Strategia i kreacja reklamy 2700-L-FAK-D-SKR
Definicje, cechy, funkcje reklamy. Reklama wizerunkowa, korporacyjna, produktowa, społeczna. Ogólne determinanty skuteczności reklamy. Strategie reklamowe. Planowanie i realizacja kampanii reklamowej. Koncepcje i formy przekazu reklamowego. Modele reklamowe. Jak działa na nas reklama. Cechy dobrej reklamy. Potrzeby i pragnienia - jak na nie odpowiada reklama. Związki reklamy z marketingiem, public relations, komunikacją marki i komunikacją korporacyjną.
Grupa docelowa, dopasowanie i jego brak, konteksty kulturowe, społeczne, historyczne, przekaz reklamowy, wybór kanałów dotarcia, częstotliwość i długość kampanii. Reklama wizerunkowa, sprzedażowa, społeczna, polityczna. Techniki perswazyjne stosowane w reklamie. Komunikat reklamowy. Copywriting, język reklamy, techniki perswazyjne stosowane w reklamie. Wpływ reklamy i odporność na komunikację.
Insight reklamowy. Przykłady budowania insightów. Opieranie się na niejawnych pragnieniach klientów. Emocje stosowane w reklamie. Kontrowersje w reklamie i przykłady kampanii shockvertisingowych.
Etyka w reklamie. Podstawy prawne rynku reklamowego. Samoregulacja rynku reklamowego. Rada Reklamy i Komisja Etyki Reklamy. Reklamy dyskryminujące z uwagi na płeć, nieobyczajne, szkodliwe dla dzieci, etc. Reklamy, na które skarżą się Polacy. Case studies najbardziej skarżonych reklama.
Bohaterowie i podmioty w reklamie - człowiek, autorytet, dziecko, płeć, atrakcyjność fizyczna, stereotypy, emocje, humor, nastrój, wydarzenia. okazje. Odwołania w reklamach – komfort, luksus, lepsze zdrowie, radość wolny czas, oszczędność, etc. Brand heroes. Reklama emocjonalna. Reklama świąteczna.
Najważniejsze stereotypy oraz wizerunki kobiety i mężczyzny w reklamie. Womemicis i femvertising, dadvertising i inne trendy reklamowe.
Case studies z Polski oraz z zagranicy związane ze wszystkimi omawianymi tematami na zajęciach.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Podstawowa znajomość pojęć i determinantów skuteczności reklamy.
2. Podstawowe elementy strategii i kreacji w reklamie.
3. Znajomość technik perswazyjnych, budowy komunikatów reklamowych oddziaływania reklamy.
4. Znajomość głównych terminów i pojęć związanych z reklamą
5. Znajomość najczęściej wykorzystywanych motywów, podmiotów, odwołań przekazu reklamowego, roli brand hero
6. Wiedza o stereotypach i wizerunkach kobiet i mężczyzn w reklamie.
Umiejętności
1. Oceny działań reklamowych i prezentowanych przekazów.
2. Doboru narzędzi reklamy do formy przekazu, definiowania grupy docelowe.
3. Oceny motywów działań reklamodawców i zastosowanych środków manipulacji i perswazji.
Inne kompetencje
1.Rozumie potrzebę kreatywnego, niestandardowego myślenia w komunikacji reklamowej
2. Rozumie potrzebę definiowania celów, grup docelowych i badania realizowanych projektów.
3. Rozumie jakie mechanizmy funkcjonują na rynku reklamowym i jaką subtelną grę prowadzą z odbiorcami reklamodawcy.
Kryteria oceniania
Ocena pracy własnej studenta oraz ocena z egzaminu.
1.Zajęcia są obowiązkowe – dozwolone 2 nieobecności max.
2. Praca pisemna (analiza reklam) + pisemny egzamin końcowy (test)
3. Osoby, które przygotują najlepsze prace są zwolnione z egzaminu.
Literatura
1. Olins W, O marce, Instytut Marki Polskiej, Warszawa 2004
2. Ogilvy D, O reklamie, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2013
3. Veksner S, 100 idei, które zmieniły reklamę, Top Mark Centre, London 2015
4. Dariusz Doliński, Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005
5. Murdoch A., Kreatywność w reklamie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2004
6. Barry P, Pomysł w reklamie, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2010
7. Caples J, Skuteczna reklama, Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2001
8. Kończak J, Stereotypy oraz wizerunki kobiety i mężczyzny w reklamie, Rzeszów 2023
9 Manual - reklama. Podręcznik z zakresu projektowania komunikacji, Mariusz Wszołek (red) 2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: