- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Innowacje, odkrycia i wynalazki, które zmieniły świat 2700-L-FAK-Z-IOW-OG
Problemowo ujęty zarys dziejów innowacji w szerokim rozumieniu tego pojęcia i przekrojowej perspektywie chronologicznej ma za zadanie objaśnić ich podstawowe znaczenie dla historii ludzkości. Zarys ten zwraca też uwagę na trwały wpływ dokonań z odległej niekiedy przeszłości na otaczającą nas rzeczywistość. Omawiane tematy skłaniają do refleksji nad mechanizmami procesów modernizacyjnych, nad rolą nauki i techniki w życiu gospodarczym, społecznym czy politycznym. Ukazują współzależność rozwoju cywilizacyjnego różnych części świata, wędrówkę idei i stopniową kumulację wiedzy z jednej strony, zaś z drugiej zwracają uwagę na specyfikę tego rozwoju, przyczyny i skutki długotrwałej dominacji Europy oraz „europeizacji” dziejów cywilizacji. Uwzględnione zostaną dyskusje i kontrowersje historyków, historiozofów i filozofów cywilizacji. Osobnym wątkiem wykładu będzie zasygnalizowanie wkładu Polaków do światowego dziedzictwa science & technology.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Ma uporządkowaną, poszerzoną syntetyczną wiedzę na temat wybranych najważniejszych przemian w dziejach świata,
2. Zna podstawowe przyczyny zróżnicowania rozwoju cywilizacyjnego różnych części świata w długiej perspektywie chronologicznej (z uwzględnieniem poglądów różnorodnych badaczy)
2.Ma uporządkowaną , pogłębioną, wiedzę o wkładzie Polaków do światowego dziedzictwa
Umiejętności
1. Posiada pogłębione umiejętności badawcze , obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów ,
2. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania , z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań
Inne kompetencje
1. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
2. Lepiej rozumie otaczającą nas rzeczywistość i związki teraźniejszości z przeszłością
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (max. 2 nieobecności) i aktywność.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
T. Bieńkowski, J. Dobrzycki, Kierunki rozwoju nauki, PWN, Warszawa 1989
D.J. Boorstin, Odkrywcy. Dzieje ludzkich odkryć i wynalazków, Książka i Wiedza, Warszawa 2000
A Briggs, P. Clavin, Europa dwóch stuleci 1789-1989, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 2000
R. Cameron, Historia gospodarcza świata, Książka i Wiedza, Warszawa 2001
P. Chaunu, Cywilizacja wieku Oświecenia, PIW, Warszawa 1989
K. Chołaj, Kolumb, Europa i świat, Książka i Wiedza, Warszawa 1995
N. Davies, Europa między Wschodem a Zachodem, PWN, Kraków 2007
H.-G. Gadamer, Dziedzictwo Europy, Aletheia, Warszawa 1992
N. Ferguson, Cywilizacja. Zachód i reszta świata., Wyd. Literackie, Warszawa 2013
J.-P. Vernant, Źródła myśli greckiej, Słowo/Obraz Terytoria, Lublin 1999
G.E.R. Lloyd, Nauka grecka od Talesa do Arystotelesa, Prószyński i S-ka, Warszawa 1998
G.E.R. Lloyd, Nauka grecka po Arystotelesie, Prószyński i S-ka, Warszawa 1998
L. Mumford, Mit maszyny, t. 1, PWN, Warszawa 2012
B. Orłowski, Technika, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1999
A. Piskozub, Transport w dziejach cywilizacji, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 1998
Polski wkład w przyrodoznawstwo i technikę. Słownik polskich i związanych z Polską odkrywców, wynalazców oraz pionierów nauk matematyczno-przyrodniczych i techniki, red. B. Orłowski, t. 1-5, Wyd. IHN PAN, Warszawa 2015-2019
P. Rietbergen, Europa. Dzieje kultury, Książka i Wiedza, Warszawa 2001
H. Samsonowicz, Północ-Południe, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1999
R. Temple, Geniusz Chin, Ars Polona, Warszawa 1994
M. Uklejska, Zarys rozwoju nauki i jej organizacji, t. 1 i 2, PWN, Warszawa 1963
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: