Etyka zawodowa 2700-L-LM-D2ETZA
Celem zajęć jest analiza teoretyczna i praktyczna powszechnie uznanych zasad i norm etycznych. Student ma otrzymać wiedzę, która pozwoli mu świadomie stosować w praktyce zawodowej standardy etyczne i warsztatowe, ułatwić podejmowanie trudnych decyzji i rozwiązywanie dylematów moralnych. Zajęcia powinny ukształtować taki rodzaj wrażliwości etycznej, który będzie przekładał się na świadomą odpowiedzialność za wykonywaną pracę. Pozwoli też na umiejętność uzasadniania wyborów, których dokonuje w pracy zawodowej, a które wiążą się z dramatem wyboru dobra, którego się broni i dobra, które się narusza. Celem zajęć jest więc internalizacja podstawowych wartości etycznych tak aby student potrafił je aplikować w pracy zawodowej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- student posiada wiedze na temat podstawowych standardów etycznych i ich znaczenia dla praktyki zawodu dziennikarza
Umiejętności
- rozróżnia i potrafi stosować standardy i zasady istniejące w obowiązujących kodeksach etycznych
- potrafi rozwiązywać dylematy moralne
Inne kompetencje
- ma większą świadomość konsekwencji swoich czynów i ma świadomość odpowiedzialności za swoje decyzje i wybory
Kryteria oceniania
Ocena ciągła, praca semestralna, obecność na zajęciach i egzamin pisemny
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
G. D. Chryssides, J. W. Kaler, Wprowadzenie do etyki biznesu, PWN, Warszawa 1999,
Przewodnik o etyce (pod red.) P. Singera, KiW, Warszawa 1998,
R.B. Brandt, Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki, PWN, Warszawa 1996,
G. Makowski, Korupcja jako problem społeczny, TRIO, Warszawa 2008,
M. Ossowska, Podstawy nauki o moralności, Ossolineum, Wrocław 1994,
M. Ossowska, Normy moralne. Próba systematyzacji, PWN, Warszawa 1997,
A. MacIntyre, Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności, PWN, Warszawa 1996
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: