Instytucje kultury 2700-L-IN-Z2IK
Analiza zakresu i form działalności, specyfiki zarządzania, bieżących problemów oraz działalności informacyjnej wybranych typów instytucji kultury (publicznych lub niepublicznych). Możliwe egzemplifikacje:
- instytucje przemysłu audiowizualnego (kina, festiwale, stacje tv),
- ochrona dziedzictwa kulturowego,
- obserwatoria kultury,
- działalność teatralna,
- działalność muzyczna,
- muzea,
- domy kultury,
- promocja kultury według kryterium geograficznego, przedmiotowego, odbiorcy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
- terminologię specjalistyczną dotyczącą działalności wybranych typów instytucji kultury.
- funkcjonowanie wybranych typów instytucji kultury oraz ich potencjalnej i faktycznej współpracy.
- powiązania bibliologii i informatologii z kulturoznawstwem, muzealnictwem, socjologią kultury oraz innymi dziedzinami nauki, którym przyporządkowane są instytucje kultury.
- wybrane współczesne dokonania z zakresu zarządzania instytucjami kultury, z uwzględnieniem specyfiki ich działalności.
- uwarunkowania współczesnego życia kulturalnego, w zakresie niezbędnym do prowadzenia współpracy bibliotek i wymiany informacji z tymi instytucjami.
Student potrafi:
- samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze w zakresie funkcjonowania instytucji kultury, a także krytycznie oceniać swoje zainteresowania i możliwości pracy w instytucjach kultury.
- integrować wiedzę z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz ją stosować w nietypowych sytuacjach profesjonalnych, zwłaszcza w perspektywie współpracy instytucji kultury.
- przeprowadzić krytyczną analizę instytucji informacyjnych z punktu widzenia bibliologii i informatologii, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia humanistyki w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym oraz wśród innych instytucji kultury.
- porozumiewać się z pracownikami różnych instytucji kultury w języku polskim.
- porozumiewać się ustnie i pisemnie z osobami korzystającymi z różnych instytucji kultury, w języku polskim.
- popularyzować wiedzę o instytucjach kultury, ich zasobach i usługach.
Student jest gotów do:
- uczenia się przez całe życie.
- współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role.
- aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego (ze szczególnym uwzględnieniem dziedzictwa piśmienniczego) swojego kraju.
- rozwoju zainteresowań dotyczących aktualnych wydarzeń kulturalnych.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach (dopuszczone 2 nieobecności)
- realizacja projektu grupowego
zajęcia realizowane online w trybie synchronicznym
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Drozdowski R. et al., Praktyki kulturalne Polaków. Warszawa: NCK, 2015. Dostępny: http://nck.pl/media/attachments/308153/praktyki-kulturalne-polakow-publikacja%20(1).pdf
Dziedzic S., Kraków a idea muzeum narodowego. „Zarządzanie w Kulturze” 2005 t. 6 s. 181-203.
Golka M., Socjologia kultury. Warszawa 2007.
Griffiths J-M., King D.W, Inter-Connections. The IMLS national study on the use of libraries, museums and the Internet. Conclusions. Institute of Muzeum and Library Services, February 2008. [dokument elektroniczny] Tryb dostępu: http://interconnectionsreport.org/reports/ConclusionsFullRptB.pdf
Krajewski M., red., Punkty styczne: Między kulturą a praktyką (nie)uczestnictwa. Gdańsk: IKM, 2014.
Krajewski M., W kierunku relacyjnej koncepcji uczestnictwa w kulturze, „Kultura i Społeczeństwo” 2013, nr 1.
Krajewski M., Skórzyńska A., red., Diagnoza w kulturze. Warszawa: NCK, 2017.
Kultura miejska w Polsce z perspektywy interdyscyplinarnych badań jakościowych. Warszawa: NCK, 2008.
Lubecka A., Dylematy kulturowo-tożsamościowe w Unii po jej rozszerzeniu. „Zarządzanie w Kulturze” 2003 tom 4 s. 119-133.
Perspektywy rozwoju sektora kultury w Polsce. Praca zb. pod red. R. Borowieckiego. Kraków 2005.
Rymaszewski B., Polska ochrona zabytków. Warszawa 2005.
Shushi W., Cooperation on local history and the concept of network building between libraries, museums and archives in China. “IFLA Journal” 2006 vol. 32 nr 4 s. 356-361.
Schuster J.M., Informacja w polityce kulturalnej. Infrastruktura informacyjna i badawcza. Kraków 2008.
Stan i zróżnicowanie kultury wsi i małych miast w Polsce: Rozproszenie i kanon. Warszawa: NCK, 2010.
Szulborska-Łukaszewicz J., Instytucje kultury w Polsce - specyfika ich organizacji i finansowania. "Zarządzanie w Kulturze" 2012 nr 15 z. 4 s. 305-328.
Wilkowski M., Internet jako archiwum – obrazy historii w cyfrowym świecie. W: Gumkowska A., red., Tekst (w) sieci 2. Literatura, społeczeństwo, komunikcja. Warszawa 2009 s. 223-233.
Wojciechowski J.S., Instytucje kultury: problem praktyczny, problem myślowy. „Zarządzanie w Kulturze” 2004 t. 5 s. 19-31.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: