Czytelnictwo 2700-L-IN-Z2C
Definicja i podstawowe pojęcia.
Czytelnictwo jako interdyscyplinarne pole badawcze.
Czytelnictwo w perspektywie psychologicznej.
Czytelnictwo w perspektywie socjologicznej.
Historia badań czytelniczych. Badania historii czytelnictwa.
Badania ilościowe i jakościowe czytelnictwa.
Społeczny obieg książki - badania IKiCz BN.
Audiobooki i ebooki.
Promocja czytelnictwa.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
- podstawową metodologię wykorzystywaną w badaniach czytelniczych.
- pojęcia, zakres i cele badań czytelnictwa.
- powiązania czytelnictwa z wybranymi innymi dziedzinami i dyscyplinami naukowymi.
- główne kierunki rozwoju i najważniejsze osiągnięcia w czytelnictwie.
- działalność bibliotek i innych podmiotów w zakresie promocji czytelnictwa.
Student potrafi:
- sformułować problem badawczy, zaproponować adekwatne metody i narzędzia jego realizacji,
- przeprowadzić analizę czytelniczych projektów badawczych,
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie czytelnictwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego.
Student jest gotów do:
- identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z promocją czytelnictwa.
- w miarę możliwości: uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
wykład z elementami dyskusji.
Kryteria oceniania:
egzamin ustny lub pisemny.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Carr N., Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg. Warszawa 2013.
Chymkowski R., Autobiografie lekturowe studentów. Warszawa 2011.
Furedi F., The history of reading. 2015.
Griswold W., McDonnell T., Wright N., Reading and the reading class in the twenty-first century. “Annual Review of Sociology” 2005 vol. 31 nr 1 s. 127-141. Dostępny w World Wide Web: http://www.academia.edu/582522/Reading_and_the_Reading_Class_in_the_Twenty-First_Century
Kierunki i formy transformacji czytelnictwa w Polsce. Polska Izba Książki, Warszawa 2013-2015
Kisilowska M., Paul M., Zając M., Jak czytają Polacy? Warszawa 2016.
Kołodziejska J., Szerokie okno biblioteki. Warszawa 2006.
Komza M., Badania nad historią czytelnictwa w Bibliotece Narodowej. „Roczniki Biblioteczne” 1998 R. 42 s. 174-180.
Koryś I., Dawidowicz-Chymowska O., Społeczny zasięg książki w Polsce w 2010 roku. Warszawa: IKiCz BN, 2013.
Koryś I., Wolff K., Wybieram książkę. Warszawa: IKiCz BN, 2010.
Kostecki J., Czytelnik w świecie wartości. W: Skalska-Zlat M., Żbikowska-Migoń A., red., Dokument, książka, biblioteka w badaniach naukowych i nauczaniu uniwersyteckim. Wrocław 2008 s. 85-113.
Krajewski M., W kierunku relacyjnej koncepcji uczestnictwa w kulturze, „Kultura i Społeczeństwo” 2013, nr 1.
Lecce, S., Bianco, F., & Hughes, C. (2021). Reading minds and reading texts: Evidence for independent and specific associations. Cognitive Development, 57, 101010.
Migoń K., O współczesnej sytuacji badawczej w naukach o książce, bibliotece i informacji. „Przegląd Biblioteczny” 2008 R. 76 z. 1 s. 14-21.
Siekierski S., Czytania Polaków w XX wieku. Warszawa 2000.
Tubylewicz K., Diduszko-Zyglewska A., red., Szwecja czyta, Polska czyta. Warszawa: Krytyka Polityczna, 2015.
Wojciechowski J., Czytelnictwo. Kraków 2000.
Wojciechowski J., Odbiór komunikatów z Internetu i z druku. "Przegląd Biblioteczny" 2011 z. 3. s. 305-340.
oraz raporty czytelnicze IKiCz BN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: