Podstawy nauki o książce, bibliotece i informacji 2700-L-IN-Z2PODNOK
Wykład:
1. Czym jest nauka o informacji (informatologia). Historia nauki o informacji. Jej współczesne miejsce w systemie nauk, związki z innymi dyscyplinami i praktyczną działalnością informacyjną.
2. Podstawowe pojęcia nauki o informacji: dane, informacja, wiedza, dokument, użytkownik, system informacyjny, proces informacyjny.
3. Kierunki badań w nauce o informacji: organizacja wiedzy i informacji; architektura informacji; zarządzanie informacją i wiedzą.
4. Kierunki badań w nauce o informacji: systemy informacyjne; wyszukiwanie informacji; infobrokering.
5. Kierunki badań w nauce o informacji: organizacja wiedzy i informacji; badania użytkowników i zachowań informacyjnych, edukacja i kultura informacyjna, badanie wykorzystywania informacji (bibliometria i informetria).
Ćwiczenia:
1. Społeczeństwo informacyjne
2. Źródła informacji z zakresu informatologii - słowniki, encyklopedie, czasopisma, bazy
3. Organizacje i ośrodki badawcze zajmujące się informatologią
4. Najnowsze kierunki badań w nauce o informacji
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
- student ma uporządkowaną podstawową wiedzę na temat nauki o informacji (informatologii) jako dyscypliny naukowej dostarczającej wyjaśnień teoretycznych i rozwiązań metodologicznych praktycznej działalności informacyjnej;
- student zna podstawowe pojęcia nauki o informacji;
- student zna genezę informatologii, rozumie uwarunkowania jej rozwoju do czasów współczesnych;
- student zna przedmiot i pole badawcze dyscypliny;
- student ma podstawową wiedzę o najważniejszych współczesnych kierunkach badań w nauce o informacji;
- student zna powiązania między informatologią a innymi dyscyplinami nauki, rozumie interdyscyplinarny charakter badań informatologicznych;
- student zna podstawowe źródła informacji z zakresu informatologii (słowniki, encyklopedie, czasopisma, bazy bibliograficzne).
Umiejętności:
- student potrafi posługiwać się podstawowymi źródłami informacji z zakresu informatologii;
- student potrafi posługiwać się terminologią podstawową dla informatologii;
- student potrafi scharakteryzować główne pola badawcze informatologii;
- student potrafi wskazać związki nauki o informacji z innymi dyscyplinami.
Kompetencje społeczne:
- student ma świadomość znaczenia informacji i badań informatologicznych dla rozwoju społeczeństwa opartego na informacji i wiedzy;
- student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju w świetle globalnego dostępu do informacji.
Kryteria oceniania
Wykład - pisemny egzamin końcowy
Ćwiczenia - obecność (możliwa 1 nieusprawiedliwiona nieobecność), aktywność podczas zajęć
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Lektury podstawowe:
M. Dembowska: Nauka o informacji naukowej (informatologia). Organizacja i problematyka badań w Polsce. Warszawa: IINTE 1991
B. Kordeczuk, J. Woźniak-Kasperek: Bibliologia i informatologia w naukach o komunikacji społecznej i mediach – odrębność czy komplementarność?. Studia Medioznawczek 2019 nr 20 s. 212-224
Nauka o informacji. Pod red. W. Babika. Warszawa, Wydaw. SBP 2016 (wybrane fragmenty)
B. Sosińska-Kalata: Nauka o informacji wśród nauk o kulturze. W: Kultura książki i informacji. Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Elżbiecie Gondek. Katowice: Wydaw. UŚ 2017, s. 311-325
B. Sosińska-Kalata: Obszary badań współczesnej informatologii (nauki o informacji). Zagadnienia Informacji Naukowej. Studia Informacyjne 2013 vol. 51 nr 2 s. 9-41
Lektury uzupełniające:
M Górny: Inżynierski czy poznawczy charakter nauki o informacji. W: Przestrzeń informacji i komunikacji. Pod red. M. Kocójowej. Kraków, WUJ 2004 s. 40-45
Informacja naukowa. Rozwój – metody – organizacja. Pod red. Z. Żmigrodzkiego et al. Warszawa: Wydaw. SBP 2006, rozdz. 1-5, s. 17-100
M. Jabłonowski, T. Mielczarek: Komunikowanie społeczne i media – federacja, a nie inkorporacja. Studia Medioznawczek 2018 nr 4 s. 13-29
K. Materska: Informacja w organizacjach społeczeństwa wiedzy. Warszawa: Wydaw. SBP 2007, rozdz. 4, s. 267-302
W. Pindlowa: Pole badań informacji naukowej – problemy zmienne i niezmienne. W: Nauka o informacji w okresie zmian. Pod red. B. Sosińskiej-Kalaty et al. Warszawa: Wydaw. SBP. 2013 s. 53-61
M. Próchnicka: Człowiek i komputer. Dialogowy model wyszukiwania informacji. Kraków: WUJ 2004, rozdz. 1, s. 21-41
M. Skalska-Zlat: Bibliometria – pojęcia, metody, kierunki badań. Roczniki Biblioteczne 1988 z. 2 s. 259-283
S. Skórka: Architektura informacji. W: W. Babik (red), Nauka o informacji. Warszawa, Wydaw. SBP 2016, 555-575
B. Sosińska-Kalata: Ewolucja paradygmatu badań organizacji wiedzy. W: Nauka o informacji w okresie zmian. Pod red. B. Sosińskiej-Kalaty et al. Warszawa: Wydaw. SBP. 2013 s. 113-127
B. Sosińska-Kalata: Paula Otleta antycypacje nowoczesnej technologii informacyjnej. Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej 2010 nr 1 s. 3-20
M. Świgoń: Zarządzanie wiedzą – wyzwanie dla nauki o informacji. Kształcenie menedżerów informacji i wiedzy. W: Nauka o informacji w okresie zmian. Pod red. B. Sosińskiej-Kalaty et al. Warszawa: Wydaw. SBP. 2013 s. 247-264
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: