Słowo wobec fotografii 2700-L-DM-D5SŁFO-FPR
Podczas zajęć studenci poznają sposoby funkcjonowania słowa wobec fotografii (rozumianej jako teoretyczna dziedzina oraz pojedyncze zdjęcie), a także zaznajamiają się z formami obecności fotografii m.in. w tekstach publicystycznych, literackich i szeroko pojętych tekstach kultury.
Ponadto studenci zapoznają się z publikacjami z obszaru filozofii fotografii, które pomogą im zrozumieć tytułowe zagadnienie kursu.
Istotny jest blok tematyczny poświęcony publicystyce, którego zadaniem jest przybliżenie studentom reportażu, recenzji i felietonu. Uczestnicy zajęć poznają istotę wspominanych gatunków oraz ich definicję i genezę, co prowadzi do samodzielnego konstruowania, redagowania własnych tekstów.
Studenci zostają również zapoznani z technikami tworzenia podpisów oraz teksów do swoich fotografii.
Ważnym elementem zajęć jest poszerzanie kompetencji studentów w zakresie redagowania prac naukowych. Uczą się oni m.in. prawidłowego konstruowania przypisów bibliograficznych oraz oznaczania cytatów w tekście właściwym, dzięki czemu warsztaty pomagają w przygotowywaniu pracy licencjackiej.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
Wiedza:
- wie, w jaki sposób mogą funkcjonować relacje słowa i fotografii w przestrzeni tekstowej lub wizualnej;
- zna definicję reportażu oraz felietonu, ich cechy charakterystyczne i genezę;
- zna zasady redakcji prac naukowych;
Umiejętności:
- potrafi określić rolę relacji fotografii oraz słowa w tekstach kultury;
- potrafi samodzielnie skonstruować i zredagować tekst publicystyczny (reportaż lub felieton);
- potrafi napisać konstruktywną recenzję dowolnego utworu kultury wizualnej (np. wystawa, książka, projekt fotograficzny itd.);
- tworzy podpisy oraz tekst do własnych zdjęć.
Inne kompetencje:
- umie wyrazić i uargumentować opinię;
- rozumie pojęcie intertekstualności i potrafi wykorzystać ją w swoich własnych pracach.
Kryteria oceniania
- ocena ciągła (przygotowanie do zajęć, aktywność, frekwencja);
- pisemna praca semestralna;
- pisemna praca roczna.
Literatura
1. Jurgenson N., Fotka. O zdjęciach I mediach społecznościowych, przeł. Ł. Zaremba, Wydawnictwo Karakter, Kraków-Warszawa 2021.
2. Kozłowska E., - Recenzja jako forma podwójnego dialogu, [w:] Praktyczna stylistyka nie tylko dla Polonistów, (red.) E. Bankowska, A. Mikołajczuk, Książka i Wiedza, Warszawa 2003, s. 288-311.
3. Kuziak M., Rzepczyński S., Jak pisać?, PPU „Park”, Bielsko-Biała 2003.
4. Mikołajczuk A., Reportaż – uobecnienie prawdy o człowieku i świecie, [w:] Praktyczna stylistyka nie tylko dla Polonistów, (red.) E. Bankowska, A. Mikołajczuk, Książka i Wiedza, Warszawa 2003, s. 222-267.
5. Soulages F., Eststyka fotografii. Strata i zysk, przeł. B. Mytych-Forajter, W. Forajter, TAiWPN UNIVERSITAS, Kraków 2012.
6. Szczygieł M. (pod red.), 100/XX. Antologia polskiego reportażu XX wieku, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2014;
7. Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik: książka, prasa, www, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.
8. Wszeborowska H., Felieton – w wyostrzonym obiektywie, [w:] Praktyczna stylistyka nie tylko dla Polonistów, (red.) E. Bankowska, A. Mikołajczuk, Książka i Wiedza, Warszawa 2003, s. 269-285.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: