Warsztat dziennikarski 2700-L-DM-Z2WDZW-DZI
WSZYSTKIE ZAJĘCIA MAJĄ CHARAKTER PRAKTYCZNY.
W ramach realizowanych ćwiczeń studenci:
• analizują konstrukcję i kompozycję wybranych tekstów prasowych z prasy krajowej i zagranicznej ,
• redagują teksty na zajęciach,
• piszą teksty prasowe na zadane lub wymyślone przez siebie tematy; prace są omawiane wspólnie lub recenzowane przez wykładowców
UWAGI:
• wszystkie prace muszą powstawać na bieżąco; nie ma możliwości oddawania prac dopiero w sesji egzaminacyjnej lub poprawkowej. terminy oddawania prac ustalają wykładowcy. w każdym semestrze student przygotowuje 3-4 prace
• na zajęciach prace są czytane wspólnie, omawiane, redagowane; niektóre prace wykładowca przerabia bez udziału studenta, któremu przedstawia wyniki
• na zakończenie każdego semestru studenci rozwiązują test końcowy , zalecany jest także test śródsemestralny
• poszczególne tematy są wprowadzane zgodnie ze stopniem trudności – studenci zaczynają od krótkich informacji, kończą cykl zajęć reportażem. Każdy tekst ma zadana objętość, podawaną w liczbie znaków, włącznie ze spacjami.
• każdy nowy temat wprowadzany jest według schematu: wprowadzenie teoretyczne do gatunku (jego miejsce w dziennikarstwie i sposoby realizacji), analiza danego gatunku w prasie karjowej i zagranicznej, ćwiczenia krótkie na zajęciach, realizacja samodzielnej pracy w czasie własnym, ocena każdego tekstu, omówienie tekstów na zajęciach,
• wprowadzenie każdego nowego gatunku dziennikarskiego oznacza realizację minimum jednego artykułu przez każdego studenta
• wszystkie prace dziennikarskie muszą być przygotowane samodzielnie
• przewidziane są zadania grupowe do realizacji na zajęciach: pomysły dziennikarskie na różne okazje, pomysły akcji dziennikarskich, burze mózgów nt. okładek i serii dziennikarskich.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
• Zna omówione na zajęciach gatunki dziennikarskie i potrafi je rozróżnić.
• Zna cechy stylu językowego charakterystyczne dla każdego z gatunków.
• Potrafi wymienić nazwiska najlepszych polskich dziennikarzy zajmujących się danym gatunkiem prasowym.
• Wie, jakie czynniki decydują o sile i jakości newsa
• Zna pojęcia: lead, autoryzacja, research, background, deadline; zasada odwróconej piramidy, zasada pięciu klasycznych pytań, itp..
• Wie, że w tekstach informacyjnych należy prezentować racje wszystkich stron konfliktu.
• Zna strukturę redakcji prasowej, podstawowe zadania poszczególnych jej funkcyjnych członków oraz słownictwo branżowe, jakim się posługują.
• Wie jak dokumentować temat i gdzie, poza Internetem, szukać źródeł informacji.
• Student ma świadomość konsekwencji pomyłki dziennikarskiej zarówno dla opisywanych osób/ instytucji oraz redakcji i własnej kariery zawodowej.
Umiejętności:
• Potrafi oddzielać informację od komentarza w tekstach dziennikarskich.
• Umie ocenić trafność doboru tytułu i śródtytułów do tekstu.
• Potrafi znaleźć najciekawszą wypowiedź pochodzącą z konferencji tzw. „setkę” potrzebną do wykorzystania w tekście.
• Umie dotrzeć do osobowego źródła informacji i umówić się na wypowiedź lub wywiad.
• Umie analizować wartość warsztatową tekstów publikowanych w prasie.
• Student potrafi przygotowywać teksty pod presją czasu, która jest nieodłącznym elementem pracy dziennikarskiej
Inne kompetencje:
• Rozumie, że rzetelność dziennikarska jest fundamentem zawodu.
• Wie, że bogactwo językowe to wielki atut w pracy dziennikarskiej.
• Ma świadomość ograniczeń prawnych spoczywających na dziennikarzu np. autoryzacji, czy groźby naruszenia dóbr osobistych.
• Ma świadomość poziomu własnych umiejętności interpersonalnych.
• Zna charakter pracy działów PR i potrafi z nimi współpracować zgodnie z zasadami etyki oraz z korzyścią dla czytelników/ widzów.
• Student powinien rozumieć, na czym polega odpowiedzialność dziennikarza, odpowiedzialność za słowo, za podejmowane działanie interwencyjne, czy pochwałę wyrażoną na łamach. Student musi rozumieć wszelkie konteksty zmierzające do przekupienia dziennikarza.
• Student rozumie, jak ważna jest etyka w tym zawodzie. Dla ciekawego i głośnego tekstu nie można sobie pozwolić na przekłamywanie rzeczywistości, ani tym bardziej na uleganie manipulacji w grach politycznych po którejkolwiek ze stron
Kryteria oceniania
Ocenie poddawane są:
• Frekwencja na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze),
• Aktywność na zajęciach,
• Punktualność w oddawaniu prac,
• Wartość merytoryczna oddanych prac,
• Test merytoryczny ,
• Portfolio czyli całość przedstawionych w trakcie trzech semestrów prac,
• Praca we wspólnym projekcie dziennikarskim
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
• Kozdoń-Dębecka, Łuka, Sułek-Kowalska, Tumiłowicz, Zawiliński, Podstawy Warsztatu Dziennikarskiego, IDUW,Warszawa 2012,
• Pisarek Walery, Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2005
• Adamowski Janusz (red.), O warsztacie dziennikarskim, Warszawa 2004
• Magdoń Andrzej, Reporter i jego warsztat, Kraków 2000,
• Fras Janina, Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 1999,
• Sieciechowicz Marta, Potwór z Saskiej Kępy, Warszawa 2007,
• Wańkowicz Melchior, Karafka La Fontaine’a, Warszawa 1974
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: