Metodyka pracy z młodzieżą i dorosłymi 2700-L-IN-Z4MPMD
Scharakteryzowane zostaną grupy docelowe (młodzież, dorośli, seniorzy) z perspektywy potrzeb edukacyjnych i kulturalnych. Omówiona zostanie animacja kultury i „dobre praktyki” realizowane w: centrach kultury, bibliotekach, muzeach i teatrach. Szczególna uwaga zwracana jest na motywowanie do czytania.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- zna działalność instytucji kultury,
- zna metody, formy i uwarunkowania socjologiczne oraz psychologiczno-społeczne komunikowania się z użytkownikami bibliotek i innymi instytucjami kultury,
- zna kulturowe aspekty działalności instytucji kultury,
Umiejętności:
- umie prowadzić działania edukacyjne, animacyjne i promocyjne związane z działalnością informacyjną i kulturalną, zwłaszcza czytelniczą,
- umie analizować funkcjonowanie instytucji kultury i informacji, oceniać efektywność realizacji usług kulturalnych i informacyjnych,
- umie przygotowywać wystąpienia ustne dotyczące animacji kultury,
- umie opracować projekt animacyjny,
- umie planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole w zakresie zadań związanych z działalnością kulturalną.
Inne kompetencje:
- potrafi wypełniać zobowiązania społeczne pracownika sfery kultury, w tym angażować się w działalność na rzecz środowiska i inicjowania działań na rzecz interesu publicznego.
Kryteria oceniania
- obecność i aktywność na zajęciach,
- zaliczenie omówień „dobrych praktyk”,
- przygotowanie projektu.
Literatura
Aktualne raporty z badań np. Młodzież, Nastolatki 3.0, Diagnoza społeczna itp.
Dadel Marcin: O projekcie i wniosku. Dla początkujących i tych, którzy chcą uporządkować wiedzę. Warszawa 2011.
Dzierzgowska Irena: Jak uczyć metodami aktywnymi. Warszawa 2004.
D. Grabowska: Animacja kultury w bibliotekach publicznych w Polsce. W: Litteris et amicitia. Warszawa 2023, s. 289-300.
Obserwatorium teorii żywej kultury [online] Słownik. Dostępny w WWW:
Słownik Teorii i Metodologii Badań Kultury [online]. Dostępny w WWW:
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: