Zarządzanie produkcją, usługami i łańcuchem dostaw 2700-L-LM-D3ZPUD
Wykłady:
- Od logistyki wojennej do zarządzania produkcją, usługami i łańcuchami dostaw. Logistyka międzynarodowa.
- Megatrendy w gospodarce światowej, a zarządzanie produkcją, usługami, logistyką i łańcuchami dostaw.
- Obsługa klienta. Badanie satysfakcji klienta. Metoda CIT i CSI.
- Logistyka zaopatrzenia. Metoda ABC oraz XYZ w zarządzaniu produkcją. Wybór dostawcy przy wykorzystaniu metody punktowej.
- Zarządzanie zapasami w produkcji, usługach i łańcuchach dostaw. Model ekonomicznej wielkości zamówienia.
- Sterowanie zapasami produkcyjnymi. System MRP w praktyce.
- Logistyka dystrybucji. Kanały i strategie dystrybucji towarów i usług. Podejście marketingowe w zarządzaniu produkcją usługami i łańcuchem dostaw.
- Problematyka CSR i zrównoważonego rozwoju w zarządzaniu produkcją, usługami i łańcuchami dostaw na przykładzie koncernu branży obuwniczej.
- „Zarządzanie produkcją i łańcuchem dostaw” – gra logistyczna.
- Zarządzanie relacjami w łańcuchach dostaw. Budowanie strategicznego partnerstwa w oparciu o model współpracy Vested.
- Strategie łańcuchów dostaw. Podejście lean i agile w kształtowaniu łańcucha dostaw w branży odzieżowej.
- Odporność łańcuchów dostaw wobec aktualnych wyzwań gospodarki światowej.
- Znaczenie wiedzy i rewolucji 4.0 w produkcji, usługach i łańcuchach dostaw. Zaawansowane technologie w obsłudze klienta na przykładzie nowoczesnej huty.
Prognozowanie popytu.
Ćwiczenia poświęcone są omówieniu następujących zagadnień:
- Zarządzanie produkcją. Zastosowanie metod programowania liniowego do optymalizacji produkcji związanej z działalnością w mediach. Prezentowane przykłady obejmować będą rozwiązania w ramach arkusza MsExcel.
- Zagadnienie transportowe. Klasyczny problem efektywnego planowania transportu produktów z wielu miejsc początkowych (np. wytwórni) do wielu miejsc końcowych (np. sklepów) zostanie przeanalizowany z punktu widzenia zarządzania przedsiębiorstwem które funkcjonuje w obszarze mediów.
- Zarządzanie przedsięwzięciami. Słuchacze zapoznają się z metodami planowania złożonych przedsięwzięć (metody CPM, PERT). W rezultacie scharakteryzowane zostaną grafy liniowe, ścieżka krytyczna oraz algorytm jej wyznaczania.
- Optymalizacja trasy. Typowy problem logistyczny związany z wyznaczeniem najkrótszej drogi znajduje rozstrzygnięcie na podstawie zasady optymalności Bellmana w ramach programowania dynamicznego. Optymalizacja trasy pozwoli uczestnikom zajęć zapoznać się z zasadami poszukiwania rozwiązań problemów wieloetapowych.
- Inwestycje. Zagadnienie wyboru inwestycji zostanie przełożone na proces podejmowania decyzji w mediach. Ponownie pojawią się odwołania do zasady optymalności Bellmana i jej praktycznych zastosowań w życiu codziennym.
- Problem załadunku. Na zajęciach omówiony zostanie problem magazynu / załadunku w warunkach ograniczonej powierzchni. Prezentowane rozwiązania obejmować będą możliwości wspomagania podejmowania decyzji za pomocą komputera.
- Zarządzanie produkcją i magazynem. Złożony problem planowania produkcji w ramach wielu, kolejno następujących po sobie etapów pozwoli słuchaczom zapoznać się z zapisem formalnym tego typu zagadnień. Ponadto w nawiązaniu do praktyki działalności przedsiębiorstw, ocenie poddane zostaną możliwe rozwiązania omawianego problemu.
- Prognozowanie popytu. W tej części zajęć omówione zostaną elementy składowe szeregu czasowego. Metody naiwne pozwolą na wyznaczenie prostych prognoz popytu w zależności od właściwości analizowanego szeregu czasowego. Ponadto scharakteryzowany zostanie model regresji liniowej wraz z omówieniem podstawowych własności stosowanego narzędzia.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu wykładu student:
Wiedza (wykład)
zna podstawowe uwarunkowania historyczne, gospodarcze, technologiczne i społeczno-kulturowe zarządzania produkcją, usługami i łańcuchem dostaw,
rozumie wpływ megatrendów na zarządzanie produkcją, usługami i łańcuchem dostaw,
rozumie znaczenie obsługi klienta i zna podstawowe metody badania jego satysfakcji,
rozumie znaczenie logistyki zaopatrzenia, zarządzania zapasami oraz dystrybucji w zarządzaniu produkcją, usługami i łańcuchem dostaw,
rozumie użyteczność modelu ekonomicznej wielkości zamówienia,
rozumie znaczenie marketingu w zarządzaniu produkcją, usługami i łańcuchem dostaw,
jest świadomy/a znaczenia CSR oraz kwestii środowiskowych na zarządzanie produkcją, usługami i łańcuchami dostaw,
zdaje sobie sprawę ze znaczenia relacji w łańcuchach dostaw,
zna podstawowe strategie łańcuchów dostaw,
rozumie znaczenie odporności łańcuchów dostaw w nowoczesnej gospodarce,
zdaje sobie sprawę z wpływu rewolucji technologicznej (tzw. Przemysłu 4.0) na zarządzanie produkcją, usługami i łańcuchem dostaw,
rozumie znaczenie i korzyści wynikające z precyzyjnego prognozowania popytu,
Umiejętności (wykład)
potrafi przeprowadzić badanie satysfakcji klienta za pomocą metod CIT i CSI,
potrafi skorzystać z metod ABC i XYZ w celu optymalizacji logistyki zaopatrzenia i procesów produkcyjnych,
potrafi ocenić atrakcyjność poszczególnych dostawców,
potrafi dostosować strategię dystrybucji do konkretnych rodzajów towarów i usług,
zna model Vested zarządzania relacjami w łańcuchach dostaw,
potrafi dostosować strategię łańcucha dostaw do wybranego produktu, usługi oraz uwarunkowań rynkowych,
potrafi wykorzystać podstawowe metody ilościowe do prognozowania popytu.
Wiedza (ćwiczenia):
- zna typowe zagadnienia związane z planowaniem produkcji i realizacją złożonych przedsięwzięć;
- posiada wiedzę pozwalającą na samodzielne dokonanie analizy problemów jednoetapowych jak i wieloetapowych;
- zna własności i komponenty szeregu czasowego oraz podstawowe metody ekstrapolacji popytu.
Umiejętności (ćwiczenia):
- umie samodzielnie zaplanować proces produkcji, transportu, inwestycji i magazynowania;
- potrafi samodzielnie sporządzić plan przebiegu przedsięwzięcia i wyznaczyć jego najkrótszy czas trwania wraz z oceną najistotniejszych części składowych.
- umie ocenić własności szeregu czasowego i dokonać prognozy popytu.
Inne kompetencje (ćwiczenia):
- absolwent zna terminologię przedmiotu i potrafi określić formalny zapis analizowanego problemu.
- absolwent ma zdolność wykorzystania właściwych algorytmów odnośnie zdiagnozowanego problemu i potrafi wspomóc proces decyzyjny zastosowaniem odpowiednich programów komputerowych.
- absolwent umie poprawnie interpretować otrzymane wyniki dla potrzeb zarządzania przedsiębiorstwem
Kryteria oceniania
Wykłady:
Egzamin (100%), warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń.
Ćwiczenia: zaliczenie kolokwium pisemnego,
obecność na zajęciach.
Literatura
Biesok, G., (2021). Logistyka usług, CeDeWu, Warszawa.
Gąsowska, M., K., (2022). Zarządzanie procesami logistycznymi we współczesnych przedsiębiorstwach, Difin, Warszawa.
Gołembska, E., Bentyn, Z., Gołembski, M., (2017). Logistyka usług: aktualne trendy rozwoju, najnowsze wyniki badań, sprawdzone metody zarządzania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Lipiec-Zajchowska M. (red.) Wspomaganie procesów decyzyjnych, C.H. Beck, Warszawa 2003.
Pająk, E., Klimkiewicz, M., Kosieradzka, A., (2014). Zarządzanie produkcją i usługami, PWE, Warszawa.
Radzikowska B., Metody prognozowania. Zbiór zadań. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2006.
Szatkowski, K. (red.), (2014). Nowoczesne zarządzanie produkcją, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Świerczek, A., (2019). Zarządzanie łańcuchem dostaw w ujęciu zintegrowanym, PWE, Warszawa.
Tużnik, F, (2023). Zarządzanie współpracą biznes-nauka. Perspektywa przedsiębiorstwa, Sekcja wydawnicza Wydziału Zarządzania UW, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: