Autoprezentacja 2700-L-DM-Z3AUPR-PRM
Dwa moduły prowadzone w ramach zajęć z przedmiotu Autoprezentacja zmierzają do nauczenia studentów i studentek właściwych sposobów zachowania oraz wypowiadania się w mediach. Obejmują także korektę zachowań niepożądanych u przyszłych fachowców PR (takich jak unikanie kontaktu wzrokowego z rozmówcą, problemy z dykcją i intonacją, niedostosowanie przekazu się do poziomu odbiorców, etc).
W czasie zajęć studenci uczą się:
1) zasad występu przed kamerą telewizyjną (techniki mowy, samoświadomość wyglądu, język gestów – przekaz niewerbalny),
2) udzielania wypowiedzi/oświadczenia przed mikrofonem i kamerą,
3) osiągania celów informacyjnych w rozmowie radiowej lub/i telewizyjnej oraz technik udzielania wywiadu.
Podczas drugiego modułu tematycznego omawiane są także różne możliwości reakcji na dociekliwe pytania reporterów oraz metody komunikacji w przypadku sytuacji kryzysowych. Ważnym elementem zajęć jest również budowanie świadomości jakości przekazu werbalnego.
Zajęcia składają się z bloku dwóch modułów:
1) prezentacja przed kamerą i mikrofonem, 2) zachowanie pracowników PR w sytuacji kryzysu medialnego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Po zakończeniu kursu studenci i studentki posiadają wiedzę z zakresu wystąpień publicznych dotyczącą:
- wygłaszania oświadczeń,
- prowadzenia i wystąpień podczas konferencjach prasowych,
- udzielania wywiadów,
- zasad komunikacji kryzysowej.
Ponadto student po zaliczeniu przedmiotu posiada świadomość swoich atutów i braków komunikacyjno-artykulacyjnych w kontekście wystąpień publicznych.
UMIEJĘTNOŚCI
Po zakończeniu kursu studenci potrafią:
- występować przed zróżnicowanymi zgromadzeniami,
- udzielać wywiadów radiowych, telewizyjnych,
- wygłaszać oświadczenia i wypowiedzi przed kamerami TV.
Uczestniczący w zajęciach nabywają ponadto praktyczne umiejętności dotyczące takich zagadnień jak: niewerbalny język ciała, ekspresja wypowiedzi, rola intonacji w komunikacji. Potrafią poprowadzić konferencję prasową i tworzyć zespoły realizujące konferencje, itd.
INNE KOMPETENCJE
Po zakończonym cyklu zajęć studenci potrafią napisać samodzielnie krótki tekst informacyjny i wygłosić go przed kamerą; mają świadomość ograniczeń czasowych/tekstowych wynikających ze specyfiki form dziennikarskich, rzutujących na charakter pracy przedstawicieli branży PR, np. ograniczony czas udzielania wypowiedzi czy wywiadu. Studenci nabierają także wiedzy na temat roli obrazu/ tła/scenografii i wynikających stąd zagrożeń dla wiarygodności przekazu podczas wystąpień publicznych, itd.
Kryteria oceniania
Do metod dydaktycznych w przedmiocie Autoprezentacja, prowadzonym w formie Laboratorium, włączono: zajęcia praktyczne, w tym symulacje i metody ćwiczebne, a także pokaz.
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Każdy z prowadzących moduły ustala w porozumieniu ze studentami konkretną formę zaliczenia np. oceniane są wystąpienia przed kamerą, aktywność podczas zajęć oraz ewentualnie jedna praca pisemna związana z programem przedmiotu (w zależności od składu prowadzących w danym roku). Każdy z prowadzących moduł wystawia studentowi osobną ocenę i przesyła ją do koordynatora przedmiotu. Finalną uśrednioną ocenę wpisuje do systemu USOS koordynatorka tego przedmiotu na koniec semestru. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Nie istnieje możliwości poprawiania oceny pozytywnej.
Nie ma także możliwości dosyłania ewentualnych prac pisemnych po zakończeniu semestru, jeśli student pragnie zaliczyć przedmiot w pierwszym terminie.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Bloch Jagoda, "Bez komentarza, czyli jak unikać odpowiedzi na pytania dziennikarzy", Warszawa 2010
Kamel Tomasz, "Jak występować publicznie nie tylko w telewizji", Warszawa, 2012
Buksak Lidia, "Myśl i prezentuj inaczej niż inni", Warszawa 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: