Organizacja i zarządzanie 2700-L-IN-D5ORGZARZ
Wykład ma za zadanie:
- przedstawić wiedzę potrzebną do zaliczenia przedmiotu,
- zapoznać studenta z podstawowymi informacjami na temat czym jest zarządzanie,
• przedstawić historię rozwoju zarządzania
• przedstawić poszczególne funkcje zarządzania: planowanie, organizowanie; zarządzanie potencjałem ludzkim w organizacji; kierowanie zachowaniem organizacyjnym; zarządzanie uczestniczące, problemy jakości, TQM oraz problemy kultury organizacyjnej decydujące o efektywności instytucji.
• zapoznać z podstawowymi metodami przydatnymi w procesie planowania;
• przedstawić podziały organizacji i ukazać cechy charakterystyczne bibliotek jako organizacji.
• przedstawić sposoby motywowania personelu oraz problemy związane z przywództwem;
• zapoznać z zarządzaniem uczestniczącym i problemami jakości w zarządzaniu;
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Posiada ogólną wiedzę w zakresie organizacji i zarządzania w ujęciu historycznym
2. Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową dotyczącą poszczególnych funkcji składających się na organizację i zarządzanie (planowanie, organizowanie, sprawy pracownicze, kierowanie) oraz odnoszącą się do zarządzania uczestniczącego (też TQM) i kultury organizacyjnej.
3. Zna podstawowe pojęcia z zakresu organizacji i zarządzania
UMIĘJĘTNOŚCI
1. Potrafi wyjaśnić działania składające się na proces planowania bibliotecznego,
2. Rozumie przydatność zarządzania czasem i potrafi zastosować metody zarządzania czasem
2. Potrafi dokonać typologii i departamentyzacji bibliotek,
3. Potrafi zorganizować stanowisko pracy i przygotować opis pracy
4. Rozumie na czym polega proces ewaluacji pracownika, jakie są etapy postępowania w tym zakresie i potrafi wskazać przydatne metody oceny
5. Potrafi dokonać wyboru metod pracy przydatnych dla poszczególnych funkcji zarządzania.
6.Rozumie znaczenie motywacji i potrafi (wykorzystując metody zarówno procesu jak i treści) wyjaśnić działania motywacyjne w warunkach pracy
7. Potrafi scharakteryzować proces Kompleksowego Zarządzania Jakością i omówić jego przydatność dla efektywnego funkcjonowania biblioteki/instytucji dziedzictwa kulturowego
Inne kompetencje
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1.Ma świadomość znaczenia organizacji i zarządzania dla efektywnego funkcjonowania bibliotek/innych instytucji dziedzictwa kulturowego
2.Rozumie znaczenie kultury organizacyjnej w działalności różnych instytucji i prawidłowo identyfikuje zależności między widocznymi a niewidocznymi poziomami kultury organizacyjnej
3.Rozumie i docenia znaczenie jakości w codziennej pracy
4.Potrafi zaproponować zestaw narzędzi użytecznych w procesie organizacji i zarządzania
5. Potrafi prawidłowo określić priorytety w odniesieniu do poszczególnych funkcji w zakresie zarządzania bibliotecznego
6. Potrafi krytycznie odnosić się do prezentowanych rozwiązań organizacyjnych i problemów oraz metod stosowanych w zarządzaniu
Kryteria oceniania
Zdanie egzaminu
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Batko R., Kotowski R., Nowoczesne zarządzanie muzeum, Kielce 2010.
Dragićević-Šešić M., Stojković B., Kultura: animacja, zarządzania, marketing, Warszawa 2010.
Glinka B., Kostera M., Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania, Warszawa 2016.
Ilczuk D., Ekonomika kultury, Warszawa 2015.
Kieliszewski P., Landsberg P., Poprawski M., Sójka J. (red.), Instytucje kultury w czasach kryzysu, Poznań 2009.
Kostera M., Śliwa M., Zarządzanie w XXI wieku, Warszawa 2010.
Król H., Ludwiczyński A., Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, Warszawa 2011.
Kultura a rozwój, red. J. Hausner, A. Karwińska, J.Purchla, NCK, 2013.
Lewandowski M., Innowacje w zarządzaniu instytucjami kultury, Con Arte, 2011.
Lewandowski M., Zarządzanie strategiczne w instytucjach kultury, Katowice 2013.
Strategie dla kultury. Kultura dla rozwoju. Zarządzanie strategiczne instytucją kultury, pod red M. Śliwy, Kraków 2011.
Towse R., Ekonomia kultury. Kompendium, Warszawa 2011.
Matt G., Muzeum jako przedsiębiorstwo. Łatwo i przystępnie o zarządzaniu instytucją kultury, Warszawa 2009.
Wojciechowski J., Organizacja i zarządzanie w bibliotekach, Warszawa 1998.
Zarządzanie strategiczne i marketingowe w bibliotekach, red. Mariusz Nowak, Paweł Pioterek, Janina Przybysz, Poznań 2004
Zybert E. B., Kultura organizacyjna w bibliotekach: nowe i stare idee w zarządzaniu biblioteką, Warszawa 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: