Pracownia fotografii analogowej 2700-L-DM-D4PFOA-FPR
Celem laboratorium jest prezentacja oraz twórcze eksperymenty określające techniczne granice medium fotografii. Uczestnicy kursu wykorzystując swoją dotychczasową wiedzę badają m. in. kreatywne możliwości estetyki błędu oraz niestandardowych wykorzystań analogowych aspektów technologii fotograficznej.
W epoce niekwestionowanej dominacji fotografii cyfrowej poszukujemy odmiennych form wypowiedzi wizualnej opierającej się na próbie „rozszczelnienia” systemu „aparatu” (w rozumieniu V. Flussera)
W trakcie zajęć realizowane są praktyczne zajęcia z zakresu:
1. zaawansowane techniki ciemniowe (fotomontaż, sandwich, mechaniczne działania na negatywie)
2. kreatywne łączenia obrazu - stykówka
3. samodzielna budowa kamery obscury
4. fotografia otworkowa
5. realizacja obrazu z użyciem skanera i jego manipulacji
6. wprowadzenie do technik alternatywnych – samodzielne tworzenie medium analogowego (cyjanotypia lub inne)
7. Realizacja tematu semestralnego
Nakład pracy studenta:
Laboratorium = 30h
Samodzielne przygotowanie do każdych zajęć = 60h
Razem= 90h
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wiedza
Zna zaawansowane i niestandardowe wykorzystania technologii srebrowej w fotografii
Zna techniki przechodzenia z medium analogowego do cyfrowego i na odwrót.
Umiejętności
Umie skonstruować samodzielnie camerę obscurę i zarejestrować nią obraz.
Umie kreatywnie przetwarzać obraz analogowy na cyfrowy za pomocą skanera i innych narzędzi cyfrowych
Umie kreować obraz z wykorzystaniem technik powiększalnikowych oraz bezkamerowych, zna i dobiera odpowiedni proces fotografii analogowej do zamierzonego efektu
Inne kompetencje
Umie współpracować w grupie i twórczo dyskutować o wynikach pracy swojej oraz innych uczestników kursu.
Kryteria oceniania
Ćwiczenia laboratoryjne, zadania domowe. Ocena na podstawie biegłości technicznej w wykonaniu zadania oraz wartości estetycznej rezultatu finalnego.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Roland Barthes, Światło obrazu. Uwagi o fotografii
Umberto Eco, Dzieło otwarte
Villem Flusser, Ku filozofii fotografii
Tomasz Ferenc (red), Fotografia i szaleństwo
Jackie Higgins, Przewodnik po fotografii współczesnej. Dlaczego zdjęcie nie musi być ostre?
Christopher James, The Book of Alternative Photographic Processes
Marianna Michałowska, Niepewność przedstawienia
Marianna Michałowska, Obraz utajony
Zbigniew Tomaszczuk, Odwzajemnione spojrzenie
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: