Rola mediów w kształtowaniu świadomości prawnej 2700-L-FAK-D-RMKS
Zagadnienia realizowane w ramach zajęć:
1. Zagadnienia teoretyczne:
Media jako pośrednik w przekazywaniu informacji.
Znaczenie zasady jawności w dostępie do wiedzy o procesach sądowych.
Socjalizacja prawna jako akt komunikacji i czynniki ją zakłócające (szum informacyjny).
Przygotowanie profesjonalne dziennikarzy a jakość treści przekazu.
Język prawny i prawniczy, a język mediów.
Opinie na temat wymiaru sprawiedliwości i ich wpływ na poziom autorytetu prawa.
Między misją a komercją – dylematy dziennikarza sprawozdawcy sądowego.
Relacje medialne z procesów sądowych.
Wybrane procesy sądowe- wskazanie najczęściej popełnianych błędów w dziennikarskich relacjach z sal sądowych.
Wpływ informacji o prawie przekazywanej przez media na autorytet wymiaru sprawiedliwości, poziom autorytetu prawa oraz motywację do jego przestrzegania;
Rola biura prasowego i Rzecznika Prasowego sądu w przekazywaniu informacji o prawie.
Sądowe ABC początkującego dziennikarza-publicysty prawnego.
2. Zajęcia praktyczne:
Ćwiczenie 1: Próba samodzielnego wydania wyroku na podstawie obejrzenia filmu ze zdarzenia przestępstwa.
Obserwacja nagrania z przebiegu rozprawy, wysłuchanie argumentów procesowych, weryfikacja wniosków.
Napisanie artykułu będącego sprawozdaniem sądowym z obejrzanego nagrania rozprawy.
Prezentacja relacji medialnych. Czy dziennikarze posłużyli się argumentacją sądu?
Ćwiczenie 2: Przygotowanie informacji prasowej na podstawie pisemnego uzasadnienia orzeczenia sądu. Dobór zrozumiałych argumentów, wyjaśnienie społecznego znaczenia orzeczenia.
Wizyta w sądzie-zapoznanie się z jego funkcjonowaniem i organizacją
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wiedza
1. Posiada zwiększony zakres świadomości prawnej, na którą składają się: znajomość prawa, jego oceny, postawy i postulaty wobec prawa oraz kultura prawna.
2. Rozumie znaczenie oddziaływania mediów w zakresie świadomości prawnej społeczeństwa.
Umiejętności
1. Prawidłowo posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu terminologii prawniczej.
2. Potrafi pozyskać informację o treści prawnej oraz skorzystać z informacji przekazywanych przez sąd;
3. Zna podstawowe zasady warsztatu sprawozdawcy sądowego;
4. Potrafi przygotować publikację o tematyce prawnej.
Kryteria oceniania
Ocenę końcową stanowi średnia ocen z dwóch ćwiczeń praktycznych.
Liczba dopuszczalnych nieobecności: 2
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Borucka-Arctowa M., Skąpska G., „Teoretyczne problemy socjalizacji prawnej” (w:) „Socjalizacja prawna” praca zbiorowa pod redakcją M. Boruckiej-Arctowej i Ch. Kourilsky, Agencja Scholar, Warszawa 1993
Gajewska-Kraczkowska H., „Rola środków masowego przekazu w realizacji zasady jawności rozprawy głównej” w „Studia Iuridica” 13/1985
Głodowski W., „Komunikowanie interpersonalne”, Hansa Communication, Warszawa 2001
Kojder A., „Opinia publiczna a przestrzeganie prawa” (w:) A. Kojder „Godność i siła prawa”, Oficyna Naukowa, Warszawa 1995
Łojko E., „Dziennikarze publicyści prawni a kształtowanie się wizji prawa w społeczeństwie” w „Społeczne wizerunki prawa. Z badań: Jakiego prawa Polacy potrzebują?”, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1999
Michalski B., „Domniemanie niewinności oskarżonego a prasa” w „Gazeta sądowa i penitencjarna” n.1, Warszawa 1967
Michalski B., „Podstawowe problemy prawa prasowego”, Elipsa, Warszawa 1998
Michalski W., „Wychowawcza funkcja sądu w postępowaniu karnym”, Wydawnictwo prawnicze, Warszawa 1976
Raczkowska A., „Kształtowanie się dziennikarskiej etyki normatywnej w Polsce”, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2019
Raczkowska A., „Wpływ sprawozdawczości sądowej na świadomość prawną” [w:] Łojko E. (red.), „Prawnicy i dziennikarze – współpraca, rywalizacja, manipulacja”, Stowarzyszenie Absolwentów Wydziału Prawa i Administracji UW, Warszawa 2013
Sobczak J., „Dziennikarz – sprawozdawca sądowy Prawa i obowiązki”, Wydawnictwo Prawnicze, Warszawa 2000
Szerer M., „Sąd najstarszym teatrem świata” w „Kultura i prawo”, Warszawa 1981
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: