Etyka PR 2700-L-DM-D4ETPR-PRM
Przedmiot zawiera następujące elementy:
• Analiza sfer zadaniowych public relations ze szczególnym uwzględnieniem lobbingu, sponsoringu, relacji ze społecznościami lokalnymi, crisis management oraz z mediami.
• Implikacje moralne wynikające z istoty PR (informacje, wizerunek, kształt i kreowanie opinii a prawda, poufność, wolność, godność ludzka).
• Podstawowe założenia etyki w public relations. Pojęcie standardów etycznych.
• Branża PR a etyka. Rada Etyki Public Relations i jej wpływ na stanowienie i egzekwowanie norm etycznych polskim public relations. Siedem grzechów głównych polskiego PR.
• Kodeksy etyczne i ich tworzenie. Organizacyjne kodeksy postępowania. Kodeks Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations oraz Kodeks Dobrych Praktyk Związku Firm Public Relations. Kodeksy międzynarodowe.
• Standardy etyczne a praktyka dyskredytacji i „ Czarnego PR”.
• Standardy prawne a standardy etyczne w działalności PR – wzajemne relacje.
• Etyka w dziennikarstwie. Relacje z mediami. Etyczne aspekty konstrukcji materiałów informacyjnych.
• Programy etyczne w firmach. Problem uczciwej konkurencji. Instytucje stojące na straży przestrzegania standardów etyki zawodowej.
Nakład pracy studenta:
Wykład = 15 godz.
Ćwiczenia = 30 godz.
Samodzielne przygotowanie do zajęć
½ godz. tyg. = 30 godz.
Przygotowanie do zaliczenia = 15 godz.
Razem = 90 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. zna Kodeks Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations
2. zna Kodeks Dobrych Praktyk ZFPR
3. zna Grzechy Główne Polskiego PR – dokument Rady Etyki PR
4. zna orzeczenia i opinie Rady Etyki PR
UMIEJĘTNOŚCI
1. umie odróżnić zapisy poszczególnych kodeksów
2. umie przeanalizować problem pod kątem jego zgodności z zapisami kodeksów etyki
3. wie jak ocenić sytuację w kontekście jej etyczności
INNE KOMPETENCJE
1. rozumie na czym polega odpowiedzialność PR-owca w związku z wykonywanym zawodem, w kontekście zapisów wspomnianych kodeksów,
2. rozumie, jak ważna jest etyka w tym zawodzie.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
1. Egzamin ustny (lub inna forma ustalona z grupą) + aktywność - 60%
2. Projekty wykonywane na ćwiczeniach + obecność - 40%
Student uzyskuje zaliczenie z części ćwiczeniowej, uprawniające do przystąpienia do egzaminu. Uzyskuje ocenę z części egzaminacyjnej. Studenci, którzy uzyskają odpowiednią wartość % na ćwiczeniach, otrzymają adekwatne bonusy podczas egzaminu. Odpowiednio: studenci z wynikiem >91% na ćwiczeniach mają uznane 3 z 5 pytań egzaminacyjnych; z wynikiem >81% - 2 pytania; z wynikiem >71% - 1 pytanie; pozostali odpowiadają na 5 pytań.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. Gawroński S.: Media relations. Współpraca dziennikarzy i specjalistów PR. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, Rzeszów 2006.
2. Olędzki j., Etyka w polskim public relations. Refleksje badawcze, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2009.
3. Olędzki J., Tworzydło D., Public Relations. Znaczenie społeczne i kierunku rozwoju, PWN, Warszawa 2006.
4. Seitel F. P.: Public relations w praktyce. Wydawnictwo Felberg SJA, Warszawa 2003.
5. Złe praktyki, Raport z badań, Rzeszów 2008.
6. Olędzki J. (red.), Standardy profesjonalnego public relations, Warszawa 2020
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: