Podstawy public relations 2700-L-DM-Z4PPRE-PRM
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do dalszych studiów w obszarze komunikowania i public relations, jak również wprowadzenie ich do zadań wykonywanych przez specjalistów PR na różnych etapach rozwoju zawodowego. Synteza teorii i praktyki w ramach zajęć na specjalizacji – także w połączeniu z innymi przedmiotami warsztatowymi – ma ułatwić studentom zaistnienie na rynku pracy w charakterze specjalisty public relations lub kandydata na stanowisko w tej dziedzinie.
W ramach przedmiotu będą poruszane zagadnienia związane z teorią i historią public relations, kwestie definicyjne i terminologiczne, miejsce public relations w strategii i w strukturze organizacyjnej, związki z pokrewnymi dyscyplinami, rozpoznawanie i badania otoczenia, identyfikacja interesariuszy, mierzenie skuteczności public relations, wykorzystanie mediów własnych, masowych, w tym internetu, mediów pozyskanych, opłaconych, a także główne działy PR: relacje z mediami, komunikacja wewnętrzna, dialog z klientami, partnerami, relacje z inwestorami i społecznością finansową, kontakty z decydentami, politykami, urzędnikami różnych szczebli, liderami opinii, aktywistami, prowadzone przy pomocy zróżnicowanych metod, od bezpośrednich spotkań do użycia internetu, mediów społecznościowych i nowych mediów w public relations.
Zajęcia będą miały bardziej formę konwersatorium niż wykładu, z aktywnym udziałem studentów, a elementy wykładowe będą połączone z dyskusją, wymianą opinii i interakcją prowadzącego z uczestnikami. Podczas każdych zajęć – oprócz prezentacji koncepcji i modeli teoretycznych – będą przywoływane przykłady ilustrujące omawiane zagadnienie lub obszar komunikowania. Z tego powodu przydatna będzie bieżąca obserwacja wskazanych przez prowadzącego mediów fachowych, serwisów branżowych, stron internetowych i publikacji związanych z komunikowaniem. Materiały dla studentów (opisy, studia przypadków, artykuły etc.) będą przekazywane ze stosownym wyprzedzeniem, za pośrednictwem uczelnianego e-maila albo przez Dropbox. W trakcie zajęć są przewidziane krótkie sprawdziany i testy (co najmniej trzykrotnie w semestrze), dotyczące prezentowanej wiedzy, lektur, artykułów i opracowań.
Uzyskaniu praktycznych kompetencji przez studentów posłuży też analiza otoczenia i interesariuszy wybranej organizacji (firmy, instytucji, stowarzyszenia), określenie jej celów i strategii komunikowania, a również proponowanych technik public relations i sposobów mierzenia efektywności działań. Choć zajęcia mają charakter propedeutyczny, to powinny się przyczynić do poprawienia kompetencji komunikacyjnych uczestników i przygotowania ich do wejścia na rynek pracy w charakterze specjalisty public relations.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student jest gotowy do dalszych, bardziej zaawansowanych zajęć z public relations, posiada wiedzę teoretyczną, warsztatową i praktyczną, która pomoże w rozwoju akademickim i profesjonalnym w obszarze komunikowania w różnych sektorach:
(WIEDZA)
1. Potrafi zdefiniować, czym jest public relations, jak powstało i jakie są jego związki z zarządzaniem i z innymi dziedzinami komunikowania.
2. Wie, jak wygląda zarządzanie komunikowaniem, jakie sposoby prowadzenia public relations występują w praktyce w sektorze publicznym, komercyjnym i pozarządowym.
3. Wie, z jakich elementów składa się proces budowania strategii komunikowania i jakimi narzędziami i technikami komunikowania należy się posługiwać dla osiągnięcia założonych celów strategicznych.
4. Jest w stanie przeprowadzić analizę sytuacji komunikacyjnej danej organizacji, wskazać jej interesariuszy i najskuteczniejsze sposoby trafienia do nich.
5. Wie, jakie cele można osiągnąć przy pomocy działań komunikacyjnych, a które pozostają poza zasięgiem public relations.
6. Potrafi definiować pojęcie public relations i pojęcia pokrewne.
(UMIEJĘTNOŚCI)
1. Umie przeprowadzić analizę branży i sytuacji komunikacyjnej wybranej instytucji jako podstawę do opracowania planu public relations.
2. Umie skorzystać ze wskazanych lektur, serwisów, raportów i innych źródeł informacji do poszerzenia swoich kompetencji w zakresie komunikowania i public relations.
3. Potrafi wykorzystać studia przypadków i dobre praktyki public relations w pracy na rzecz swoich zleceniodawców, klientów i pracodawców.
4. Umie wskazać priorytetowe publiczności i hierarchię potrzeb komunikacyjnych zleceniodawców i klientów na podstawie dostępnych narzędzi analitycznych, sondaży, wywiadów i innych metod.
(INNE KOMPETENCJE)
1. Rozumie rolę komunikowania i public relations w organizacji, ich wpływ na osiąganie celów strategicznych i na powodzenie organizacji.
2. Jest w stanie przedstawić szefom i menedżerom organizacji potrzebę prowadzenia świadomych i zaplanowanych działań public relations, a także aktywnie włączyć się w planowanie i wdrażanie programu komunikowania.
3. Posługuje się standardami profesjonalnego public relations i przestrzega zasad etyki PR sformułowanych w kodeksach tej dyscypliny.
4. Przyczynia się do podniesienia poziomu fachowego branży public relations, a dzięki zajęciom uniwersyteckim rozpowszechnia wiedzę, umiejętności i metody badań wypracowane przez teoretyków w Polsce i na świecie.
Kryteria oceniania
1. Zaliczenie na ocenę.
2. Test prawda/fałsz (podczas ostatniego wykładu; 10 stwierdzeń. Odpowiedź poprawna: +2 pkt.; błędna: -2 pkt; brak odp: 0 pkt.
3. Obecności – 2 razy w semestrze lista obecności; każda obecność: 1 pkt.
Skala ocen:
90-100% 5,0
80-89% 4,5
70-79% 4,0
60-69% 3,5
50-59% 3,0
0-49% 2,0
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. Prasa branżowa – PRESS, proto.pl, wirtualnemedia.pl
2. Wojcik K., Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, WK, Warszawa 2015
3. Black S., Public relations, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 1999
4. Seitel P. F., Public relations w praktyce, Felberg SJA, Warszawa 2003
5. Budzyński W., Public relations. Zarządzanie reputacją firmy, Poltext, Warszawa 1999
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: