Metodyka pracy z czytelnikiem dziecięcym 2700-L-IN-Z3MPCD
Scharakteryzowany zostanie czytelnik dziecięcy i młodzieżowy z uwzględnieniem kształtowania się zaineresowań czytelniczych. Omówione zostaną ważne elementy organizacyjne bibliotek dziecięcych i młodzieżowych m. in. lokalizacja, lokal, zbiory, działalność. Przedstawione one zostaną na tle międzynarodowych wytcznych i poparte przykładami z dzialalności zagranicznych i polskich bibliotek. Szczególna uwaga zwrócona jest na metody i formy pracy, na ich klasyfikację i charakterystykę.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu bibliologii i informatologii;
- Ma wiedzę o powiązaniach bibliologii i informatologii z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru, z których został wyodrębniony kierunek studiów;
UMIEJĘTNOŚCI:
- Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie bibliologii i informatologii;
- Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla bibliologii, bibliotekoznawstwa i informatologii w typowych sytuacjach profesjonalnych;
- Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i obcym dotyczących zagadnień szczegółowych bibliologii i informatologii z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie;
- Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role;
- Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania;
- Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu bibliotekarza i pracownika informacji;
- Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (ze szczególnym uwzględnieniem dorobku piśmienniczego) regionu, kraju, Europy;
- Uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form;
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1) Andrzejewska Jadwiga: Bibliotekarstwo szkolne: teoria i praktyka. T. 2: Praca pedagogiczna. Warszawa: 1996.
2) Animacja czytelnictwa dziecięcego. Płock 2004.
3) Biblioteki dla młodych klientów – scenariusz. Bertelsman [2005].
4) Grabowska Dorota: Metody aktywizujące w pracy nauczyciela bibliotekarza. W: Bibliologia, biblioteki, bibliotekarze. Warszawa 2005 s. 149-161
5) Grabowska Dorota: Metody pracy z czytelnikiem dziecięcym w świetle międzynarodowych wytycznych. W: Biblioteki w systemie kultury jednoczącej się Europy. Warszawa 2007, s. 177-190.
6) Grabowska Dorota: Projekt jako metoda godna polecenia dla bibliotekarzy. W: Książka, biblioteka, informacja w kręgu kultury i edukacji. Warszawa 2008, s. 242-250.
7) Lewandowicz-Nosal Grażyna: Biblioteki dla dzieci wczoraj i dziś. Poradnik. Warszawa 2008.
8) Papuzińska Joanna: Biblioteki w służbie dzieciom. W: Biblioteka w otoczeniu społecznym. Warszawa 2000, s. 52-77.
9) Papuzińska Joanna: Dziecięce spotkania z literaturą. Warszawa 2007.
10) Pennac Daniel: Jak powieść. Warszawa 2007.
11) Wojciechowski Jacek: Praca z użytkownikiem w bibliotece. Warszawa 2000.
12) Zając Michał: Biblioteki i młodzież „przyjaciele, wrogowie, nieznajomi”? W: Biblioteka w otoczeniu społecznym. Warszawa 2000 s. 78-95.
13) Zając Michał: Rola biblioteki w systemie promocji niekomercyjnej. W: Promocja książki dziecięcej. Poradnik akademicki. Warszawa 2000 s. 92-123.
14) Zybert Elżbieta Barbara: Działalność IFLA na rzecz popularyzacji książki i czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. W: Ocalone królestwo: twórczość dla dzieci – perspektywy badawcze – problemy animacji. Warszawa 2009 s. 361-378.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: