Ekonomia 2700-L-LM-D1EKON
Przedmiot stanowi merytoryczny fundament zdobywania wiedzy ekonomicznej i rozumienia procesów gospodarczych. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej, prawami ekonomii, strukturą rynku, rolą państwa oraz współczesnymi wyzwaniami ekonomicznymi w kontekście globalizacji i transformacji cyfrowej.
Wykład obejmuje prezentację kluczowych zagadnień ekonomicznych – od historycznych podstaw i klasycznych teorii ekonomii, przez rozwój myśli ekonomicznej, aż po jej współczesne zastosowania w sferze publicznej, biznesowej i medialnej. Omawiane są m.in. podstawowe prawa rynku, pojęcia popytu i podaży, koszty, inflacja, polityka monetarna i fiskalna, rola instytucji finansowych, a także ekonomiczne aspekty funkcjonowania mediów i nowych technologii.
Ćwiczenia stanowią praktyczne dopełnienie wykładu – służą rozwijaniu umiejętności analizy danych ekonomicznych, interpretacji bieżących wydarzeń gospodarczych oraz weryfikacji teorii na gruncie praktyki. Studenci pracują z aktualnymi materiałami prasowymi, raportami rynkowymi i wskaźnikami makroekonomicznymi. Uczą się analizować przypadki ekonomiczne, identyfikować przyczyny i skutki zjawisk gospodarczych, a także formułować wnioski w sposób precyzyjny i zrozumiały.
Ważnym elementem zajęć jest ekonomiczne myślenie w ujęciu medialnym – obejmujące umiejętność mówienia, pisania i interpretowania treści o tematyce gospodarczej w mediach. Studenci uczą się analizować przekazy ekonomiczne, weryfikować ich wiarygodność oraz tłumaczyć złożone procesy ekonomiczne w sposób zrozumiały dla szerokiej publiczności.
Przedmiot rozwija kompetencje nie tylko analityczne, ale również komunikacyjne – uczy, jak wykorzystywać wiedzę ekonomiczną w praktyce zawodowej, w debacie publicznej i w działalności medialnej. Łączy zatem teoretyczne rozumienie mechanizmów ekonomicznych z praktycznym warsztatem interpretacji, argumentacji i krytycznego myślenia.
Zajęcia realizowane w ramach projektu „Zintegrowany Program Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego – Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) (nr umowy: FERS.01.05-IP.08-0365/23-00).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
• Student potrafi zrozumieć komunikaty i informacje dotyczące zjawisk ekonomicznych
• Potrafi zastosować odpowiednie kategorie ekonomiczne w pracy np. dziennikarza czy specjalisty od komunikowania;
• Potrafi posługiwać się adekwatną terminologią ekonomiczną dla opisu wielu zjawisk
Kryteria oceniania
egzamin pisemny (test, pytania otwarte, mieszany)
obecność i aktywność na zajęciach, prace domowe / zadania indywidualne, kolokwia / testy cząstkowe, projekt indywidualny lub grupowy, prezentacja wyników zadania
1. obecność
2. aktywność
3. realizacja zadań na zajęciach
4. analiza projektu
5. egzamin ( w sytuacjach wyjątkowych)
Dwie nieobecności są dozwolone na ćwiczeniach.
Literatura
1. P.A. Samuelson, W.D.Nordhaus, Ekonomia, Rebis, 2014
2. D. Begg, G. Vernasca, R. Dombusch, S. Fisher, Mikroekonomia, PWE Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
3. G. Vernasca, D. Begg, R. Dombusch, S. Fisher, Makroekonomia, PWE Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
4.J. Beksiak, Ekonomia. Kurs podstawowy, Wydawnictwo C.H.Beck
5. P.Krugman, R. Wells, Mikroekonomia I Makroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN
6. K. Raworth, Ekonomia obwarzanka. Siedem sposobów myślenia o ekonomii XXI wieku
7. B.Czarny, Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: