Regulacja mediów - aspekt prawny i etyczny 2700-L-FAK-Z-RMAP
Przedmiot poświęcony jest podstawowym zagadnieniom związanym z regulacją mediów ze szczególnym naciskiem na aspekty prawne i etyczne. Celem konwersatorium jest ukazanie podstawowych założeń normatywnych dotyczących bieżącej działalności mediów, poprzez odwołanie się do różnych aktów prawnych i etycznych obowiązujących w Polsce.
Szczegółowe zagadnienia:
1. Czym jest regulacja mediów – zapoznanie z siatką pojęciową.
2. Podmioty zaangażowane w regulację mediów i kluczowe akty normatywne.
3. Prywatność (nie tylko) w nowych mediach.
4. Prawne i etyczne dylematy internauty.
5. Przemoc i nagość w mediach – czy bywają uzasadnione?
6. Granice etyki i moralności oraz normy prawne w reklamie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu studenci/studentki:
Wiedza
• znają i rozumieją podstawowe pojęcia z zakresu nauk o komunikowaniu, w szczególności terminologię dotyczącą regulacji mediów,
• znają i rozumieją najważniejsze aspekty, płaszczyzny i uwarunkowania prawnej i etycznej regulacji mediów,
• mają podstawową wiedzę o prawnych uwarunkowaniach funkcjonowania, jak i dobrych praktykach instytucji medialnych i reklamowych oraz o rynku, na którym działają,
• posiadają wiedzę o instytucjach prawnych i relacjach między nimi zachodzącymi w państwach demokratycznych, a także o aktach normatywnych, regulujących funkcjonowanie systemu medialnego oraz systemów informatycznych i telekomunikacyjnych,
• rozpoznają i identyfikują najistotniejsze problemy i dylematy związane z funkcjonowaniem mediów,
• podejmują refleksje na temat swoich praw w Internecie,
• rozumieją, że wolność słowa nie oznacza dowolności i bezkarności w sferze publicznej;
Umiejętności
• potrafią odróżnić zasady etyczne od przepisów prawnych,
• mają świadomość odpowiedzialności i konsekwencji działań w sferze medialnej,
• potrafią czytać ze zrozumieniem wybrane akty prawne i kodeksy etyczne,
• potrafią podać przykłady nieuczciwych praktyk w reklamie,
• wyrabiają nawyk samodzielnej refleksji etycznej nad treściami przekazywanymi w środkach masowego przekazu,
• potrafią przygotować logiczny wywód na temat regulacji mediów;
• są w stanie diagnozować wielowymiarowe zjawiska i procesy zmediatyzowanej rzeczywistości współczesnych systemów politycznych, ekonomicznych i kulturalnych;
Inne kompetencje
• wykorzystują zdobytą wiedzę i nabyte umiejętności do analitycznego rozpoznawania zjawisk i problemów współczesnej regulacji mediów,
• potrafią diagnozować problemy znajdujące się na styku różnych systemów – prawnych i etycznych,
• zastanawiają się nad swoim cyfrowym śladem i profilem,
potrafią krytycznie odróżnić teorię od praktyki;
Kryteria oceniania
Metody:
- opis,
- objaśnianie z elementami wykładu,
- dyskusja,
- projekt.
Kryteria oceniania:
- obecności (do zaliczenia wymagane są minimum 4 obecności; prowadzące nie przewidują możliwości zaliczenia zajęć, na których student nie był obecny; usprawiedliwiona nieobecność na zajęciach jest wliczana do dwóch dopuszczalnych nieobecności),
- czynny udział w zajęciach (aktywność, debata),
- projekt zaliczeniowy przedstawiany podczas zajęć (indywidualna Pecha Kucha lub grupowy poster).
Zaliczenie przedmiotu będzie możliwe do uzyskania przez studentów po spełnieniu wszystkich wymienionych kryteriów oceniania. Prowadząca nie przewidują możliwości poprawiania pozytywnych ocen.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Chałubińska-Jentkiewicz K., Nowikowska M., Wąsowski K. (red. nauk.), Media w erze cyfrowej. Wyzwania i zagrożenia. Warszawa, Polska: Wolters Kluwer Polska SA 2021.
2. Chałubińska-Jentkiewicz K., Nowikowska M., Prawo mediów. Warszawa, Polska: C.H. Beck 2022
3. Drożdż M., Etyka mediów – utopia czy powinność. Tarnów: Wydawnictwo Biblos 2017.
4. Drożdż M. (red.), Prywatność w mediach – towar czy wartość. Wydawnictwo Biblos, Tarnów 2016.
5. Drożdż M. (red.), Prywatność w sieci - dobro osobiste czy społeczne, Wydawnictwo Biblos, Tarnów 2016.
6. Eberwein T., Fengler S., Karmasin M. (eds.), The European Handbook of Media Accountability. Routledge 2018.
7. Fengler S., Eberwein T., Karmasin M. (eds.), The Global Handbook of Media Accountability. Routledge 2022.
8. Flaga-Gieruszyńska D., Gołaczyński J., Szostek D. (red.), Media elektroniczne: współczesne problemy prawne, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2016.
9. Flaga-Gieruszyńska D., Gołaczyński J., Szostek D. (red.), Sztuczna inteligencja, blockchain, cyberbezpieczeństwo oraz dane osobowe: zagadnienia wybrane, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2019.
10. IAB Polska, Branże regulowane w social media [online]. Dostępny w internecie: https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2021/02/IAB-Polska_Branze-Regulowane-w-social-media_022021.pdf [dostęp: 14.04.2022 r.].
11. Kononiuk T., Rzetelne dziennikarstwo. Aksjologia i deontologia, ASPRA JR, Warszawa 2018.
12. Ślęzak P. (red. nauk.), Prawo mediów. Warszawa, Polska: Wolters Kluwer Polska SA 2020.
13. Zaremba M., Drozdowicz K. Łoszewska-Ołowska M., (red.), Prawo prasowe. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: