Komunikacja społeczna 2700-L-IN-Z1KS
Wykłady: Uwagi wstępne na temat komunikacji, komunikowania (rozróżnienie pojęć, typologia sposobów ich rozumienia i interpretowania. Wybrane modele komunikacji, przykładowe ujęcia procesu komunikacji ? semiotyczne, literaturoznawcze, socjologiczne, psychologiczne). Komunikowanie w kulturze masowej (definicje, typologie, wpływ kultury masowej na jednostkę społeczeństwo, teorie skutków masowego komunikowania, ?nowy ład komunikacyjny?). Ćwiczenia: Analiza przykładowych definicji ?komunikacji? powstałych na gruncie różnych nauk. Mit jako narzędzie komunikacji dawniej i współcześnie ?
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu bibliologii i informatologii
Student ma wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru albo obszarów, z których został wyodrębniony studiowany kierunek studiów
Student ma wiedzę o powiązaniach bibliologii i informatologii z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru, z których został wyodrębniony kierunek studiów
Student ma świadomość kompleksowej natury języka oraz jego złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń
Student ma świadomość kompleksowej natury języka (z uwzględnieniem języków sztucznych) oraz jego złożoności i historycznej zmienności
Student ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym
Student ma podstawową wiedzę o bibliotekach oraz innych instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym
Umiejętności:
Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla studiowanej dyscypliny w zakresie nauk humanistycznych w typowych sytuacjach profesjonalnych
Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla studiowanej dyscypliny w zakresie nauk humanistycznych oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym
Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków
Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim i języku obcym
Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Kompetencje społeczne:
Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (ze szczególnym uwzględnieniem dorobku piśmienniczego) regionu, kraju, Europy
Student uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Dobek-Ostrowska B.: Podstawy komunikowania społecznego. Wrocław 1999. Friske J.: Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem. Wrocław 1999. Głodowski W.: Komunikowanie interpersonalne. Warszawa 1994. Goban-Klass T.: Media i komunikowanie masowe. Pease A.: Język ciała. Kraków 1994.Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i internetu. Warszawa 1999. Studia z teorii komunikowania masowego. Wrocław 1999. Sztejnberg A.: Podstawy komunikacji społecznej w edukacji. Wrocław 2002. Thompson J. B.: Media I nowoczesność. Społeczna teoria mediów. Wrocław 2001. Współczesne systemy komunikowania. Wrocław 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: