Elementy naukoznawstwa 2700-L-IN-Z2EN
Konwersatorium prezentujące najważniejsze etapy w rozwoju nauki w Polsce i świecie. Klasyfikacje nauk jak czynnik porzadkujacy naukę. Finasowanie nauki jako element dynamizujący lub zwalniający rozwój nauk humanistycznych i ścisłych. Teorie rozwoju nauki jako sposób dynamizowania wszystkich nauk. Naukometria wsparcie dla oceny ilości i jakości edukacji na świecie.
Ustawa o szkolnictwie wyższym jako czynnik porządkujący i organizujący naukę.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Umiejętność do oceny zmian jakie pojawiły się na przestrzeni dziejów w rozwoju nauki ze względu na różne systemy społeczne i przemiany gospodarcze.
Zdolność do oceny najważniejszych czynników dynamizujacych rozwój nauki.
Kryteria oceniania
Konwersatorium. Przygotowywanie projektów na przygotowany przez prowadzącego temat.
Ocena na podstawie aktywności na zajęciach i ocena projektów studenckich.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Ratajewski J., Elementy naukoznawstwa i główne kierunki rozwoju nauki europejskiej, Katowice 1993,
Goćkowski J., Marmuszewski S., Nauka. Tożsamość i tradycja, cz. 1, Kraków 1995,
Gzella G., Wybrane zagadnienia naukoznawstwa, Toruń 1993,
Ustawa o Szkolnictwie Wyższym, Popper K.R.,
W poszukiwaniu lepszego świata, Warszawa 1997,
Pytkowski W., Organizacja badań i ocena prac naukowych, Warszawa 1985,
Sosińska-Kalata, Klasyfikacje, Warszawa 2002
Historia nauki polskiej, pod. red. L. Zasztowt, JSchiller-Walicka, t. X, cz. II, Instytucje, Warszawa 2015
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: