Formy pracy z użytkownikiem dorosłym 2700-L-IN-Z6FPZUD
Przedmiot ukaże zależności istniejące pomiędzy literaturą i sztuką, formami ich realizacji i odbiorem dzieła artystycznego w procesie wyboru metod pracy z dorosłym użytkownikiem instytucji kultury, ze szczególnym uwzględnieniem centrów kultury, uniwersytetów trzeciego wieku. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami pracy w określonym, specyficznym środowisku, które mają za zadanie wyzwolić inicjatywę twórczą, czytelniczą, społeczną dorosłych. Przedmiot będzie wskazywał możliwości, jakie stwarzają różnorodne instytucje kultury, nie tylko dla realizacji różnych zadań i form pracy z dorosłym, w zakresie szeroko pojmowanej inicjacji kulturalnej, artystycznej, czytelniczej, ale ukaże różnorodne możliwości wykorzystania literatury, teatru, filmu, sztuk audiowizualnych w swojej pracy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
- podstawy teoretyczne i metodyczne pracy z użytkownikami w różnych grupach wiekowych (K_W02),
- terminologię dotyczącą metodyki i form pracy z użytkownikiem, stosowaną w edukacji informacyjnej i kulturalnej (K_W03),
- metody analizy i interpretacji projektów edukacyjnych właściwych dla kierunku studiów (K_W04),
- zasady prawa autorskiego, w tym korzystania z zasobów open access, w edukacji informacyjnej i kulturalnej (K_W09).
Absolwent potrafi:
- korzystać z wiedzy metodycznej w przygotowywaniu i realizacji działań edukacyjnych dla różnych grup użytkowników (K_U01),
- korzystać z technologii informacyjno-komunikacyjnych w działaniach dydaktycznych (K_U04),
- identyfikować potrzeby edukacyjne użytkowników informacji w różnych grupach wiekowych (K_U03),
- przygotowywać, realizować i oceniać działania edukacyjne w obszarze informacji i/lub kultury (K_U04, K_U05, K_U06).
Absolwent jest gotów do:
- projektowania i realizowania różnych form pracy z użytkownikiem (K_K02 , K_K04),
- przestrzegania zasad etyki w pracy z użytkownikiem (K_K03)
Kryteria oceniania
Przygotowanie i zaprezentowanie projektu.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. J. Skutnik, Muzeum sztuki jako miejsce mediacji kulturalnej i artystycznej
2. Kompetencje kluczowe i Pamięć Historyczna Przewodnik po pracy z pamięcią w projektach kształcenia osób dorosłych
3. Inicjatywy z udziałem osób 50+ a rozwój kapitału społecznego w województwie lubuskim — diagnoza i ewaluacja
4. R. W. Kluszczyński, Trzecia kultura. O współczesnych związkach sztuki, nauk i technologii
5. Terapia przez Sztukę "Arts Therapies", 2014, nr 1.
6. Uczestnictwo Polaków w kulturze w świetle aktualnych raportów
7. A. Chabor, Funkcje edukacyjne placówek upowszechniania kultury, „Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne”, 1995, nr 10.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: