Podstawy nauki o książce, bibliotece i informacji - wykład semestr letni 2700-L-IN-Z2PNOK
WYKŁAD: 1) Geneza i ewolucja nauki o informacji (informatologii). Miejsce nauki o informacji wśród dyscyplin naukowych przed i po 1 X 2018 oraz jej związki z praktyką informacyjną. 2) Przedmiot i pole badawcze informatologii. Podstawowe problemy badawcze. Metodologia nauki o informacji. Reprezentanci nauki o informacji w Polsce i za granicą. 3) Podstawowe pojęcia nauki o informacji. Rola terminologii w uprawianiu nauki oraz w procesach organizowania, transferowania i komunikowania informacji i wiedzy. 4) Wybrane pola badawcze nauki o informacji (organizacja informacji i wiedzy; zarządzanie informacją i wiedzą; architektura informacji; systemy informacyjne; wyszukiwanie informacji; zachowania informacyjne; kultura informacyjna; biblio- i infometria). 5) Użytkownik informacji jako jedna z centralnych kategorii badań informatologicznych i praktyki informacyjnej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA: Student posiada podstawową wiedzę w zakresie wyznaczonym przez problematykę wykładów i ćwiczeń.
UMIEJĘTNOŚCI: Umie poprawnie posługiwać się podstawową terminologią nauki o informacji.
Umie scharakteryzować ważniejsze obszary badawcze nauki o informacji i jej związki z praktyczną działalnością informacyjną.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu bibliotekarza i pracownika informacji
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1) Cisek, Sabina, Nauka o informacji na świecie w XXI wieku: badania metanaukowe. W: Od książki dawnej do biblioteki wirtualnej. Przeobrażenia bibliologii polskiej, red. D. Degen; M. Fedorowicz. Toruń 2009, s. 47-56. Preprint dostępny online http://hdl.handle.net/10760/11098
2) Cisek, Sabina, Metoda analizy i krytyki piśmiennictwa w nauce o informacji i bibliotekoznawstwie w XXI wieku. „Przegląd Biblioteczny” 2010, t. 78 nr 3, s. 273-284.
3) Dembowska, Maria, Nauka o informacji (informatologia). Organizacja i problematyka badań w Polsce. Warszawa 1991
4) Kotuła Sebastian Dawid, Komunikacja bibliologiczna wobec World Wide Web. Lublin 2013
5) Sosińska-Kalata, Barbara, Ewolucja paradygmatu badań organizacji wiedzy, W: Nauka o informacji w okresie zmian, red. B. Sosińska-Kalata et al. Warszawa 2013, s. 113-127
6) Sosińska-Kalata, Barbara, Obszary badań współczesnej informatologii (nauki o informacji), „Zagadnienia Informacji Naukowej : Studia Informacyjne” 2013, nr 2, s. 9-41
7) Sosińska-Kalata, Barbara, Współczesne oblicze nauki o informacji w Polsce i za granicą. W: Studia z informacji naukowej i dyscyplin pokrewnych, red. E. Gondek; D. Pietruch-Reizes. Katowice 2007, s. 93-119
8) Woźniak-Kasperek, Jadwiga, Epistemologia społeczna dla nauki o informacji „Zagadnienia Informacji Naukowej” 2013, nr 1, s. 4-19
9) Woźniak-Kasperek, Jadwiga, Z głównych problemów samoświadomości informatologii, W:Teoretyczne zagadnienia bibliologii i informatologii. Studia i szkice, red. E. Gondek. Katowice 2015, s. 139-158
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: