Analiza tekstu 2700-L-IN-Z3AT
Tekst jako przedmiot analizy lingwistycznej i bibliologicznej.
Podstawowe pojęcia: abstrakt, adnotacja, analiza dokumentacyjna, analiza treści, indeksowanie, parafraza, słowa kluczowe, streszczenie, trawestacja.
Wybrane aspekty genologii. Tekst naukowy jako przedmiot analizy treści.
Problemy analizy informacyjnej. Praktyczne ćwiczenie analizy treściowej - tworzenie dokumentów pochodnych skierowujących. Indeksowanie.
Słowa kluczowe w analizach dokumentacyjnych. Abstrakty prac naukowych; abstrakt a streszczenie – różnice. Funkcja wyszukiwawcza abstraktów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu analizy treści dokumentów;
- rozumie konieczność świadomego przetwarzania informacji dla potrzeb rozwijającego się społeczeństwa informacji i wiedzy;
- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji treści różnych dokumentów piśmienniczych właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie bibliologii i informatologii;
- ma świadomość kompleksowej natury języka (z uwzględnieniem języków sztucznych) oraz jego złożoności i historycznej zmienności;
- potrafi współpracować w zespole, przyjmując w nim różne role.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach
- zaliczenie prac domowych
- końcowy test pisemny
- warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 51% punktów
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Babik W., Słowa kluczowe. Kraków 2009;
2. Bartmiński J., Streszczenie w aspekcie typologii tekstów.[W:] Typy tekstów. Zbiór studiów. Pod red. T. Dobrzyńskiej. Warszawa 1992, s. 7-14;
3. Bartmiński J., S. Bartmińska-Niebrzegowska, Przekształcanie tekstu i działania na tekście. [W:] Tekstologia. Warszawa 2009, s. 293-328;
4. Dobrzyńska T., Pojęcie tekstu. Tekst – całościowy komunikat. [W:] Tekstologia. Część pierwsza. Red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, Lublin 2004, s. 38-48;
5. Informacja naukowa : rozwój - metody - organizacja. Pod red. Z. Żmigrodzkiego oraz W. Babika i D. Pietruch-Reizes. Warszawa2006, wybrane fragmenty;
6. Maćkiewicz J., Jak pisać teksty naukowe. Gdańsk 1995;
7. Majer-Baranowska U., Tekst jako jednostka językowa i jego warianty. [W:] Tekst. Problemy teoretyczne. Lublin 1998, s. 27-35;
8. Marciszewski W., Metody analizy tekstu naukowego. Warszawa 1977, s. 150-243;
9. Nauka o informacji. Pod red. Wiesława Babika. Warszawa 2016, wybrane fragmenty;
10. PN- 77/N-01221. Adnotacje i analizy dokumentacyjne;
11. PN N-09130: 1988 Opracowania dokumentacyjne. Postanowienia ogólne;
12. Skalska-Zlat M., Bazy danych w zarządzaniu informacją. [W:] Zarządzanie informacją w nauce. Pod red. D. Pietruch-Reizes. Katowice 2008, s. 221-229.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: