Wstęp do PR 2700-L-DM-Z3WDPR
Wykład prezentuje okoliczności i genezę powstania koncepcji public relations w Stanach Zjednoczonych i w Europie, pierwsze doświadczenia i rozwój teorii oraz praktyki działania w firmach komercyjnych i instytucjach publicznych.
Omawiane są następujące tematy:
1. Definicje i cele PR
2. PR a pojęcia pokrewne
3. Komunikowanie w PR
4. Historia PR
5. PR we współczesnej organizacji
6. Organizowanie działań PR
7. Wymogi wobec specjalisty ds. PR
8. PR wewnętrzny i zewnętrzny
9. Proces PR - od analizy sytuacji wyjsciowej po ewaluację
10. Narzędzia PR
11. Relacje medialne
12. PR kryzysowy
13. PR organizacji różnego typu
14. Marketing polityczny
15. Pomiar i ocena efektów PR
16. Etyka w PR
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Efekt wiedzy:
Absolwenci dysponują wiedzą na temat public relations jako dyscypliny naukowej i dziedziny aktywności organizacji, rynku public relations, organizacji i planowania działań PR, prowadzenia relacji z mediami i komunikacji kryzysowej oraz zagadnień etycznych związanych z działaniami PR.
Efekt umiejętności:
Absolwent umie zaplanować działania public relations i ocenić ich skuteczność.
Efekt kompetencji:
Absolwent rozumie znaczenie i funkcje pełnione przez specjalistów public relations, posiada umiejętności pozwalające mu na podjęcie współpracy z agencjami PR lub na samodzielne prowadzenie takiej działalności w każdym przedsiębiorstwie lub instytucji użytku publicznego.
Absolwent rozumie różnice pomiędzy public relations a pokrewnymi dyscyplinami i obszarami zarządzania i potrafi poprawnie stosować związane z nimi określenia.
Absolwent rozumie znaczenie pracy zespołowej w planowaniu i organizowaniu działań PR.
Kryteria oceniania
Wykład połączony z metodami aktywizującymi słuchaczy do dyskusji (slajdy, filmy, zadania grupowe i indywidualne).
Uczestnik maksymalnie może otrzymać 100 punktów, z czego:
1. Maksymalnie 40 punktów jest przyznawane za obecność podczas zajęć (do wyliczenia uwzględniana jest liczba zajęć bez
limitu, studenci, którzy uczestniczyli we wszystkich zajęciach, otrzymują punkty dodatkowe). Limit nieobecności to 2 nieobecności na semestr.
2. Maksymalnie 60 punktów jest przyznawane za wykonanie pracy zaliczeniowej. Ma ona formę prezentacji grupowej i przedstawia strategię PR dla wybranej organizacji. Grupa powinna liczyć maksymalnie 7 osób. Organizacja zostanie wskazana przez prowadzącego każdorazowo na początku każdego roku akademickiego.
Punktacja końcowa:
0-70 pkt - 2
71-75 pkt - 3
76-80 pkt - 3,5
81-85 pkt - 4
86-90 pkt - 4,5
91 pkt i więcej - 5
Kryteria oceny pracy:
1. przedstawienie wszystkich elementów strategii PR w sposób wyczerpujący, kompletny i spójny:
1.1 Analiza sytuacji wyjściowej
1.2 Mierzalne cele kampanii
1.3 Charakterystyka grup docelowych
1.4 Koncept (big idea)
1.5 Propozycja taktyki
1.6 Narzędzia PR
1.7 Propozycja pomiaru
2. Poprawność językowa (brak literówek, błędów językowych, poprawna interpunkcja)
3. Warstwa wizualna prezentacji (przejrzystość, schludność, atrakcyjność graficzna)
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
S. Black: Public relations. Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 1998;
A. Davies: Public relations. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007;
A. Łaszyn, Media i Ty. Jak zarządzać kontaktem osobistym z dziennikarzami, Warszawa 2015;
A. Miotk, Badania w public relations, Warszawa 2012;
J. Olędzki: Etyka w polskim public relations. Refleksje badawcze. Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2009;
J. Olędzki (red.): Public relations w komunikowaniu społecznym i marketingu. ASPRA-JR, Warszawa 2010;
J. Olędzki, D. Tworzydło (red.): Public relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006;
B. Rozwadowska: Public relations. Teoria, praktyka, perspektywy. Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2002;
F. P. Seitel: Public relations w praktyce. Wydawnictwo Felberg SJA, Warszawa 2003;
A. Szymańska: Public relations w systemie zintegrowanej komunikacji marketingowej, Wrocław 2004
Sztuka public relations (praca zbiorowa). Związek Firm Public Relations, Warszawa 2011;
K. Wojcik: Public relations. Warszawa 2013;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: