Media a celebryci 2700-L-FAK-D-MECE
Wykłady są poświęcone następującym zagadnieniom:
• Definicja celebryty, plotki
• Definiowanie pojęcia system medialny, prasa plotkarska, prasa bulwarowa, tabloid, magazyn.
• Prasa drukowana – dzienniki - poświęcona celebrytom: definiowanie, specyfika, liderzy na rynku polskim i zagranicznym
• Prasa drukowana – tygodniki - poświęcona celebrytom: definiowanie, specyfika, liderzy na rynku polskim i zagranicznym
• Prasa drukowana – dwutygodniki - poświęcona celebrytom: definiowanie, specyfika, liderzy na rynku polskim i zagranicznym
• Serwisy internetowe - poświęcona celebrytom: definiowanie, specyfika, liderzy na rynku polskim i zagranicznym
• Telewizja - poświęcona celebrytom: definiowanie, specyfika, liderzy na rynku polskim i zagranicznym
• Programy telewizyjne koncetrujące się na życiu celebrytów
• Fotografia i jej rola w kształtowaniu wizerunku celebrytów w mediach
• Aspekty prawne związane z kształtowaniem wizerunku celebrytów w mediach
• Wykorzystanie marektingu do kształtowania wizerunku celebrytów w mediach
• Aspekt kulturowy omawianego zjawiska (bohater, heros, gwiazda)
• Znaczenie roli grafika komputerowego dla omawianego zjawiska
W wykładach uczestniczą także goście, którzy opowiadają o swojej pracy związanej z tematem: papparazzi, specjalista od kształtowania wizerunku medialnego, dziennikarze z instytucji medialnych zajmujący się opisywaniem życia celebrytów.
Nakład pracy studenta:
Forma zajęć (wykład, konwersatorium, ćwiczenia, laboklatorium) = 30 godzin
Samodzielne przygotowanie do każdych zajęć
2 godz. tyg. = 30 godz.
Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu = 40 Godzin
Razem = 100 godzin
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
• Wie, jakie cechy powinien posiadać środek przekazu zajmujący się tą tematyką
• Zna najważniejsze instytucje medialne, których głównym obszarem zainteresowania są celebryci (zarówno krajowe jak i zagraniczne)
• Rozumie zasady, według których instytucje te funkcjonują
• Wie, do kogo tego typu media są kierowane
• Zna specyficzne środki wyrazu, za pomocą których przekazywane są treści dotyczące celebrytów
• Wie, kto to jest celebryta i potrafi wymienić kilka nazwisk
• Zna kulturowe pochodzenie zjawiska celebryta
Umiejętności:
• Rozróżnia podstawowe instytucje medialne zajmujące się celebrytami w Polsce jak i na świecie
• Rozumie motywacje oraz rozpoznaje metody stosowane przez celebrytów w celu kształtowania swojego wizerunku w mediach
• Umie wyróżnić podstawowe sposoby kształtowania wizerunku celebryty w mediach
• Umie wymienić cechy celebryty i odróżnić celebrytę od gwiazdy
Kryteria oceniania
Wymagania egzaminacyjne:
Praca pisemna na temat wykorzystania mediów przez celebrytów w celu kształtowania własnego wizerunku. Celem pracy jest zapoznanie się z wiedzą, jaką student zdobył podczas zajęć. Przede wszystkim oceniane będzie wieloaspektowe przedstawienie omawianego zjawiska.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Adamowski J., Golka B., Stasiak-Jazukiewicz E., Wybrane Zagraniczne Systemy Informacji Masowej, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 1996
2. Adamowski J., Narodziny czwartej władzy. Geneza i rozwój brytyjskiego systemu medialnego, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2005
3. Adamowski J., Rosyjskie media i dziennikarstwo czasów przełomu, Warszawa 1999
4. Adamowski J., Wybrane zagraniczne systemy medialne, WaiP, Warszawa 2008
5. Admowski J., Czwarty Stan. Media masowe w pejzażu społecznym Wielkiej Brytanii, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2006
6. Bladocha B,, Wolność słowa w systemie medialnym Wielkiej Brytanii, UMK, Toruń 2003
7. Chudziński E. red., Słownik wiedzy o mediach, ParkEdukacja, Warszawa-Bielsko-Biała 2007
8. Dąbrowska-Cendrowska O., Niemieckie koncerny prasowe w Polsce w latach 1989-2008, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2009
9. Dobek-Ostrowska B., Media masowe na świecie. Modele systemów medialnych i ich dynamika rozwojowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2007
10. Dobek-Ostrowska B., Transformacja systemów medialnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej po 1989 r., Wrocław 2002
11. Golka B., System medialny Francji, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2001
12. Golka B., System medialny Stanów Zjednoczonych, WSiP, Warszawa 2004
13. Hallin D.C., Mancini P., Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, WUJ, Kraków 2007
14. Jakubowicz K., Media publiczne. Początek końca czy nowy początek , WAiP, Warszawa 2007
15. Jaskiernia A., Publiczne media elektroniczne w Europie, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2006
16. Konarska K., System mediów elektronicznych w Wielkiej Brytanii, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007
17. Kowalski T., Jung B., Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów, WAiP, Warszawa 2006
18. Ociepka B, Ratajczak M., Media i komunikowanie polityczne: Niemcy, Austria, Szwajcaria, Oficyna Wydawnicza Arboretum, Wrocław 2000
19. Sajna R., Media hiszpańskie, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2006
20. Sasińska-Klas T., Hess A., Media a integracja europejska, WUJ, Kraków 2004
21. Stasiak-Jazukiewicz E,. Polityka medialna Unii Europejskiej, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2005
22. Stasiak-Jazukiewicz E., Informacja masowa w polityce zagranicznej Niemiec, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 1999
23. Williams K., Media w Europie, WAiP, Warszawa 2008
24.W.Godzic, Znani z tego, że są znani, Wraszawa 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: