo sztucznej inteligencji, Luigi Lai, Marek Świerczyński [red.], 2020, Wydawnictwo C.H.Beck
Homo deus. Krótka historia jutra, Harari Yuval Noah, 2018, Wydawnictwo Literackie
Broń matematycznej zagłady, O'Neil Cathy, 2017, Wydawnictwo Naukowe PWN
„ŚWIAT NOWYCH TECHNOLOGII. CZY SZTUCZNA INTELIGENCJA ZDOMINUJE ŻYCIE CZŁOWIEKA?”, pod redakcją Danuta Morańska, Jadwiga Stawicka, Wacław Kubies; 2019, Oficyna Wydawnicza "Humanitas"
„Sztuczna inteligencja w prawie własności intelektualnej”, Adrian Niewęgłowski; 2021, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości
„Sztuczna Inteligencja. Nieludzka, arcyludzka”, Aleksandra Przegalińska-Skierkowska, Paweł Oksanowicz, 2020, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
„Sztuczna inteligencja, blockchain, cyberbezpieczeństwo oraz dane osobowe : zagadnienia wybrane”, pod redakcją: Kinga Flaga-Gieruszyńska, Jacek Gołaczyński, Dariusz Szostek; 2019; Wydawnictwo C.H. Beck
Nadchodzi osobliwość. Kiedy człowiek przekroczy granice biologii, Kurzweil Ray, 2018, Kurhaus Publishing
Philosophy and Theory of Artificial Intelligence, Vincent C. Müller, 2012, Springer
Risks of Artificial Intelligence,Vincent C. Müller, 2016, Chapman and
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: