Technologie mobilne i społecznościowe 2700-L-IN-Z6TMIS
Zajęcia koncentrują się na problemach wykorzystania mobilnych i społecznościowych technologii informacyjno-komunikacyjnych w celu tworzenia, gromadzenia, przetwarzania i udostępniania multimedialnych treści. Pod uwagę zostaną wzięte zarówno narzędzia internetu drugiej generacji, jak i aplikacje mobilne wspomagające realizację procesów informacyjnych. Celem zajęć jest ponadto wskazanie możliwości integracji funkcji mediów społecznościowych oraz aplikacji mobilnych w ramach hybryd aplikacji webowych – tzw. mashup. W trakcie zajęć studenci poznają narzędzia służące agregacji, syndykacji zasobów cyfrowych oraz selektywnej dystrybucji informacji. Szczegółowa problematyka zajęć obejmuje między innymi następujące zagadnienia: rozwój i ewolucja World Wide Web; informacyjne możliwości wykorzystania narzędzi Web 2.0; uwarunkowania technologii urządzeń i aplikacji mobilnych; typologie aplikacji mobilnych; mobilny dostęp do informacji i wiedzy; mobilne formaty dokumentów; internet rzeczy a urządzenia i aplikacje mobilne; aplikacje mobilne i narzędzia Web 2.0 w systemach informacyjnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
- narzędzia i zasady działania IT w kontekście profilu studiów
- funkcje i terminologię narzędzi IT codziennego użytku odnośnie sprzętu, łączności cyfrowej i oprogramowania
Absolwent potrafi:
- korzystać z technologii informacyjnych i komunikacyjnych odpowiednio do potrzeb edukacyjnych i zawodowych pracownika informacji
- rozwijać umiejętności korzystania z IT
Absolwent jest gotów do:
- przeprowadzenia krytycznej oceny dostępnych rozwiązań teleinformatycznych dla potrzeb informacji naukowej i bibliotekoznawstwa
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
Obecność na zajęciach (dozwolona jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność). Każdą następną nieusprawiedliwioną nieobecność Student zalicza.
Aktywność na zajęciach (oceniana plusami).
Dodatkowym elementem oceny jest przygotowanie prezentacji i jej przedstawienie.
Aktywność na zajęciach (oceniana plusami) oraz oceny prac pisemnych, składają się na końcową ocenę z przedmiotu.
Literatura
Przykładowa literatura:
A. Bard, J. Söderqvist: Netokracja. Nowa elita władzy i życie po kapitalizmie. Warszawa 2000.
M. Bartosiuk-Purgat: Media społecznościowe na rynku międzynarodowym. Perspektywa indywidualnych użytkowników. Warszawa 2016.
E. Bendyk, M. Filiciak, J. Hofmokl, T. Kulisiewicz: A. Tarkowski: Kultura 2.0. Wyzwania cyfrowej przyszłości, [online] [dostęp 20.09.2023], dostępny w WWW: http://kpbc.umk.pl/Content/45368/Raport_Kultura_2.0.pdf.
S. Cisek: Nauka 2.0: nowe narzędzia komunikacji naukowej [online], [dostęp 20.09.2023], dostępny w WWW: http://informacjacyfrowa.wsb.edu.pl/pdfs/nauka%202.0.pdf.
M. Fisher: W trybach chaosu : jak media społecznościowe przeprogramowały nasze umysły i nasz świat. Kraków 2023.
G. Gmiterek: Biblioteka w środowisku społecznościowego internetu. Biblioteka 2.0. Warszawa 2012.
G.Gmiterek, Aplikacje mobilne w systemach informacyjnych. Teoria i praktyka. Warszawa 2020.
G. Gmiterek, S. D. Kotuła, Aplikacje mobilne nie tylko w bibliotece. Warszawa 2017.
H. Jenkins: Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Warszawa 2007.
A. Keen: Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę. Warszawa 2007.
K. Kopecka – Piech: Koncepcje konwergencji mediów, "Studia Medioznawcze" 2011, nr 3, s. 11 - 26.
J. Kreft: Władza misjonarzy. Zmierzch i świt świeckiej religii w Dolinie Krzemowej. Kraków 2023.
J. Kreft: Władza platform. Za fasadą Google, Facebooka i Spottify. Kraków 2021.
L. Lessig: Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce. Warszawa 2009.
B. Orzeł: Aplikacja mobilna jako zjawisko kulturowe. Katowice 2017.
D. Tapscott, A. D. Williams: Wikinomia. O globalnej współpracy, która zmienia wszystko. Warszawa 2008.
M. R. Wiśniewski: Zabójcze aplikacje. Jak smartfony zmieniły nasz świat. Wołowiec 2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: