Biblioteki i repozytoria cyfrowe 2700-L-FAK-Z-BRC
Problemy definicyjne - kolekcja cyfrowa, biblioteka wirtualna, biblioteka cyfrowa, dokument cyfrowy, książka elektroniczna (e-book), formaty dokumentów elektronicznych; międzynarodowe projekty w zakresie tworzenia kolekcji cyfrowych (od Project Gutenberg po Google Books). Polskie doświadczenia w budowie cyfrowych bibliotek; wykorzystanie platformy dLibra; rola CBN Polony na tle polskich zasobów cyfrowych; opracowanie zasobów - rola i formaty metadanych; organizacja pracowni digitalizacyjnej; standardy danych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego mające zastosowanie w działalności bibliotecznej i informacyjnej oraz w edukacji.
Ma podstawową wiedzę o bibliotekach oraz innych instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym.
Posiada wiedzę ogólną w zakresie bibliologii i informatologii.
Umiejętności
Umiejętność oceny funkcjonalności i interfejsu użytkownika systemów informacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem portali WWW.
Potraf wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów dla potrzeb własnych i użytkowników.
Potrafi rozpoznać różne typy dokumentów bibliotek i instytucji informacyjnych, przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami w zakresie bibliologii i informatologii, w języku polskim i obcym.
Kompetencje społeczne
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu bibliotekarza i pracownika informacji.
Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (ze szczególnym uwzględnieniem dorobku piśmienniczego) regionu, kraju, Europy.
Uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form.
Kryteria oceniania
Ocena projektu
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Biblioteki cyfrowe: projekty, realizacje, technologie. Pod red. J.Woźniak Kasperek i J.Franke. Warszawa 2007.
M. Kowalska: Dygitalizacja zbiorów bibliotek polskich. Warszawa 2007.
M. Nahotko: Metadane : sposób na uporządkowanie Internetu. Kraków 2004.
A. Trembowiecki: Digitalizacja zbiorów bibliotecznych : teoria i praktyka, Warszawa 2006.
A. Wałek: Biblioteki cyfrowe na platformie dLibra. Warszawa 2009.
Leśniewski D.:Digitalizacja zasobów bibliotecznych. 2002. Dostęp online
http://www.wbc.poznan.pl/Content/266/daniel.html
Nahotko M.: Integracja wyszukiwania w bibliotekach cyfrowych. 2013.
Dostęp online http://jbc.bj.uj.edu.pl/Content/218087/19-Marek-Nahotko--Integracja-wyszukiwania-w-bibliotekach-cyfrowych.pdf
Myszkowski P.: Metadane w Jagiellońskiej Bibliotece Cyfrowej. Dostep
online http://jbc.bj.uj.edu.pl/Content/218085/18-Piotr-Myszkowski--
Metadane-w-Jagiellonskiej-Bibliotece-Cyfrowej.pdf
Płoszajski G.: Standardy w procesie digitalizacji obiektów dziedzictwa
kulturowego. Warszawa 2008
Paradowski G.: Digitalizacja piśmiennictwa. Warszawa 2010. Dostęp oline http://www.bn.org.pl/download/document/1342175805.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: