Podstawy poradnictwa psychologicznego 2700-L-FAK-Z-PPP
Niniejszy przedmiot poświęcony jest podstawowym umiejętnościom psychologicznym, takim jak budowanie kontaktu, odzwierciedlanie, zawieranie kontraktu na pracę grupową itp. Podczas zajęć analizowane będą treści dotyczące różnych umiejętności i narzędzi psychologicznych (np. NVC, techniki relaksacyjne). Studenci zapoznają się z podstawowymi zasadami procesu wspierania rozwoju oraz udzielania pomocy w różnych problemowych sytuacjach, jak np. wysoki poziom stresu, zaburzenia snu czy zaburzenia nastroju.
Plan zajęć przedstawia się następująco:
• Moduł nr 1: Praca z oporem w poradnictwie psychologicznym według Enrighta
• Moduł 2: Podstawy Porozumienia Bez Przemocy (NVC)
• Moduł nr 3: Techniki relaksacyjne i podstawy mindfulness
• Moduł nr 4: Umiejętność zarządzania sobą w czasie
• Moduł nr 5: Profilaktyka zaburzeń snu
• Moduł nr 6: Podstawy teorii przywiązania
• Moduł nr 7: Zaburzenia depresyjne u nastolatków
• Moduł nr 8: Podstawy pracy z grupą
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efektem uczestnictwa w kursie jest:
• zdobycie wiedzy dotyczącej podstaw budowania kontaktu w relacji pomagania, a także źródeł oporu i pracy z nim,
• poznanie języka szakala i języka żyrafy, a także znaczenia potrzeb i uczuć w ramach porozumienia bez przemocy,
• przećwiczenie umiejętności zarządzania sobą w czasie
• poznanie założeń mindfulness i wybranych technik relaksacyjnych,
• poznanie założeń teorii przywiązania wg Johna Bowlbiego oraz procedury obcej sytuacji (POS) Mary Ainsworth.
• zdobycie umiejętności zawierania kontraktu na pracę grupową podczas warsztatów profilaktycznych.
• zapoznanie się z objawami zaburzeń depresyjnych oraz proponowanych metod leczenia.
Kryteria oceniania
• Ocena będzie średnią ocen z poszczególnych zadań wykonywanych w czasie kursu
• Kluczowe dla zaliczenia jest terminowe oddawanie prac, prace oddane po terminie mogą otrzymać maksymalnie ocenę dobrą
• Zadania będą pojawiały się na platformie Kampus2 co dwa tygodnie
• Możliwe jest nie oddanie 2 prac, w to miejsce student otrzymuje ocenę ndst, która wlicza się do średniej, ale nie wyklucza zaliczenia przedmiotu
• W przypadku, gdy studentowi brakuje więcej niż 2 prac, wówczas w ramach pierwszego terminu otrzymuje on ocenę ndst., po dosłaniu brakujących prac może starać się o zaliczenie w ramach drugiego terminu
Literatura
Cichoń, I., Chadzińska, M. (2013). Czy układ odpornościowy reguluje nasz sen?. Wszechświat, 114(1-3), 44-49.
Enright, J. (1993). Pomaganie bez oporu,[w:] ABC psychologicznej pomocy, red. J. Santorskiego, Warszawa.
Kawalec, A., & Pawlas, K. (2013). Czynniki środowiskowe wpływające na sen oraz zachowywanie higieny snu. Problemy Higieny i Epidemiologii, 94(1), 1-5.
Kołodziejczyk, J. (2005). Dyscyplina w klasie: metody i techniki interwencji. NODN" Sophia".
Jęczmińska, D., Dymek, P. (2021) Depresja nastolatka. Kompendium wiedzy dla rodziców.
Mudyń, K. (2016) Potęga i mądrość empatii. Porozumienie bez przemocy Marshalla B. Rosenberga i jego koncepcja natury ludzkiej. Sztuka leczenia, (2)31-41.
Pyżalski, J., & Kołodziejczyk, J. (2015). Nauczyciel wobec sytuacji trudnych wychowawczo.
Randak-Jezierska, M. (2013). Człowiek jako aktywny twórca swojego życia-zarządzanie sobą w czasie. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, (9), 29-36.
Rygiel, K. (2017). Wybrane techniki relaksacyjne oraz możliwości ich zastosowania w kontekście zaburzeń i chorób psychofizycznych związanych ze stresem. Neuropsychiatry & Neuropsychology/Neuropsychiatria i Neuropsychologia, 12(3).
Sławińska, A. (2016). Zastosowanie progresywnej relaksacji mięśni Jacobsona w praktyce klinicznej. Psychiatria i Psychoterapia, 12(4), 3-15.
Stoińska, J. (2019). Zarządzanie sobą w czasie i jego znaczenie dla osiągania celów zawodowych i osobistych. Debiuty Naukowe Studentów Wyższej Szkoły Bankowej, 19(19), 103-119.
Urban, M. (2007). Diagnostyka i leczenie zaburzeń snu u dzieci i młodzieży. Psychiatria i psychologia kliniczna, 1(7), 36-41.
Włodarczyk, E., (2016) Znaczenie wczesnodziecięcego przywiązania w diadzie ‘matka/opiekun–dziecko’, Studia Edukacyjne, 39, 377-394.
Żechowski, C., Cichocka, A., Rowiński, T., Mrozik, K., Kowalska-Dąbrowska, M., & Czuma, I. (2018). Style przywiązania a zdrowie psychiczne osób dorosłych w populacji ogólnej–badanie pilotażowe. Psychiatria, 15(4), 193-198.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: