Proseminarium metodologiczne 1 2700-L-IN-Z2PM1
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z prowadzeniem badań w bibliologii i informatologii oraz naukach pokrewnych. Zdobyta na zajęciach wiedza będzie przydatna nie tylko w toku studiów, ale także w życiu zawodowym. Zajęcia pozwolą na zapoznanie się z teorią i praktyką: oprócz zagadnień teoretycznych, podstaw metodologicznych prowadzenia badań oraz analizy danych, studenci zapoznają się z zasadami academic writing oraz redagowania dużych tekstów, a także narzędziami do zarządzania bibliografią.
W trakcie zajęć poruszane będą następujące zagadnienia:
Cz. 1
- Klasyfikacja dziedzin i dyscyplin nauki
- Zasady systematycznego przeglądu literatury
- Etapy procesu badawczego
- Wybrane metody i narzędzia wykorzystywane w badaniach ilościowych
- Wybrane metody i narzędzia wykorzystywane w badaniach jakościowych
- Academic writing
- Zarządzanie bibliografią
- Praca z dużym tekstem w programie MS Word
Cz. 2
- Projektowanie badań ilościowych i jakościowych - podobieństwa i różnice
- Klasyczny proces badawczy i jego zastosowanie w praktyce
- Wybrane strategie i schematy badawcze
- Najczęstsze błędy metodologiczne
- Bibliologiczne metody badań i ich współczesne zastosowania
- Analiza danych jakościowych i ilościowych
Rodzaj przedmiotu
proseminaria
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student/-ka zdobędzie podstawową wiedzę nt. narzędzi, technik i metod badawczych stosowanych w bibliologii i informatologii oraz naukach pokrewnych.
Student/-ka dowie się o: zasadach academic writing, redagowaniu dużych tekstów oraz zarządzaniu bibliografią.
UMIEJĘTNOŚCI:
Student/-ka posiada podstawowe umiejętności badawcze, potrafi sformułować i przeanalizować problemy badawcze.
Student/-ka potrafi krytycznie ocenić metodologię badawczą zastosowaną przez innych badaczy.
Student/-ka potrafi posługiwać się programem do zarządzania bibliografią.
KOMPETENCJE:
Student/-ka ma świadomość, jak ważny jest wybór właściwej metodologii do potrzeb własnych badań.
Student/-ka jest przygotowany/-a do seminarium licencjackiego: wyszukiwania literatury i zarządzania bibliografią, prowadzenia badań własnych oraz zredagowania pracy licencjackiej.
Kryteria oceniania
Cz. 1
Przygotowanie do zajęć (lektura zadanych tekstów), aktywny udział w dyskusji na oraz wykonywanie zadań na zajęciach (60%); praca indywidualna - dwie prace śródsemestralne (40%).
Cz. 2
Ocena ciągła w oparciu o przygotowanie merytoryczne do zajęć i aktywność w czasie zajęć.
Warunkiem zaliczenia zajęć jest uzyskanie wystarczającej liczby obecności, aktywność (50% oceny) i przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej (50% oceny). Oddanie pracy w wyznaczonym terminie.
Dopuszczalna jedna nieusprawiedliwiona i jedna usprawiedliwiona nieobecność w semestrze. Student ma możliwość odrobienia nieobecności poprzez zaliczenie ustne omawianego na zajęciach tematu.
Nie ma możliwości poprawiania pozytywnych ocen.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Wybrane fragmenty z:
Cz. 1
Given, L. (2008). The Sage Encyclopedia of Qualitative Research Methods. Los Angeles;London;New Delhi;Singapore: SAGE.
McWhorter, K. T. (2011). Successful College Writing. New York: Bedford/st Martins.
Cz. 2
Babbie, E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bieńkowska, B. (1989). Metody bibliologiczne w badaniach dziejów nauki. Kwartalnik Historii Nauki i Technologii, 34(2), 331-342.
Buttolph-Johnson, J. B., Reynolds, H. T., Mycoff, J. D. (2010). Metody badawcze w naukach politycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gibbs, G. (2011). Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Stasik, A.,Gendźwiłł, A. (2012). Projektowanie badań jakościowych. [W:] Jemielniak, D. (red.), Badania jakościowe, t. 1, s. 1-22.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: