Specjalizacja prasowa 2700-L-DM-D6SPPR-DZI
Zajęcia będą miały charakter wykładów i warsztatów. Formuła zajęć w dużej mierze oparta będzie na tzw. case studies i otwartych dyskusjach. Praktyczny. Kluczowym założeniem jest nie tylko przekazanie teoretycznej wiedzy studentom, ale także wzbudzenie w nich pasji do dziennikarstwa, do reportażu jako gatunku, do chęci pozyskiwania wiedzy i poszerzania jej, ale także do krytycznego podejścia do dziennikarstwa i różnych jego przejawów.
Zajęcia będą bazowały na angażujących, prawdziwych i przydatnych przykładach. Wśród zagadnień, które będą poruszone na poszczególnych zajęciach, znajdą się m.in.
● wszystkie twarze reportażu - prasowy, radiowy, telewizyjny, multimedialny, wojenny, polityczny, wcieleniowy, itd.
● wywiad w reportażu; umiejętność pozyskania rozmówcy, poprowadzenia go; human story, teksty polityczne
● wszystko zaczyna się od dobrego researchu - jak szukać, by znaleźć, jak przygotowywać dokumentację, rozpoczynać pracę nad materiałem
● źródła informacji - bazy danych, źródła osobowe, crowdsourcing
● fact-checking - weryfikacja informacji i źródeł, w tym osobowych
● praca z otwartymi zasobami
● dziennikarz a prawo - prawne aspekty pracy dziennikarskiej, jak pisać, by nie narażać się na kłopoty prawne, ale i jak pisać o prawie, by pisać ciekawie
TERMIN - WYKŁADOWCA - TEMAT
20.02 - Paweł Reszka - wprowadzenie, teoretyczne podstawy felietonu i recenzji
27.02 - Paweł Reszka - felieton, na przykładzie Tygodnika Powszechnego
06.03 - Beata Biel - fact-checking
13.03 - Wojciech Cieśla - narzędzia dziennikarskiego researchu, współczesna recenzja
20.03 - Mariusz Jałoszewski - felieton i analiza prawna
27.03 - Anna Gielewska - komentarz polityczny, polemika, recenzja
II MODUŁY 15:00 - 16.30 (I moduł)
16.45 - 18.15 (II moduł)
03.04 - Paweł Reszka - wprowadzenie do reportażu, reportaż wcieleniowy
10.04 - Paweł Reszka - reportaż wojenny i z terenów konfliktów, praca korespondenta zagranicznego, inne spojrzenie: obraz w reportażu (gość: Wojciech Grzędziński, fotoreporter)
17.04 - Beata Biel - research w reportażu, inne spojrzenie: reportaż w świecie wideo i internetu
24.04 - Beata Biel - inne spojrzenie: reportaż w świecie liczb, etyczne granice w reportażu
08.05 - Wojciech Cieśla - dziennikarstwo śledcze w dobie 2.0 - reportaż śledczy
15.05 - Wojciech Cieśla/gość: Maciej Duda - reportaż śledczy cd.
22.05 - Anna Gielewska - reportaż polityczny, sylwetka, biografia
29.05 - Mariusz Jałoszewski, reportaż sądowy
05.06 - Mariusz Jałoszewski, mec. Konrad Orlik - jak pracować z aktami i jak pisać, żeby uniknąć procesu; pułapki
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student m.in.
● ma wiedzę o gatunkach dziennikarskich, przede wszystkim o różnych wymiarach reportażu
● działa w sposób kreatywny, potrafi wymyślać tematy i dobierać do nich odpowiednią formę dziennikarską
● umie weryfikować tematy, pozyskiwane informacje; zna zasady fact-checkingu oraz najważniejsze narzędzia
● potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować/ignorować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz sposobów, w tym informację publiczną
● wie jak pozyskiwać bohaterów i rozmówców, jak z nimi pracować
● ma wiedzę o prawnych uwarunkowaniach pracy dziennikarskiej, realizacji tematów śledczych i politycznych
● potrafi szukać inspiracji dziennikarskich i wykorzystywać je do rozwoju swojego zawodowego potencjału
● rozbudza swoją pasję dziennikarską i dąży do jej doskonalenia i praktycznego wykorzystania.
Kryteria oceniania
1. Regularny i aktywny udział w zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Dodatkowa trzecia nieobecność jest dopuszczalna tylko pod warunkiem odrobienia jej poprzez wykonanie zadania wyznaczonego przez wykładowcę, którego ta dodatkowa nieobecność dotyczy.
2. Uczestnictwo w zadaniach praktycznych realizowanych podczas zajęć.
3. Punktualność w oddawaniu prac zadanych przez wykładowcę (minimum 2). Prace muszą spełniać warunek odpowiedniej wartości merytorycznej i stylistycznej.
4. Przygotowanie końcowej pracy własnej we wskazanym przez wykładowcę zakresie. W przypadku należytego spełnienia warunków 1-3, student może być zwolniony z warunku nr 4.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Studenci z wyprzedzeniem będą informowani o konieczności zapoznania się z twórczością wybranych redakcji/dziennikarzy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: