Specjalizacja prasowa 2700-L-DM-Z6SPPR-DZI
Zajęcia będą miały charakter wykładów i warsztatów. Formuła zajęć w dużej mierze oparta będzie na tzw. case studies i otwartych dyskusjach. Praktyczny. Kluczowym założeniem jest nie tylko przekazanie teoretycznej wiedzy studentom, ale także wzbudzenie w nich pasji do dziennikarstwa, do reportażu jako gatunku, do chęci pozyskiwania wiedzy i poszerzania jej, ale także do krytycznego podejścia do dziennikarstwa i różnych jego przejawów.
Zajęcia będą bazowały na angażujących, prawdziwych i przydatnych przykładach. Wśród zagadnień, które będą poruszone na poszczególnych zajęciach, znajdą się m.in.
● wszystkie twarze reportażu - prasowy, radiowy, telewizyjny, multimedialny, wojenny, polityczny, wcieleniowy, itd.
● wywiad w reportażu; umiejętność pozyskania rozmówcy, poprowadzenia go; human story, teksty polityczne
● wszystko zaczyna się od dobrego researchu - jak szukać, by znaleźć, jak przygotowywać dokumentację, rozpoczynać pracę nad materiałem
● źródła informacji - bazy danych, źródła osobowe, crowdsourcing
● fact-checking - weryfikacja informacji i źródeł, w tym osobowych
● praca z otwartymi zasobami
● dziennikarz a prawo - prawne aspekty pracy dziennikarskiej, jak pisać, by nie narażać się na kłopoty prawne, ale i jak pisać o prawie, by pisać ciekawie
TERMIN - WYKŁADOWCA - TEMAT
16.02 - Paweł Reszka - teoretyczne podstawy reportażu, felietonu i recenzji, reportaż wcieleniowy, inne spojrzenie: reportaż w świecie dźwięku (gość: Michał Żakowski, Polskie Radio)
02.03 - Paweł Reszka, Wojciech Cieśla - felieton, na przykładzie Tygodnika Powszechnego, reportaż wojenny i z terenów konfliktów, praca korespondenta zagranicznego, inne spojrzenie: obraz w reportażu (gość: Wojciech Grzędziński, fotoreporter), narzędzia dziennikarskiego researchu online
16.03 - Wojciech Cieśla - narzędzia dziennikarskiego researchu online, dziennikarstwo śledcze w dobie 2.0, inne spojrzenie: gość Maciej Duda
30.03 - Beata Biel - fact-checking, inne spojrzenie: reportaż w świecie liczb
13.04 - Mariusz Jałoszewski - reportaż sądowy
18.05 - Anna Gielewska - dziennikarstwo polityczne: reportaż, sylwetka, biografia
01.06 - Anna Gielewska, Mariusz Jałoszewski - dziennikarstwo polityczne, praca z informacją publiczną, pułapki prawne, jak czytać akta
15.06 - Beata Biel - inne spojrzenie: reportaż w świecie wideo i internetu, podsumowanie
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student m.in.
● ma wiedzę o gatunkach dziennikarskich, przede wszystkim o różnych wymiarach reportażu
● działa w sposób kreatywny, potrafi wymyślać tematy i dobierać do nich odpowiednią formę dziennikarską
● umie weryfikować tematy, pozyskiwane informacje; zna zasady fact-checkingu oraz najważniejsze narzędzia
● potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować/ignorować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz sposobów, w tym informację publiczną
● wie jak pozyskiwać bohaterów i rozmówców, jak z nimi pracować
● ma wiedzę o prawnych uwarunkowaniach pracy dziennikarskiej, realizacji tematów śledczych i politycznych
● potrafi szukać inspiracji dziennikarskich i wykorzystywać je do rozwoju swojego zawodowego potencjału
● rozbudza swoją pasję dziennikarską i dąży do jej doskonalenia i praktycznego wykorzystania.
Kryteria oceniania
1. Regularny i aktywny udział w zajęciach. Dopuszczalna jest jedna nieobecność w semestrze. Dodatkowa nieobecność może zostać odrobiona poprzez zadanie wyznaczone przez wykładowcę, którego nieobecność dotyczy.
2. Uczestnictwo w zadaniach praktycznych realizowanych podczas zajęć.
3. Punktualność w oddawaniu prac zadanych przez wykładowcę (minimum 2). Prace muszą spełniać warunek odpowiedniej wartości merytorycznej i stylistycznej.
4. Przygotowanie końcowej pracy własnej we wskazanym przez wykładowcę zakresie. W przypadku należytego spełnienia warunków 1-3, student może być zwolniony z warunku nr 4.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Studenci z wyprzedzeniem będą informowani o konieczności zapoznania się z twórczością wybranych redakcji/dziennikarzy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: