Analiza struktury mediów katolickich w polskim systemie medialnym 2700-L-FAK-ZASMK
Zajęcia są prowadzone na Platformie Kampus i obejmują problematykę związaną z mediami katolickim. Rozpoczną się one od przeglądu stanowisk oraz przyjętych rozstrzygnięć rozumienia „systemu medialnego”, „mediów katolickich” oraz „struktury mediów”. W trakcie zajęć zostaną poddane analizie normatywne podstawy istnienia katolickich środków masowego przekazu oraz ukazany wizerunek Kościoła i kontekst historyczny. W dalszej kolejności poruszony zostanie kontekst mediów katolickich w nauczaniu Stolicy Apostolskiej. Omówione zostaną najważniejsze segmenty mediów katolickich: kompozycja układu przestrzennego prasy katolickiej w Polsce; katolicka radiofonia i telewizja w układzie strukturalno-przestrzennym; media katolickie w ramach komunikacji ogólnokrajowej i lokalnej a także funkcje i model komunikacji w mediach społecznościowych instytucji eklezjalnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
• Wiedza
Po ukończeniu zajęć student:
- zna specyfikę wybranych mediów katolickich oraz główne kierunki badań nad tematyką polskiego systemu medialnego
- zna cechy charakterystyczne dyskursu naukowego i popularyzatorskiego w odniesieniu do mediów katolickich
- zna powiązania badanych zjawisk w mediach katolickich
- zna sposoby wyszukiwania i systematyzowania informacji dotyczące mediów katolickich
- posiada podstawową wiedzę pozwalającą na analizę struktury mediów katolickich w polskim systemie medialnym
-dostrzega powiązania badań i analiz związanych z tematyką mediów katolickich polonijnych z dziedzinami pokrewnymi medioznastwu
• Umiejętności
Po ukończeniu zajęć student:
- potrafi wskazać podstawowe media katolickie
- potrafi określić i ocenić krytycznie stan swojej wiedzy na temat mediów katolickich
- definiuje, objaśnia i stosuje poprawnie w mowie i w piśmie podstawowe terminy fachowe właściwe mediom katolckim i polskiemu systemowi medialnemu
- dostrzega rolę mediów katolickich w strukturze polskiego systemu medialnego
• Inne kompetencje
Po ukończeniu zajęć student:
- ma świadomość znaczenia mediów katolickich w polskim systemie medialnym
- docenia i szanuje rolę mediów katolickich dla ich odbiorców
Kryteria oceniania
Nie ma kolokwium. O zaliczeniu decyduje wykonanie wszystkich aktywności przydzielonych podczas zajęć na Platformie Kampus.
Literatura
Adamski A., Kościół ma „dobrą prasę”? Stan prasy katolickiej w Polsce, w: Media i Kościół. Polityka informacyjna Kościoła, red. M. Przybysz, K. Marcyński, Warszawa 2011.
Briggs A., Burke P., Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu, tłum. J. Jedliński, Warszawa 2010.
Drożdż M., Radio Plus Dobra Nowina. Struktura, program, perspektywy, Wraszawa - Tarnów 2006.
Drożdż M., Zasady obecności Kościoła w mediach, w: Media i Kościół, Polityka informacyjna Kościoła, red. M. Przybysz, K. Marcyński, Warszawa 2011.
Gierula M., Prasa parafialna jako typ prasy lokalnej, w: Media wyznaniowe w Polsce 1989¬2004, red. E. Kossewska, J. Adamowski, Warszawa 2004.
Guzek D., Media Katolickie w polskim systemie medialnym, Toruń 2016
Hess A., Relacje polskiego Kościoła katolickiego i mediów jako element komunikacji politycznej, w: Współczesne media. Status. Aksjologia. Funkcjonowanie, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, t. 2. Lublin 2009.
Kania J., Kroplewski Z., Media religijne i wyznaniowe w polskim systemie medialnym, Szczecin 2013.
Kawecki J., Rozpraszać chmury nad Radiem Maryja, w: Odważny głos prawdy, red. J. Kawecki, K. R. Jaśkiewicz, J. Chodorska, Warszawa 2001.
Lepa A., Prasa katolicka w Polsce - szanse i zagrożenia, w: Pięciolecie transformacji mediów (1989-1994). Materiały Pomocnicze do Najnowszej Historii Dziennikarstwa, red. A. Słomkowska, E. Ciborska, t. 25, Warszawa 1995.
Loskot M., Różnorodność programowa a status ekonomiczny rozgłośni katolickich w Polsce, w: Transformacja radia w Polsce i na Świecie 1990-1995, red. J. Kantyka, M . Jachimowski, Katowice 1996.
Łęcicki G., Kościół w eterze. W dwadzieścia łat po upadku komunizmu, w: Media i Kościół. Polityka informacyjna Kościoła, red. M. Przybysz, K. Marcyński, Warszawa 2011.
Ołdakowski K., Media katolickie w publicznych mediach elektronicznych - czyli blaski i cienie katolickiego „getta" w Polskim Radiu i Telewizji Polskiej, w: Media wyznaniowe w Polsce 1989-2004, red. E. Kossewska, J. Adamowski, Warszawa 2004.
Pokorna-Ignatowicz K., Kościół w świecie mediów, historia – dokumenty – dylematy, Kraków 2002.
Rakoczy Т., Prawo Kościoła katolickiego do środków społecznego przekazu w Kodeksie Prawa Kanonicznego z I983r. i w konkordatach posoborowych, Gniezno 2005.
Robak M., Zarzućcie sieć. Chrześcijanie wobec wyzwań Internetu, Warszawa 2001.
Siuda P., Religia a Internet, Warszawa 2010.
Sonczyk W., Media w Polsce, Warszawa 1999.
Szczepaniak M ., Diecezja w Internecie - sieć jedności i współpracy, w: Media religijne i wyznaniowe w polskim systemie medialnym, red. J. Kania, Z. Kroplewski, Szczecin 2013.
Szkoła E., Radio Maryja jako przykład populizmu w mediach, w: Współczesne media. Status. Aksjologia. Funkcjonowanie, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, t. 2. Lublin 2009.
Wajs P., Media społecznościowe jako przestrzeń głoszenia Słowa Bożego. Teoria i praktyka, Warszawa 2019
Wielek M., Polska prasa wyznaniowa, w: Media wyznaniowe w Polsce 1989—2004, red. E. Kossowska, J. Adamowski, Warszawa 2004.
Wiśniewski P., Radiofonia i telewizja, narzędzia służące realizacji misji Kościoła, Prawo i praktyka, Wydawnictwo KUL, Lublin 2010.
Żakowski J., Pół wieku pod włos. Czyli życie codzienne „Tygodnika Powszechnego” w czasach heroicznych, Znak, Kraków 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: