Fotografia współczesna 2700-L-DM-Z4FOWS-FPR
Celem przedmiotu jest :
- ukazanie wpływu wynalazku fotografii na rozwój kultury i sztuki,
- ukazanie fotografii jako dyscypliny wiedzy, narzędzia poznania, języka obrazu i sztuki,
- ukazanie społecznych i dokumentalnych funkcji fotografii.
Drogą do realizacja tego celu jest zapoznanie słuchaczy z tendencjami kontynuującymi tradycje fotografii: klasycznej, eksperymentalnej, dokumentalnej, reklamowej oraz przeanalizowanie sytuacji fotografii wobec przemian technologicznych (cyfrowych).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA
1. zna główne tendencje współczesnej fotografii.
2. zna wpływ jaki wywarł wynalazek fotografii na sztuki plastyczne.
3. orientuje się w relacjach: fotografia – sztuka współczesna.
4. orientuje się w przemianach dotyczących fotografii dokumentalnej.
5. orientuje się w przemianach fotografii związanych z cyfryzacją tego medium.
UMIEJĘTNOŚĆI
1. umie zdefiniować podstawowe kategorie fotografii inscenizowanej.
2. umie przeprowadzić analizę i krytykę najważniejszych zjawisk dotyczących fotografii współczesnej.
3. potrafi opisać funkcje współczesnego dokumentu.
4. potrafi odszukać podstawowe źródła informacji dotyczących współczesnych realizacji fotograficznych.
5. potrafi opisać rolę jaką pełni fotografia w sztuce i kulturze współczesnej.
Kryteria oceniania
Praca pisemna , test z opanowanej wiedzy, obecność na zajęciach.
Literatura
Literatura podstawowa:
[1] Barrett Terry, Krytyka fotografii. Jak rozumieć obrazy, Kraków 2014.
[2] Cotton Charlotte, Fotografia jako sztuka współczesna, Kraków 2010
[3] Bright Susan, Art Photography Now, 2005
[4] Rouille Andre, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, Kraków 2007
[5] Soulages Francois, Estetyka fotografii. Strata i zysk, Kraków 2007.
[6] Zawojski Piotr (red.), Teoria I estetyka fotografii cyfrowej, Warszawa, 2017.
Literatura uzupełniająca:
[1] Campany David, Art and Photography, 2007
[2] Czartoryska Urszula, Przygody plastyczne fotografii, Warszawa 1965.
[3] Czartoryska Urszula, Od pop-artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1976.
[4] Edwards Steven, Fotografia, bardzo krótkie wprowadzenie, Kraków 2014.
[5] Kemp Wolfgang, Historia fotografii. Od Daguerre'a do Gursky,ego, Kraków2014.
[6] Kępińska Alicja, Dziamski Grzegorz, Wojnecki Stefan (red.), Fotografia realność medium, Poznań, 1997
[7] Michałowska Marianna, Niepewność przedstawienia. Od kamery obskury do współczesnej fotografii, Kraków 2004
[8] Mitchell W.J.T., Czego chcą obrazy?, Warszawa 2013.
[9] New Pespektives in Photography (praca zbiorowa),Phaidon Press 2006
[10] Sikora Sławomir, Fotografia, między dokumentem a symbolizmem, Izabelin 2004
[11] Wójtowicz Ewa, Sztuka w kulturze postmedialnej, Gdańsk, 20167
Czasopisma:
Artluk, Arteon. Szum.
Internet:
http://obieg.pl/
http://magazynszum.pl/
http://www.magentamag.com/
http://fotopolis.pl/
http://www.fototapeta.art.pl/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: